Dropshipping – I Ty możesz mieć swój e-commerce! [kompendium]

Autor: Marcelina Kulig

Już od dziecka chciała zostać pisarką. Z czasem jednak stwierdziła, że bardziej niż praca nad powieścią pociąga ją content marketing. Od 4 lat tworzy treści na strony i blogi dla klientów oraz dla firmowych projektów. Po godzinach chodzi do kina, czyta o fizyce, robi biżuterię i maluje na koszulkach.

7 czerwca 2019

Odsetek konsumentów kupujących online systematycznie rośnie. W dobie przerzucenia się decyzji zakupowych do internetu branża e-commerce przeżywa prawdziwy rozkwit i nic nie wskazuje na to, by coś mogło powstrzymać jej rozwój. Obecnie każdy może założyć działalność gospodarczą i prowadzić swój sklep internetowy. Spośród dostępnych modeli sprzedaży w sieci coraz częściej wybierany jest dropshipping. Wspomniany trend zyskuje w Polsce popularność – zarabianie na przedmiotach, których się fizycznie nie posiada, wydaje się świetnym pomysłem na biznes.

Czym właściwie jest dropshipping, jakie ma zalety i wady, kiedy warto go stosować i o czym trzeba pamiętać, zanim zdecydujesz się wdrożyć ten model logistyczny? Odpowiedzi na te pytania, a także praktyczne wskazówki znajdziesz poniżej.

Co to jest dropshipping?

Dropshipping jest rodzajem sprzedaży polegającym na zbieraniu zamówień oraz zlecaniu ich realizacji innym firmom. Daną rzecz zamawia się w hurtowni, płacąc niższą cenę za towar i podając adres dostawy klienta własnego e-sklepu. Do wspomnianej ceny dolicza się swoją marżę. Główną zasadą działania dropshippingu jest wyszukiwanie tańszych dostawców i oferowanie ich produktów drożej na rynku. Od klienta pobiera się większą sumę, a mniejszą – płaci się podwykonawcy. Właśnie w ten sposób osiąga się zysk.

Dropshipping pozwala handlować wieloma przedmiotami bez ich fizycznego posiadania. Cały proces logistyczny związany z przygotowaniem i wysyłką towaru zamówionego w sklepie internetowym zostaje przeniesiony na opłaconą hurtownię. Zadaniem posiadacza e-commerce jest przede wszystkim zbieranie i przekazywanie zamówień swoich klientów. Nie trzeba zaopatrywać się w towar, prowadzić magazynu ani martwić się o pakowanie czy dostawę przedmiotów. Właściciel e-biznesu pobiera z hurtowni gotowe opisy i zdjęcia produktów do swojego sklepu internetowego. Następnie zbiera zamówienia spływające od klientów, by przekazać je hurtowni, która zajmie się przygotowaniem i wysyłką towarów.

Do kogo skierowany jest dropshipping?

Dropshipping w wielu sytuacjach okazuje się korzystnym rodzajem sprzedaży. Można korzystać z tego modelu zarówno, kiedy chcemy posiłkować się nim, prowadząc sklep stacjonarny, jak i stworzyć swój podstawowy biznes w sieci. Dropshippingiem warto zainteresować się przede wszystkim wtedy, gdy nie posiada się kapitału na rozpoczęcie działalności. Na rozruch e-biznesu tworzonego w oparciu o ten model nie trzeba przeznaczać prawie żadnych środków. Zamawiając towar od dostawcy, masz szansę wybrać opcję przedłużonej płatności albo pokryć ze swojej kieszeni tylko pierwszych kilka transakcji. Po pewnym czasie Twój e-commerce zacznie zarabiać pieniądze, które uda się przeznaczyć na kolejne inwestycje.

Dropshipping będzie dobrym rozwiązaniem także w sytuacji, gdy posiadasz już pewne finansowe zasoby na start. Możesz wówczas zacząć swoje działania od zbierania zamówień na droższe przedmioty, np. elektronikę. Dzięki temu nie musisz przechodzić początkowych etapów i skupiasz się wyłącznie na większym zysku.

Dropshipping jest rozwiązaniem dla Ciebie, jeżeli:

  • Swobodnie działasz w środowisku sklepów internetowych, portali społecznościowych, aukcji online i portali sprzedażowych. Jeżeli poruszanie się między tymi obszarami nie sprawia Ci problemów, zarządzanie e-commercem wspieranym dropshippingiem przyniesie zamierzony zysk.
  • Masz doświadczenie w dobieraniu dostawców. Jest to ważne dlatego, że sprzedajesz towar osobiście, a zlecając dostawę towaru firmie o wątpliwej reputacji, narażasz na straty siebie i swoich klientów.
  • Chcesz zarobić na sprzedaży w sieci. Niezależnie od tego, jak dużą ilość wolnego czasu posiadasz, dzięki dropshippingowi możesz dorobić do swojej podstawowej pensji albo rozkręcić prężnie działający biznes.

Dodatkowo koniecznym warunkiem jest prowadzenie działalności gospodarczej. Dropshipping to regularna sprzedaż produktów i jej statusu nie zmienia fakt, że nie posiada się stanów magazynowych. Jeżeli czynności, na których się zarabia – w tym przypadku sprzedaż zamówionych produktów – mają charakter ciągły, polskie prawo wymaga od sprzedawcy założenia działalności gospodarczej. Co więcej, hurtownie wystawiają faktury, które ujmuje się w kosztach. Dobrą wiadomością okazuje się przy tym fakt, że jeśli sprzedajesz produkty wyłącznie poprzez sklep internetowy i nie oferujesz opcji odbioru osobistego oraz płatności przy odbiorze, nie musisz mieć kasy fiskalnej.

Dropshipping – integracja

Podstawą skutecznego działania w modelu dropshipping jest integracja z hurtownią. Pozwala to na efektywne i szybkie  dodanie towaru do sklepu internetowego.

Decydując się dropshipping, należy:

  • Wyszukać hurtownię z odpowiednim asortymentem, oferującą współpracę w wybranym modelu sprzedażowym;
  • Rozważyć techniczne możliwości integracji hurtowni ze swoim sklepem.

Kiedy podejmujesz współpracę z hurtownią na zasadach dropshippingu, otrzymujesz plik .csv albo .xml. Pierwszy z nich jest statyczny, za każdym razem otrzymuje się nowy, z aktualnymi danymi, które trzeba samodzielnie podmienić na stronie swojego sklepu. Z kolei plik .xml to plik umiejący aktualizować się automatycznie, dzięki któremu sklep, po odpowiedniej konfiguracji, może zawsze mieć stany magazynowe zgodne ze stanem magazynów hurtowni. Pliki .csv i .xml to baza produktów, zawierająca nazwy towarów, ich ceny (netto/brutto), stawkę podatku, zdjęcia, dostępność, dane o producencie, opis itp. Dzięki wspomnianym plikom nie musisz dodawać wszystkich produktów ręcznie do swojego sklepu.

Z puntu widzenia e-commerce bardzo ważne jest, by aktualizować ofertę możliwie często i szybko. W związku z tym najwygodniejszym rozwiązaniem okaże się tzw. gotowa integracja z hurtownią dedykowana dla danej platformy sklepów internetowych. Przygotowuje taką m.in. RedCart.

Dropshipping – korzyści

Dropphipping to dobry pomysł na start w branży e-commerce, kiedy nie dysponuje się dużym wkładem własnym. Jeżeli nie posiadasz wystarczających środków na zgromadzenie odpowiedniej ilości towaru, ten model sprzedaży będzie najprostszym rozwiązaniem. Możesz dzięki niemu oferować u siebie towary, których fizycznie nie posiadasz na stanie magazynowym. W przypadku dobrej organizacji zakupione rzeczy dotrą do Twoich klientów bezpośrednio z hurtowni albo od producenta. E-commerce można prowadzić bez dużych nakładów finansowych, zamrożonych w postaci towaru zalegającego na półkach. Nie płacisz też za przestrzeń magazynową.

Kolejną zaletą dropshippingu jest dostępność gotowych rozwiązań w zakresie budowania sklepu internetowego. Na rynku znajdziesz sporo platform pozwalających rozpocząć działania w opisanym modelu logistycznym, dostarczających wiele potrzebnych funkcjonalności. Do prowadzenia e-sklepu nie musisz być specjalistą od informatyki. Nie ma też potrzeby zatrudniania dodatkowej osoby, np. do nadzorowania stanów magazynowych. Dzięki gotowym rozwiązaniom możesz zaoszczędzić czas, by przeznaczyć go na inne działania związane z prowadzeniem firmy.

Istotną korzyścią dropshippingu jest także pewność zysku, który uzyskujesz, przeprowadzając transakcję. W hurtowni zamawiasz wyłącznie towar, który udało Ci się już w zasadzie sprzedać klientowi, a to daje duże poczucie bezpieczeństwa prowadzonych interesów.

Dropshipping – minusy

Jeżeli Twój sklep internetowy będzie szybko się rozwijać, warto zastanowić się nad wynajmem magazynu i rozpoczęciem wysyłania towaru od siebie. W dropshippingu jest się niestety uzależnionym od działań hurtowni. Jeśli coś zakłóci funkcjonowanie dostawcy, może poważnie zaszkodzić to Twojemu biznesowi.

Sprzedaż towarów w opisanym modelu wiąże się też z ryzykiem, że dany produkt nie będzie już dostępny w hurtowni, a pojawią się na niego zamówienia w sklepie. Jeżeli oferowane w przez Ciebie przedmioty cieszą się dużym zainteresowaniem, nie tylko ze strony klientów Twojego e-commerce, kłopotliwe okazują się tłumaczenia, dlaczego danego towaru w rzeczywistości nie ma, skoro na stronie sklepu jest dostępny w sprzedaży.

Kolejną problematyczną kwestią okazują się ewentualne zwroty i reklamacje klientów. Kiedy towar nie zostaje wysłany z siedziby sklepu, tylko bezpośrednio z hurtowni, klient zamierzający zwrócić zakupione artykuły, może poczuć się zdezorientowany. Takim sytuacjom można jednak zaradzić, zamieszczając na swojej stronie jasno sformułowany regulamin, przejrzyste FAQ i zapewniając obsługę na wysokim poziomie.

Marketing przy dropshippingu

Kluczem do sukcesu w przypadku e-commerce funkcjonującego w modelu dropshippingu jest odpowiednia strategia marketingowa. Aby móc spodziewać się zysków, musisz sprowadzić do swojego sklepu internetowego potencjalnych klientów. Marketing w przypadku dropshippingu działa tak samo, jak w  tradycyjnym e-commerce – transakcja odbywa się między Tobą a zamawiającym, hurtownia pozostaje podwykonawcą. Klienci nie wiedzą, kto rzeczywiście przesyła towar, w komunikacji uczestniczą tylko sprzedawca i kupujący. Zamawiający kupuje u Ciebie i na przesyła pieniądze na Twoje konto. Ty z kolei przekazujesz zamówienie i zlecasz przelew na kwotę hurtową do wybranej hurtowni. Podwykonawca zajmuje się przygotowaniem towaru i jego wysyłką. Co więcej, robi to tak, żeby klient nie zdawał sobie sprawy z tego, że  wysyłka nie przyszła z Twojego magazynu.

SEO przy e-commerce w dropshipping

W przypadku dropshippingu działania w ramach SEO także niewiele różnią się od optymalizacji standardowego e-commerce. Konieczne jest odpowiednie dbanie o strukturę strony, o świetnej jakości content, a także o dobre linki prowadzące do sklepu.

Koniecznie sprawdź nasze artykuły na temat działań SEO w e-commerce:

OPINIE W SKLEPACH INTERNETOWYCH – DLACZEGO SĄ WAŻNE POD SEO?

JAK ZWIĘKSZYĆ SPRZEDAŻ W SKLEPIE INTERNETOWYM?

OPTYMALIZACJA SKLEPU INTERNETOWEGO – 5 ZALECEŃ, KTÓRE MOŻESZ SZYBKO WDROŻYĆ

Minusem jest jednak to, że wobec częstych aktualizacji produktów nie opłaca się pisanie unikalnych opisów produktów. Jeżeli prowadzi się inny, klasyczny model sprzedaży w sieci, każdorazowe tworzenie takich treści pozwala odnieść korzyści z punktu widzenia pozycjonowania, ale nie przynosi zakładanych rezultatów przy dropshippingu. Automatyczna integracja z hurtowniami pozwala szybko dodać do sklepu internetowego produkty razem z ich nazwą, zdjęciami i opisem. Jeżeli towarów już nie ma w hurtowni, również na stronie sprzedawcy zostają usunięte przy aktualizacjach. Wobec dużej rotacji produktów tworzenie unikalnych opisów mija się z celem – znikną one razem z przedmiotem, którego dotyczą.

Jaki silnik sklepu wybrać pod dropshipping?

Aby postawić sklep internetowy bez potrzeby inwestowania ogromnych środków w duże stany magazynowe, należy wybrać odpowiednią platformę. Przede wszystkim zdecyduj, czy chcesz budować e-commerce samodzielnie, czy też wolisz skorzystać z gotowych rozwiązań, silników sklepów opartych na modelu SAAS (Software as a Service).

WooCommerce – jeśli stawiasz sklep samodzielnie

Sklep możesz zbudować samemu, korzystając z gotowych rozwiązań open source’owych.  To dobra ścieżka dla osób skrupulatnych, cierpliwych i zaznajomionych z internetowymi technologiami. Jedną z platform open source’owych i jednocześnie najpopularniejszą jest WooCommerce od WordPressa. Najczęściej jednak tylko z pozoru wydaje się darmowe albo tanie. Zwykle trzeba nieco zainwestować w płatne motywy i wtyczki, by rozszerzyć podstawowe funkcjonalności.  WooCommerce sprawdzi się w dropshippingu bardziej dla niedużego sklepiku, w którym sprzedaje się od kilku do kilkudziesięciu  produktów, np. swoje e-booki albo kursy.

Słabością rozwiązania dostarczanego przez WordPressa jest to, że aktualizowanie stanów magazynowych okazuje się przy nim bardzo niewygodne. Dzieje się tak głównie z powodu regularnych importów czy mapowania kategorii. Chociaż dzięki wtyczce WP All Import silnik sklepu teoretycznie dobrze sobie z nimi radzi, w praktyce zazwyczaj trzeba uruchamiać update ręcznie przy każdej okazji, gdy wymagana jest aktualizacja produktów. A następnie ręcznie przypisać kategoriom produktów z pliku .xml kategorie ze sklepu, dlatego że nie udaje się  przypasować na stałe jednej kategorii. Wszystko to zależy jednak od konkretnej hurtowni i sposobu organizacji plików.

Jeśli chodzi o wsparcie techniczne, to pomoc można uzyskać od ogromnej liczby ludzi wspólnie pracujących nad tym open source’owym rozwiązaniem, ale wiążą się z tym pewne niedogodności.

Gotowe rozwiązania, silniki sklepów internetowych opartych na modelu SAAS

Silniki sklepów oparte na modelu SaaS dostarczają niemal gotowy produkt z funkcjami, jakich potrzebuje właściciel e-commerce. W przypadku dropshippingu polecane gotowe rozwiązania to Shoper, RedCart oraz SkyShop. Poniżej znajdziesz krótką charakterystykę każdego z nich.

 Shoper

  • Możesz zrealizować swój projekt albo skorzystać z już opracowanych;
  • Dowolnie dostosujesz wygląd i działanie sklepu internetowego do swoich potrzeb;
  • Masz okazję skorzystać z ponad 250 wbudowanych funkcji;
  • Prosta obsługa;
  • Szablony graficzne w cenie;
  • Bezpłatna pomoc techniczna;
  • Kompletne oprogramowanie sklepu internetowego z własnymi płatnościami online;
  • Integracja z Allegro, Ceneo, Subiektem i firmami kurierskimi.
  • Promocje i rabaty na start.

RedCart

  • Znakomite wsparcie techniczne;
  • Błyskawiczna konfiguracja sklepu;
  • Automatyczna integracja z hurtownią;
  • Intuicyjna obsługa platformy;
  • Szeroki zakres personalizacji;
  • Możesz tworzyć opisy kategorii i ustawiać inne tytuły kategorii/urla/title’a SEO;
  • Dostęp do pliku robots.txt;
  • Bardzo dobrze rozwiązane kwestie SEO;
  • Sklepem internetowym może zarządzać jednocześnie trzech użytkowników, w tym użytkowników o różnych typach uprawnień;
  • Właściciel e-commerce nie musi martwić się hostingiem;
  • Dostęp do pliku .css, ale nie do .html,  przez co nie udaje się wprowadzić nawet  niewielkich zmian w szablonie.

Sky-Shop

  • Przygotowane integracje z hurtowniami;
  • Intuicyjny panel użytkownika, pozwalający wygodnie zarządzać swoim sklepem internetowym i aukcjami wystawionymi np. na Allegro;
  • Podział funkcji na logiczne działy i grupy;
  • Można podmieniać elementy graficzne, jednocześnie sprawdzając, jak zmiana  wygląda w czasie rzeczywistym;
  • Rozbudowane zewnętrzne integracje: konfiguracje z systemem płatności i systemami ratalnymi (Dotpay, PayPal, PayU), sposobem dostawy (DHL, DPD, Paczkomaty), z porównywarkami cen i opinii (Ceneo, Nokaut) i z programem księgowym i ERP (Subiekt GT, WF-MAG, iFirma).
  • Aktualizacje stanów magazynowych odbywają się automatycznie.

Jeżeli chcesz skupić się na sprzedaży produktów i promocji swojego sklepu internetowego, ale nie lubisz zajmować się sprawami technicznymi, np. konfiguracjami, zdecyduj się Na Sky-Shop.  Wystarczy opłacać miesięczny abonament. Rozwiązanie nie jest darmowe, ale dzięki wygodzie i funkcjonalnościom, które oferuje, tak naprawdę oszczędzasz czas i pieniądze.

Dropshipping hurtownie – lista

Jednym z najważniejszych zadań, jakie musisz wykonać, otwierając sklep internetowy działający na zasadach dropshippingu, będzie znalezienie właściwej hurtowni i wynegocjowanie najważniejszych kwestii dotyczących współpracy.

Oto lista przykładowych hurtowni, umożliwiających sklepom internetowym sprzedaż w tym modelu logistycznym, oferujących wyjątkowo korzystne rozwiązania:


CENTRALA ZABAWEK (zabawki)

KECJA (zabawki, klocki, gadżety, instrumenty, zdalnie sterowane modele, akcesoria do domu i ogrodu, akcesoria samochodowe)

BAGEXPRESS (wysokiej jakości galanteria skórzana)

YOURNEWSTYLE (odzież, obuwie, galanteria, dodatki)

GIFTWORLD (gadżety i prezenty)

CHiCOCHICA (biżuteria, półfabrykaty, kamienie naturalne, bransoletki)

LIBRA (zabawki licencjonowane, zabawki znanych marek)

GIMMIK (zdalnie sterowane modele, części zamienne, akcesoria modelarskie)

PIXMANIA-PRO (elektronika użytkowa, sprzęt biurowy, komputerowy i multimedialny, produkty hi-tech)

HURTOWNIAK.PL (akcesoria i artykuły biurowe, drobna elektronika, wyposażenie domu i ogrodu)

Wybierając hurtownię, zwróć uwagę na  rodzaj integracji ze sklepem i stopień automatyzacji w pobieraniu oferty produktów, częstotliwość aktualizacji pliku ze zdjęciami, opisami, cenami i innymi informacjami o towarach, wsparcie marketingowe oraz dodatkowe opłaty za korzystanie ze sprzedaży w dropshippingu.

PODSUMOWANIE

Być może dropshipping nie jest docelowym sposobem na prowadzenie e-commerce, ale to doskonały pomysł na start. Dopóki nie dysponujesz dużym kapitałem początkowym, sprzedaż tego rodzaju pozwoli Ci zaistnieć w sieci, pozyskać klientów i zdobyć środki na dalsze inwestycje. Istotą dropshippingu jest skupienie się na biznesowej części prowadzenia sklepu internetowego, takich jak kontakt z klientami, zbieranie i składanie zamówień albo realizowanie płatności. Dzięki takiemu modelowi sprzedaży możesz poświęcić tym czynnościom znacznie więcej czasu i uwagi niż w standardowym biznesie w sieci, a zaoszczędzone zasoby przeznaczyć na rozwój swojej firmy.

Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

2 + 3 =

Podobne wpisy

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *