W styczniu 2018 roku zgłosił się do nas właściciel sklepu internetowego ProfiBiuro.pl, sprzedający zarówno oryginalne tusze i tonery do drukarek, jak i wysokiej jakości zamienniki. Klient ma w asortymencie świetnej jakości produkty najpopularniejszych producentów w atrakcyjnych cenach, ale wyniki sprzedaży nie były dla niego zadowalające – stąd potrzeba współpracy. Budżet na działania, którym dysponowaliśmy sprawił, że od początku musieliśmy wykazać się kreatywnością, jeśli chodzi o zaplanowanie strategii i wybór działań, które po kolei będziemy wdrażać w sklepie. Efekty? Wzrost liczby fraz w TOP 3 o 290% w stosunku do miesiąca „startowego” i 280%, jeśli chodzi o TOP 10. Jak to zrobiliśmy? Co okazało się kluczowe osiągnięciu takich wzrostów? Zapraszam do lektury.
Strategia SEO – absolutna podstawa
Strategia SEO jest kluczowym elementem współpracy, niezależnie czy klient dysponuje budżetem 1000 zł czy też 10 000 zł miesięcznie. Zarówno jeden, jak i drugi budżet można „przepalić”, jeśli owej strategii nie ma, działając, mówiąc kolokwialnie, na oślep. Jakie rezultaty towarzyszą braku strategii? Dość mocne emocje. Rozczarowanie, frustracja, utrata zaufania, bo efektów brak.
Strategia SEO nie może opierać się wyłącznie na ogólnym określeniu, że w pierwszym miesiącu robimy pobieżny audyt, a w kolejnych zdobywamy linki – istotne jest również to, w jaki sposób to robimy. Jakie krok po kroku działaliśmy?
Audyt SEO i użyteczności
Pracę rozpoczęliśmy od gruntownego audytu SEO, zawierającego wiele stron wytycznych do wdrożenia, mające na celu poprawę widoczności sklepu w Google, dostosowaniu ją, jak to lubię mówić, do „zachcianek” robotów wyszukiwarek. Wśród elementów, na które zwróciliśmy uwagę były m.in.:
- Hierarchia poszczególnych elementów na stronie, zaszyta w kodzie sklepu,
- Ustalenie, co indeksujemy, a co jest zbędne w indeksie Google’a
- Określenie, jaką strategię przyjąć w kontekście opisów produktów i ich struktury
- Ścieżka zakupowa i elementy, które mogą sprawiać trudność
Wdrożenie zmian technicznych pozwoliło nam na przygotowanie sobie gruntu pod kolejne działania. Niezależnie od budżetu, pracę zawsze rozpoczynamy od audytu, który ma wskazać mocne i słabe punkty od strony kodu, jak i ścieżki zakupowej. Oczywiście optymalizacja strony to proces ciągły – trzeba ją dostosowywać, biorąc pod uwagę to, jak działa konkurencja oraz jakie są aktualne „nastroje” Google’a.
Treść w sklepie internetowym
Czasy, w których treść w sklepie internetowym ograniczała się wyłącznie do opisów produktów dawno powinny minąć. Opisy często są zduplikowane między konkurencyjnymi sklepami oraz stroną producenta. Teoretycznie opis producenta produktu powinien być jakościowo najlepszy (a Google przecież chce treści wysokiej jakości) i jego powielenie na swojej stronie powinno przełożyć się na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, w praktyce jednak powielony opis produktu oznacza dla Google’a duplicate content.
Tysiące produktów w sklepie internetowym – jak poradzić sobie z duplicate content?
Co można zrobić w sklepie internetowym, który ma tysiące produktów? Stworzyć unikalne opisy dla każdego? Budżet na to działanie sięgałby pewnie kilkudziesięciu tysięcy złotych, którego mniejsze sklepy internetowe w 99,9% nie mają.
Warto wyselekcjonować kilkanaście, kilkadziesiąt produktów i dla nich przygotować unikalne treści. Tak też zrobiliśmy w przypadku ProfiBiuro.pl. Wylistowaliśmy produkty, które są dla niego priorytetowe oraz takie, które już mają ruch (na podstawie danych z Google Analytics). Dzięki ustaleniu struktury „opisu idealnego” mogliśmy przygotować kolejne, które z jednej strony były dobrze zoptymalizowane pod SEO, z drugiej były napisane językiem korzyści, a ich prezentacja pod kątem wizualnym pozwoliła na szybsze podjęcie decyzji zakupowej.
Opisy kategorii w sklepie internetowym – ważna rzecz
Tak, jak wspomniałam wcześniej, opisy produktów w sklepie internetowym to jedno, równie ważne jest również wzbogacenie o treść innych podstron. Kluczowe są tutaj opisy kategorii. Analiza słów kluczowych i intencji wyszukiwawczych klientów ProfiBiuro.pl wykazała, że szukają oni produktów wpisując dość ogólne frazy z brandem swojego urządzenia do drukowania, np. tusze HP, tonery Brother. Po znalezieniu się na podstronie kategorii korzystają z filtrów wyszukiwawczych, aby dotrzeć do materiałów eksploatacyjnych pasujących do konkretnego urządzenia.
Nie mieliśmy wątpliwości, że trzeba rozbudować lub stworzyć na nowo opisy tych kategorii, z uwzględnieniem odpowiednich słów kluczowych – ich odmian i synonimów. Pozwoliło nam to na zwiększenie widoczności na frazy bardziej ogólne (wcześniej wspomniane), jak i te bardziej szczegółowe – 3-4-wyrazowe.
Sekcja poradnikowa – blog w sklepie internetowym
Rozpoczynając współpracę ze sklepem internetowym zawsze rekomendujemy rozwijanie sekcji poradnikowej – bloga firmowego. Eksperckie treści nie tylko zwiększają zaufanie klienta, ale przyczyniają się również do zwiększenia ruchu na stronie oraz sprzedaży. Również tutaj weszliśmy w skórę potencjalnego klienta zainteresowanego zakupem materiałów eksploatacyjnych do drukarek, tworząc treści na tematy, które odpowiadają na pytania użytkowników.
W ten sposób powstały artykuły związane z wyborem urządzeń laserowych i atramentowych, które są tanie w eksploatacji. Założyliśmy, że klient szukający drukarki, utrwali sobie nazwę brandu i wróci po materiały eksploatacyjne do nas. Nie zabrakło również artykułów z zestawieniami najpopularniejszych tuszy i tonerów danych marek. Wyjaśniliśmy również różnice w zamiennikach i oryginałach materiałów eksploatacyjnych, zarówno, jeśli chodzi o cenę, jak i jakość.
Link building w sklepie internetowym
Podczas rozmów z potencjalnymi klientami, przewrotnie odpowiadam, dając pstryczka w nos konkurencji, że w SEO nie ma żadnej większej filozofii, ani innowacyjności. Że 3 fundamenty SEO to optymalizacja strony, treść oraz zdobywanie linków, a wszelkie chwyty i hasła w stylu „innowacyjna metoda pozycjonowania”, „nowe SEO” to po prostu…chwyty marketingowe. Zadbanie o zdobywanie dobrej jakości linków z wysokiej jakości stron jest tak samo istotne, jak optymalizacja i treść na stronie.
W ClueGroup jesteśmy zwolennikami podejścia, że jakość jest ważniejsza od ilości. Duża liczba linków miała kilka lat temu większe znaczenie i niemal gwarantowała wysokie pozycje, jednak zmiany w Google’a i pojawienie się licznych algorytmów pokazały, że jakość ma znaczenie. Taką strategię przyjmujemy również podczas zdobywania linków dla naszych klientów zarówno w sklepach internetowych, jak i na stronach usługowych – ogólnopolskich i lokalnych.
Efekty pozycjonowania dla ProfiBiuro.pl
Część pewnie wielu interesująca. Tak, jak wspomniałam na początku, strona zanotowała wzrosty zarówno jeśli chodzi o liczbę fraz w TOP 3, jak i TOP 10 o niemal 300% od momentu rozpoczęcia współpracy. Zważywszy na dużą konkurencję i jej mocną pozycję „startową” uważamy to za sukces. Przepis? Konsekwencja i często „mrówcza” praca oraz zrozumienie potencjalnego klienta sklepu spięte przemyślaną strategią, co zaowocowało deptaniem po piętach konkurentom. Zawsze powtarzam, że klient idealny, to dla mnie klient współpracujący – reagujący na zgłaszane problemy, wdrażający zmiany, ale też wskazujący nam priorytety. W przypadku ProfiBiuro.pl zawsze możemy liczyć na szybką odpowiedź – omawiamy sprawy na bieżąco – telefonicznie lub mailowo, co sprawia, że współpraca przebiega w miłej atmosferze, a my traktujemy sklep, niemal jak swój.
0 komentarzy