Większość sklepów internetowych, które audytujemy, czy to w ramach jednorazowej usługi, czy też po rozpoczęciu kompleksowego pozycjonowania, zawiera błędy optymalizacyjne, które wpływają na “przyjazność w oczach robotów wyszukiwarek”. Lubię to określenie, bo pomaga w edukacji klientów i “uczłowieczeniu” potwora o trzyliterowej nazwie – SEO. Błędy, czy też niedociągnięcia są często błahe i stosunkowo łatwo można je skorygować, czy to z pomocą programisty, czy samodzielnie. Zaczynamy!

Title i description – mała rzecz… a cieszy? Oczywiście!

Wystarczy jeden rzut oka, aby zobaczyć, czy sklep internetowy ma porządnie wprowadzone title i description, czy też nie. Przywiązywanie wagi do takich szczegółów, czy też przez zerknięcie na pasek przeglądarki, czy też w wynikach wyszukiwania sprawia, że wyłapuję, co można zmienić natychmiast (np. title i description dla strony głównej), czy też poprzez ustawienie odpowiednich reguł w oprogramowaniu sklepu (wiadomo, trudno dodać ręcznie meta tagi dla kilkunastu – kilkudziesięciu kategorii i setek produktów). Co więcej, patrzenie w SERPY codziennie sprawia, że, gdy jestem na wyjeździe, to szukając miejsca na obiad, omijam restauracje, które mają brzydkie meta tagi. To już zawodowe skrzywienie, ale nie masz pewności, czy Twój klient nie zajrzy do konkurencji, która być może jest pozycję niżej, a ma zachęcający description z call to action (wezwaniem do działania).

Title dla sklepu internetowego – budowa

Roboty wyszukiwarki biorą pod uwagę title w ocenianiu strony. Zadbaj o to, aby na początku znalazło się główne słowo kluczowe, na które chcesz rankować w wynikach wyszukiwania. Możesz doprecyzować, jakie cechy ma dany produkt, czy grupa produktów, np. poprzez dodanie określeń “tanie”, “modne”, “ekskluzywne”. Dobrym pomysłem jest umieszczenie po głównym słowie kluczowym słów określających gdzie można dany produkt kupić, np. “sklep internetowy”, “sklep”. Jeśli miejsce na to pozwala, dodaj nazwę brandu.

Pamiętaj, że title, aby wyświetlał się poprawnie powinien mieć długość około 65-70 znaków.

Ustaw go, gdzie tylko możesz ręcznie – na stronie głównej, na podstronach kategorii. W przypadku produktów, w zależności od oprogramowania sklepu, być może będziesz mógł skorzystać z reguł. Jeśli tytuły produktów są porządne, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby title był generowany właśnie z nich. Jeśli dodasz do schematu przyrostek – sklep/sklep internetowy + brand, otrzymasz całkiem zgrabne tytuły SEO.

Title dla strony głównej w sklepie internetowym – przykład:

Najważniejsze, trudne słowo kluczowe + dopowiedzenie + Twój brand

czyli np. Tanie laptopy poleasingowe – sklep internetowy – brand

Title dla podstrony kategorii w sklepie internetowym – przykład:

Najważniejsze słowo kluczowe, tożsame z nazwą kategorii – dopowiedzenie – Twój brand

czyli np. Małe torebki kopertówki – idealne na randkę – sklep internetowy – brand

Title dla produktu w sklepie internetowym (generowany automatycznie) – przykład

{Nazwa produktu pobierana z tytułu produktu} – sklep internetowy/sklep – Twój brand

czyli np. HP X3023 Elite Windows 10 – sklep internetowy – Twój brand

Description dla sklepu internetowego – jaki powinien być?

Description nie jest już od dłuższego czasu brany pod uwagę przez roboty wyszukiwarki, jednak warto go ustawić, aby poprawnie wyświetlał się w wynikach wyszukiwania. Google ponownie określiło jego długość na ok. 160 znaków (wcześniej przez moment było to nawet 320 znaków).

W description warto zawrzeć call to action, które zachęci potencjalnego klienta do przejścia z Google właśnie do nas. Rekomendujemy również dodanie Emoji, które przyciągną uwagę potencjalnego klienta, nawet, jeśli konkurencyjne sklepy będą wyżej.

Pamiętaj, że dodanie do description słowa kluczowego sprawi, że ten będzie jeszcze bardziej widoczny – jeśli pokryje się z wpisaną przez użytkownika frazą, zostanie pogrubione w wynikach wyszukiwania.

Przykłady description dla sklepu internetowego

Sprawdź modne torebki w naszym sklepie internetowym – idealne na randkę i na codzień, które będą doskonałym dodatkiem do stylizacji. Zapraszamy na adres sklepu! ✅

Jeśli potrzebujesz wydajnego komputera do pracy ->💻, dobrze trafiłeś! W naszej ofercie znajdziesz laptopy poleasingowe HP w atrakcyjnych cenach, w pełni sprawne technicznie i w dobrym stanie wizualnym❗️

Przykład title i description

title i description przyklad

Wykorzystaj potencjał title i description poprzez dodanie słów kluczowych, call to action i Emoji, które przyciągną uwagę.

Indeksowanie URL-i w sklepie internetowym

Z punktu widzenia SEO nie ma potrzeby indeksowania absolutnie każdej podstrony w sklepie internetowym. To sprawia, że roboty wyszukiwarki tracą crawl budget (to taka moc robota wyszukiwarki przeznaczona na przejrzenie konkretnej strony) również na podstrony nieistotne z punktu widzenia wyszukiwania w Google oraz sprzedaży.

Do takich stron należą m.in. strony informacyjne czy też istotne dla użytkownika dopiero z poziomu sklepu, w tym:

  • Polityka prywatności
  • Regulaminy konkursów
  • Regulamin sklepu (do rozważenia)
  • Podstrony do rejestracji w sklepie internetowym
  • Logowania do sklepu internetowego – również do rozważenia, warto sprawdzić, czy użytkownicy nie szukają panelu logowania do sklepu w Google

Takim podstronom warto nadać parametr noindex,follow, aby wskazać robotom Google’a, aby nie brały go pod uwagę w procesie indeksacji, aby te wyniki nie były wyświetlane w Google.

Warto rozważyć również wyłączenie indeksacji drugich i dalszych stron tych w obrębie kategorii, w przypadku, gdy mamy wdrożoną paginację (stronnicowanie) wewnątrz nich. Wskazanie Google’owi, że tylko pierwsza strona kategorii jest ważna i trzeba ją indeksować sprawi, że moc strony i moc zdobytych linków rozejdzie się właśnie tam. Jeśli klient będzie chciał przejść na dalsze strony kategorii, to po prostu to zrobi już z poziomu sklepu.

Jeśli mamy paginację w obrębie kategorii, trzeba wdrożyć tagi rel=”prev” i rel=”next”, które wskazują Google’owi kolejność stron paginacji. Dzięki temu robot nie będzie miał wątpliwości, która podstrona jest najważniejsza do rankowania na frazę związaną z nazwą danej kategorii

indeksowanie urli w sklepie internetowym

Wyłącz indeksację dla 2 i dalszych stron kategorii. Dzięki temu moc całej strony rozejdzie się na mniejszą liczbę podstron w serwisie – tych, które mają ściągnąć ruch z Google.

Treść w sklepie internetowym – opisy kategorii

Z punktu widzenia optymalizacji, treść w sklepie internetowym jest ważna. A treść to nie tylko opisy produktów. Robotom wyszukiwarki trzeba wskazać, co znajduje się np. na podstronach kategorii. Same tytuły produktów nie zawsze dadzą pełen obraz. Warto takie podstrony wzbogacić o dodatkową treść, która będzie się wyświetlała poniżej lub powyżej listingu produktów. Odpowiednie nasycenie takiego opisu kategorii pozwoli na lepsze zrozumienie przez roboty wyszukiwarki, co znajduje się na stronie.

opisy kategorii sklep internetowy

Przykład opisu kategorii dla podstrony z laptopami poleasingowymi, zoptymalizowanego pod kątem konkretnych słów kluczowych

Linkowanie wewnętrzne w obrębie sklepu internetowego

Linki wewnętrzne pomagają w nawigacji użytkownikowi przebywającemu na stronie, ale również robotom Google. Tworzą ścieżki, po których roboty się poruszają, zagłębiając się w strukturę sklepu. Na podstronach produktowych warto wdrożyć moduł polecanych, dodatkowych produktów lub produktów podobnych. Możemy dzięki temu podbić sprzedaż poprzez cross selling (oferowanie produktów dodatkowych do zakupionego lub wybranego) lub zaproponowanie innego produktu, np. często wybieranego przez innych klientów.

Wyświetlanie innych, polecanych produktów na karcie produktu ułatwi pracę robotów Google, może się też przełożyć na zwiększenie sprzedaży

Prędkość ładowania się sklepu internetowego

Prędkość, z jaką Twój sklep internetowy się wczytuje możesz sprawdzić takimi narzędziami, jak np. GTmetrix. To, jak szybko strona się załaduje ma wpływ na odbiór przez użytkownika, zwłaszcza tych, którzy pracują na wolniejszych łączach, ale też roboty Google. W sklepach internetowych często można popracować nad wielkością zdjęć, zapisywaniem danych w pamięci podręcznej przeglądarki, wczytywaniem javascriptów, czy czasem odpowiedzi serwera.

Przedstawiłam 5 elementów, które przyczynią się do polepszenia widoczności sklepu w Google, które możesz zacząć wdrażać już teraz. Pamiętaj przy tym, że na widoczność sklepu internetowego w wyszukiwarce ma wpływ szereg innych czynników, które wymagają głębszej analizy. Życzę Ci powodzenia we wdrażaniu wspomnianych zmian i satysfakcjonującego ruchu z Google.

Skontaktuj się z nami poprzez Facebooka i spytaj o ofertę!