Firma lokalna – jak za darmo prowadzić działania marketingowe?

Autor: Magdalena Bród

Parzy pyszną kawę, sprząta biuro, ogarnia dobre audyty i robi skuteczne SEO dla rozbudowanych e-commerców i wieeeelkich portali. W wolnym czasie bloguje. Kocha WordPressa i zrobi z nim prawie wszystko. Uwielbia gotowanie i podróże – zarówno te bliższe, jak i te w dalsze zakątki świata.

13 czerwca 2019

Mam takiego swojego fryzjera dla psa. No, raczej Serwerek ma. Ale od pewnego czasu ta firma nie jest w ogóle widoczna w internecie – domena nie została przedłużona, fanpage nie był aktualizowany od 2017, a wizytówki Google Maps jak nie było, tak nie ma. Jedyny ślad, jaki pozostał po tej firmie to numer telefonu. Zadzwonię? 

To tylko przykład na to, JAK ŹLE MOŻNA PROWADZIĆ DZIAŁANIA MARKETINGOWE. Ja zadzwonię, bo jestem bardzo zawzięta. Ale inni nie zadzwonią. Skorzystają z innej firmy, która na bieżąco pokazuje, że istnieje i działa prężnie.

Proszę Pani, ale ja nie mam pieniędzy na jakiś marketing. Ledwo na ZUS-y wystarcza. Będzie kasa, to będzie marketing.

– można w takich sytuacjach usłyszeć.

A tymczasem to tylko wymówka. Bo są 3 świetne darmowe sposoby na to, by klienci wiedzieli, że firma „nie zwinęła interesu” i jest godna zaufania:

  • Działania na swojej stronie internetowej (tak, trzeba pamiętać o przedłużeniu domeny i serwera)
  • Prowadzenie fanpage’a
  • Wizytówka w Google Maps + odpowiadanie na opinie

Poniżej opiszę każdy z nich oddzielnie.

Aktualna Strona internetowa

 

Tak, sama strona internetowa nie jest darmowa. Ale jeśli startuje się z biznesem bez jakiegokolwiek budżetu, to można ją stworzyć samemu, na WordPressie. W internecie jest mnóstwo kursów i instrukcji krok po kroku – jak założyć swoją stronę internetową. Wtedy koszt zamienia się w czas (oczywiście mam świadomość, że czas to też pieniądz). Do tego dochodzi koszt hostingu (miejsca, gdzie strona będzie umieszczona) – 50 zł rocznie + koszt domeny – czyli adresu strony – też 50-60 zł rocznie. 

Pod pojęciem „aktualna” mam na myśli to, że przede wszystkim musi działać i mieć podstawowe informacje – numer telefonu, adres e-mail, no i adres fizyczny. 

Jeśli zdecydujesz się na publikowanie „newsów” czy też „aktualności” – co niekoniecznie rekomenduję (są od tego lepsze miejsca) – musisz tego pilnować. Nie może być tak, że od 3 lat nic się w tym zakresie nie działo. Bo klient pomyśli, że już Cię w biznesie nie ma.

Najlepiej, jeśli nie ma takiej potrzeby, niech to będzie strona wizytówka. Nasz salon fryzjerski dla psów powinien mieć po prostu ładną wizytówkę z podstronami – o nas, cennik, ewentualnie galeria, kontakt. I tyle 🙂

 

Prowadzenie fanpage’a firmy

Profil

Bardzo ważna kwestia. Fanpage firmy. Aktualny. Doskonałe narzędzie, które otrzymujemy od Facebooka zupełnie za darmo. I to jest znakomite miejsce właśnie na nowinki czy bieżące informacje.  Taki już wywołany do tablicy groomer mógłby tam na bieżąco wrzucać metamorfozy zwierzaków, które strzygł. To w ogóle świetna i lubiana branża – wszyscy kochają zwierzęta. A jeszcze do tego ładne i wypielęgnowane koteły i pieseły? Sukces murowany 🙂 Mnóstwo lajków – gwarantowane. 

Co istotne, jeśli zdarzy Ci się nie przedłużyć domeny, to koniecznie usuń jej adres z zakładki INFORMACJE swojego fanpage’a. Inaczej odstraszysz swoich potencjalnych klientów. 

Pod tym linkiem założysz fanpage swojej firmy na Facebooku: https://www.facebook.com/pages/creation/

Opinie

Opinie to potężne narzędzie marketingowe. Zakładam, że wykonujesz swoją pracę absolutnie dobrze i wszyscy Cię chwalą. Koniecznie musisz umożliwić dodawanie opinii na temat Twojej pracy swoim klientom. Opinie na Facebooku, obok Google, są najbardziej wiarygodnym źródłem informacji dla potencjalnego klienta.

Każdy wie, że poczta pantoflowa od lat stawiana jest na podium, jeśli mówimy o pozyskiwaniu klientów. Zatem nie zapomnij poprosić zadowolonego Pana czy Pani o to, by skrobnęli parę zdań na temat strzyżenia Twojego pupila.

 

CZAT

Czat na Facebooku. Kolejna fantastyczna, darmowa rzecz. Nie wiem, czy zauważyliście, ale coraz częściej bookowanie wizyty u fryzjera czy rezerwowanie stolika w restauracji, odbywa się właśnie poprzez firmowego messengera. To zupełnie normalne skrócenie formy komunikacji i jako właściciel lokalnego biznesu musisz to zaakceptować.

Bardzo nie lubię, gdy piszę coś do danej firmy przez messengera, a w odpowiedzi dostaję informację proszę o kontakt telefoniczny. Niestety, wtedy zwykle wybieram inną firmę, która nie narzuca mi formy komunikacji. Bo co za różnica? W 2019 roku – co to za różnica? 🙂

Pomyśl tak, jak myśli Twój klient. 

Czat na Facebooku to doskonałe narzędzie, które da Ci więcej klientów. Ale działa to też w obie strony. Musisz być dostępny. A nie odpisywać za 10 godzin. 10 godzin w internecie to zamierzchła przeszłość. Podłącz sobie wszystko pod smartfona i bądź dla swoich klientów zawsze pod ręką. Oczywiście w ramach zdrowego rozsądku. Na głowę też nie daj sobie wejść 🙂 A jak Cię nie ma – to ustaw autoodpowiedź.

Google Maps

 

Bardzo niedoceniana opcja. A również zupełnie darmowa. Niech Ci jacyś telemarketerzy nie wcisną przypadkiem, że trzeba za to płacić.  Już teraz załóż swoją wizytówkę Google moja firma, możesz to zrobić pod tym adresem: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/.

Dzięki tej wizytówce:

  • pokażesz swoim klientom, że istnieje taka firma, jak Twoja, to darmowa opcja na to, by się pokazać. Nie można tego nie robić, to byłby mega zmarnowany potencjał.
  • pokażesz klientowi aktualny adres, numer telefonu i godziny pracy. To bardzo ważne – bo nie zawsze te godziny są oczywiste. Ponadto, numer telefonu musi być łatwo osiągalny i klikalny, bo coraz częściej szukamy informacji mobilnie i szybko.
  • będziesz panować nad opiniami na swój temat. I panować, nie znaczy tylko, że będziesz je widzieć. Koniecznie na nie odpowiadaj. Nic Cię nie kosztuje, by napisać „Bardzo dziękuję za miłe słowa” czy „Bardzo mi przykro, że nie spełniłem Pani oczekiwań, obiecuję, że następnym razem postaram się bardziej”. Nie kłóć się z klientami. To nie ma żadnego sensu. Czytelnicy zawsze staną w jego obronie i po jego stronie. Możesz na tym tylko stracić.
  • klienci będą mogli wrzucać fotki – czy to świetnie wystrzyżonego psa, czy to pysznego jedzenia. To kolejna – darmowa reklama!

 

Podsumowanie

I to tyle! Nie brzmi strasznie, prawda? Przyznaj, że jeśli to widzisz wszystko tutaj razem zestawione, to brzmi to tak, jakbyś mógł to wdrożyć wszystko jednego wieczoru. Bo możesz! Musisz tylko zacząć. A jeśli będziesz miał jakikolwiek kłopot – śmiało daj znać w komentarzu, na pewno pomożemy!

 

 

Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

2 + 5 =

Podobne wpisy

 

20 komentarzy

  1. Wojtek

    Na pewno warto zastanowić się nad pozycjonowaniem, aby zwiększyć widoczność strony w lokalnych wynikach Google. Bardzo ważny jest tutaj umiejętny dobór fraz kluczowych, które są podstawą tych działań.

    Odpowiedz
    • Justyna Zienkiewicz

      Oczywiście – to jedna z form, natomiast ciężko to będzie zrobić za darmo.

      Odpowiedz
  2. Konstancja

    Super wpis! Myślę, że spodoba się osobom, które rozkręcają swój biznes i nie mają jeszcze dużej sumy by rozpocząć agresywny marketing, który wymaga nakładów finansowych. Działania, które zostały opisane są podstawowe, tymczasem wiele osób szuka sposobu jak wypromować swoją firmę w sieci.

    Odpowiedz
    • Justyna Zienkiewicz

      Tak – najważniejszy jest plan i konsekwentne realizowanie go. Krok po kroku, aż zaczną się pojawiać klienci – potem można pomyśleć o intensywniejszych, płatnych działaniach.

      Odpowiedz
  3. Kuba

    Świetne porady. Dodam jeszcze, że warto udzielać się na grupach facebookowych związanych z naszą branża. Tam też można pozyskać cenne kontakty.

    Odpowiedz
    • Justyna Zienkiewicz

      Tak, to jest świetny pomysł. Dodatkowo lokalne grupy na Facebooku – tam też warto.

      Odpowiedz
  4. Marcin z GTP

    Myślę, że warto rozważyć również działania z zakresu SEO, a z czasem kampanie w Ad’s (to już płatne). Oczywiście działania warto dopasować do wielkości i branży, w której funkcjonuje nasza firma. Wiąże się to z ograniczeniami budżetu oraz tym, że najlepiej fundamenty SEO budować samodzielnie – zadbać o content, może linkowanie z lokalnych serwisów, zostanie patronatem itd. Takie działania mogą owocować później 🙂

    Odpowiedz
    • Justyna Zienkiewicz

      Jest to dobra strategia, o ile tylko ma się na to czas i jest się choć trochę „internetowym”. Z mojego doświadczenia wynika, że większość jednak nie ma ani na to czasu, ani chęci. Dlatego też tak ważne jest uświadomienie takich osób co może dać efekt i że to wymaga czasu. Wrzucenie posta na FB raz na miesiąc to nie są działania marketingowe, które go przyniosą. Z SEO to osobna bajka.

      Odpowiedz
  5. Katarzyna

    Z ciekawych rozwiązań które są darmowe lub z niewielkim nakładem finansowym można wyróżnić też stworzenie bloga na którym dodawane są treści atrakcyjne dla odbiorców, można zastosować e-mail marketing lub też wymieniać się artykułami z innymi portalami. Skutecznych działań darmowych jest wiele trzeba się tylko trochę rozeznać w temacie.

    Odpowiedz
    • Justyna Zienkiewicz

      Zgadzam się, aczkolwiek tworzenie treści na blogu trzeba dobrze zaplanować – nie chodzi o to, aby pisać, żeby pisać – można się szybko wypalić, tematy też prędzej czy później się skończą. Dlatego proponujemy klientom tworzenie content planów, dzięki którym tworzą treści w przemyślany sposób, w dodatku są to takie tematy, które są często wyszukiwane przez Google’a – https://cluegroup.pl/content-plan/.

      Odpowiedz
  6. hauerpower

    Warto rozważyć pozycjonowanie lokalne i tworzyć stronę z myślą o optymalizacji SEO pod lokalne frazy które dadzą dobry ruch. Podstron takich można stworzyć na każde miasto i odpowiednio prowadzić linkbuilding. Na pewno kwestia budowy strony i jej optymalizacji nie jest tania ale zwróci się z czasem w postaci pozycji dających ruch.

    Odpowiedz
    • Justyna Zienkiewicz

      Tak, jest to dość dobra taktyka, zwłaszcza przy bardzo konkurencyjnych miastach i branżach.

      Odpowiedz
  7. Tomek

    Google Moja Firma jest moim zdaniem najlepszym sposobem na darmową promocje w internecie. Trzeba po prostu być na niej aktywnym a klienci sami przyjdą.

    Odpowiedz
    • Justyna Zienkiewicz

      Potrzeba oczywiście dobrej optymalizacji wizytówki w mapach Google’a, ale tak może to przynieść fajne efekty. U naszych klientów działa. 🙂

      Odpowiedz
  8. JakubWRC

    Dodam, że w procesie pozycjonowania niezwykle istotne jest pozyskiwanie linków z wysokiej jakości portali branżowych. Najlepiej z dużym ruchem organicznym oraz odpowiednimi parametrami DR oraz TF. Jak się dobrze poszuka to można znaleźć naprawdę sporo fajnych serwisów, gdzie ceny publikacji nie są wysokie.

    Odpowiedz
    • Justyna Zienkiewicz

      Zgoda, tylko wszystko zależy od branży, narzędzi, które pozwolą na sprawdzenie tych parametrów i widoczności – niemniej, do zrobienia. 🙂

      Odpowiedz
  9. anna

    Akurat ja ostatnio zdecydowałam się na druk ulotek i to był w sumie bardzo dobry wybór. Ogólnie prezentują się one bardzo ładnie, są czytelne

    Odpowiedz
    • Justyna Zienkiewicz

      W jakiej branży działasz?

      Odpowiedz
  10. Zosia

    Sama właśnie planuję założyć własną działalność w najbliższym czasie. Słyszałam, że ważne jest też by zadbać o odpowiednią stronę internetową, więc już powoli rozglądam się za odpowiednia firmą, która zajęłaby się tą sprawą

    Odpowiedz
    • Justyna Zienkiewicz

      Wszystko zależy, jaka to ma być działalność. Strona na początek to dobry pomysł, ale może lepsze okaże się zainwestowanie w social media, video, czy inną formę promocji. Na stronę zawsze przyjdzie czas 🙂

      Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *