Gdy uświadamiasz sobie, że potrzebujesz pomocy z SEO w swoim biznesie, pewnie zastanawiasz się, co będzie lepsze – agencja SEO czy freelancer SEO – i to jak najbardziej zrozumiały dylemat. Każde rozwiązanie ma swoje dobre i złe strony, które postaramy się opisać poniżej.
Plusy współpracy z Agencją SEO
Na początku trzeba napisać, że te wszystkie wypunktowania to ogólny obraz. Nie wszystkie agencje działają tak samo. Są takie, w których dział prawny jest większy niż dział SEO i tak naprawdę ich model biznesowy opiera się na ściąganiu płatności za faktury, ale chcę wierzyć, że większość agencji działa w sposób profesjonalny, merytoryczny i skupia się na samym mięsie, czyli na SEO.
- Agencja, dzięki rozszerzonej strukturze organizacyjnej (więcej niż jednej osobie), będzie w stanie dowieźć bardziej kompleksowe rozwiązania niż w przypadku samodzielnych działań freelancera. Na wszystkim powinien czuwać SEO-wiec – w zależności od wielkości agencji – team leader lub po prostu senior SEO specialist. Będzie on albo zajmować się działaniami samodzielnie lub delegować na specjalistów lub młodszych specjalistów, treści zleci copywriterom, a działania techniczne albo programiście, albo stworzy specjalną listę deweloperowi klienta. Wszystko będzie trzymać w ryzach, dzięki czemu efekt będzie na najwyższym poziomie.
- Łączy się z poprzednim punktem – przy współpracy z agencją otrzymujesz zespół profesjonalistów, a nie tylko jednego – czyli siłą rzeczy agencja zapewni więcej umiejętności i wiedzy niż freelancer.
- Narzędzia – agencja ma dostęp do wielu narzędzi i korzysta z nich przy współpracy ze wszystkimi klientami, płatność za nie jest taka sama (no dobrze, zależy to od pakietu), jak w przypadku, gdyby trzeba je wykupić przez freelancera dla strony klienta – wtedy koszt obsługi SEO w przypadku tego drugiego rośnie i to znacznie. Narzędzia takie kosztują od kilkudziesięciu (rzadko) zł miesięcznie od sztuki do kilkuset złotych (najczęściej) za sztukę, a takich narzędzi jest co najmniej kilka.
- Podobnie jest w przypadku stron zapleczowych, które niektóre agencje wykorzystują do budowania linków. Koszt jest jeden, bez względu na to, dla ilu klientów te strony będą przeznaczone.
- Struktura agencji = pewna firma. Oczywiście są od tego wyjątki. Ale decydując się na współpracę z agencją, mamy pewność (no w idealnym świecie i z założenia), że nie zniknie, a nasze działania nie zostaną zapomniane.
Żeby nie było tak pięknie, są również wady pracy z agencją.
Minusy współpracy z agencją
- Schematyczna praca – jeśli specjalista SEO ma do opieki „dziesiąt” klientów, to być może nie będzie w stanie podejść do nich indywidualnie. W CLUEGROUP pracujemy tak, by nie mieć setek klientów i po prostu nie bierzemy nowych zleceń, gdy nie mamy mocy przerobowych – to pozwala na skoncentrowanie się na pojedynczym kliencie, a nie „odhaczenie” X godzin optymalizacji z umowy.
- Kontakt z „nie-wiadomo-kim”, czasem agencje tak rozmywają swoją pracę, że nie wiadomo z kim się skontaktować. Niby jest jakiś opiekun, ale on niekoniecznie odpowiada za pracę copywritera, który np. źle pisze o Twojej marce, kontaktu do niego przekazać nie może, w zły sposób przekazuje mu Twoje uwagi lub nie robi tego wcale i…współpraca po prostu się nie układa przez przeszkody komunikacyjne związane z wielopoziomową strukturą.
- Nic nierobienie – tak, jak wspomniałam na początku, czasem agencje mają „wywalone” i zamiast rzeczywiście realizować zlecenie, co miesiąc jedynie wystawiają faktury. Bo klient będzie musiał zapłacić (zwłaszcza, jeśli umowa podpisana jest na długi czas określony).
Jak wygląda współpraca z freelancerem SEO?
Plusy współpracy z freelancerem
- Kontakt – to jest plus – gdyż zawsze wiadomo, do kogo się odezwać.
- Zaangażowanie – freelancerowi będzie bardziej zależało, ponieważ…no właśnie – bo odpowiada za swoją pracę przed klientem i nikim więcewj, często działa z klientem ramię w ramię.
- Czas reakcji i rozwiązania problemu – w przypadku agencji o rozbudowanej strukturze, czas oczekiwania na odpowiedź i rozwiązanie problemu może być dłuższy, bo “problem” musi przejść przez kilka działów. W przypadku freelancera jest to uproszczone, dzięki czemu czas reakcji i uporanie się z problemem, są krótsze.
Współpraca z freelancerem – minusy
- Praca jednej osoby – tak, świadomie to jednocześnie plus i minus. A co, jeśli freelancer się rozchoruje? Wtedy nie ma kto przejąć po nim pracy.
- Brak kontroli – tak naprawdę nad freelancerem kontroli nie ma nikt. Tylko sam klient, a on często nie wie, czy praca jest wykonana poprawnie. W przypadku agencji – jest kilka osób, które mogą sprawdzić „wykonaną robotę”
- Duże koszty związane z dodatkowymi opłatami za narzędzia.
Agencja SEO czy freelancer SEO – dlaczego warto współpracować z agencją?
Powyższe punkty pokazują, że zarówno praca z agencją SEO, jak i praca z freelancerem, mogą być korzystne. Większość jednak wskazuje na to, że praca z agencją może przynieść więcej korzyści. Decydując się na współpracę z CLUEGROUP możesz mieć pewność, że wykorzystamy wszystkie plusy z obu rozwiązań – bo z jednej strony jesteśmy agencją, a z drugiej – tak małą i rodzinną, że dostajesz od nas zaangażowanie freelancera.
0 komentarzy