Jak napisać dobry opis kategorii w sklepie internetowym?

Autor: Mateusz Kuriata

W pracy najchętniej tworzy wnikliwe analizy SEO, drąży i przeprowadza zmiany on-page, a także miłuje słowa kluczowe. Poza nią – pisze o grach, intensywnie ogląda filmy i zagłębia się w odmęty amatorskiego scenariopisarstwa. Lubi pizzę, The Office i książki Chucka Palahniuka.

13 maja 2022

Pozycjonowanie to nie tylko dobrze zbudowane linki, ale również unikatowe treści na stronie. Dobry opis kategorii z odpowiednią ilością słów kluczowych potrafi szybko przynieść rezultaty. Jest jednak kilka zasad, które trzeba uwzględnić przy tworzeniu takiej treści. Dzisiaj dowiecie się jak napisać dobry opis kategorii i w jaki sposób go umieścić na stronie, przy okazji nie utrudniając użytkownikowi poruszania się po niej.

Jak napisać opis kategorii?

Pisząc dobry opis kategorii w sklepie internetowym na pewno musimy mieć wiedzę na temat obecnych tam produktów. Trudno by było opisać alejkę w sklepie bez żadnej wiedzy co się w niej znajduje. Nie musimy się jednak zagłębiać w szczegóły i specyfikację. Dobry opis kategorii ma utwierdzić algorytmy robota Google, że na danej podstronie faktycznie znajdują się produkty odpowiadające zapytaniom użytkowników.

Opis kategorii powinien zawierać słowa kluczowe, które klient może wpisać w wyszukiwarkę, w celu początkowego reasearchu lub zakupu produktu. Opis nie powinien jednak składać się wyłącznie z samych fraz generycznych, ale też zawierać long-tail keyword (oczywiście w otoczeniu unikalnego tekstu). Niedawno pisaliśmy o różnicach między frazami generycznymi a long tail. Zalecamy zatem różnorodność w użyciu słów w tekście. Algorytm Google stawia na wartościowe treści ponad dobrze użyte słowa.

Jak poprawnie zaplanować napisanie takiego opisu? Jeżeli chodzi o formę, to naprawdę nic trudnego. Może to wyglądać w ten sposób:

Przykład jak napisać opis kategorii, ale również artykuł etc.

Opis kategorii potrafi dość szybko przynieść pozytywne rezultaty. Jednak trzeba pamiętać, że dobry opis kategorii nie załatwi wszystkiego. Jeżeli produkty będą źle skatalogowane, to praca copywritera może pójść na marne.

Przykład:

Pan Mariusz musi kupić opony na sezon letni do swojego samochodu. Odnalazł stronę, która oferuje ogumienie do aut w promocyjnych cenach. Opis kategorii zawierał frazę “opony na lato”, ale kategoria niestety była ogólna. Sklep internetowy miał kategorię o ogólnej nazwie “opony”. Znajdowało się tam ogumienie na każdy sezon. Sklep, w którym Pan Mariusz chciał zrobić zakup był nastawiony na sprzedaż części i przez złe zaplanowanie kategorii stracił klienta, który nie mógł odnaleźć produktu dla siebie, czyli opon letnich.

W jaki sposób opis kategorii ma pozycjonować podstronę?

Kiedy piszemy opis kategorii pod kątem SEO, to niezbędna jest wiedza o słowach kluczowych, które mają pewną liczbę wyszukiwań. Nie należy ich jednak umieszczać w każdym kolejnym zdaniu. Jak wszędzie potrzebny jest złoty środek. Duża powtarzalność wybranej frazy może zabić naturalność tekstu. Nie tylko dla użytkownika, ale też dla robota Google. Czego wystrzegać się podczas pisania opisu kategorii?

Poprawny opis – przykład:

Słowo kluczowe „botki” na stronie zalando.pl

Mamy dużą ilość tekstu, ale wizualnie estetycznie podzieloną na akapity. Śródtytuły ( w tym przypadku H2 ) zawierają słowo kluczowe i brzmią naturalnie. To przykład, który świetnie obrazuje jak poprawnie może wyglądać opis kategorii.

Opis z niewykorzystanym potencjałem frazy kluczowej:

Słowo kluczowe „biżuteria” na stronie wkruk.pl

Ten opis kategorii pokazuje niewykorzystany potencjał frazy 'biżuteria”. Słowo kluczowe zostało zastosowane również w odmianach, ale głównym problemem jest zbyt duża powtarzalność przy tej ilości znaków (ok. 2000). Tekst posiada akapity, które w tym przypadku powinny zostać oddzielone śródtytułami ( H2, H3 ). Mogłyby zawierać słowo kluczowe, co w takim rozwiązaniu dałoby większą wartość opisu niż powtarzanie słowa kluczowego w każdym zdaniu.

Opis kategorii – jaka długość będzie optymalna?

Opis kategorii powinien się składać z… No właśnie, z ilu znaków? To może podpowiedzieć konkurencja. Wszystko zależy od branży i strategii SEO, którą obraliśmy. Konkurencja to również źródło wiedzy na temat jak mógłby wyglądać nasz opis. Jednak nigdy nie twórzmy plagiatu! Research u konkurencji powinniśmy traktować jako “Słuchaj się starszych i doświadczonych”, którzy dobrze rankują.

Ranking TOP10 na frazę „Słowo kluczowe”

Jak widać na powyższym zdjęciu – więcej nie znaczy lepiej. Opis SEO to nie wszystko i nie powinno się go traktować jako recepty na wysokie pozycje, w oderwaniu od innych czynników, które na nie wpływają. Można jednak sugerować się średnią długością opisów konkurnecji i na tej podstawie określić długość takiego opisu u siebie.

Dobry opis kategorii – co jeszcze warto wiedzieć?

Napisanie dobrego opisu wiążę się też z odpowiednią prezentacją wizualną treści. Nie może to być jeden długi tekst oddzielający informację wyłącznie kropkami. Musimy mieć wiedzę o śródtytułach (i to, jakich użyć) oraz jakie nagłówki (H1, H2, H3 itd.), zastosować. Opis może zawierać świetne informacje i słowa kluczowe, ale robot Google uzna go po prostu za mało ciekawy lub mało przystępny dla czytającego.

Jak więc urozmaicić opis, co nada sensu jego obecności na stronie? Przystępna forma wizualna to podstawa. W tekście powinniśmy zastosować pogrubienie możliwie kluczowych informacji dla przyszłego kupującego. Nie może to jednak polegać na tym, że co drugie słowo jest wyboldowane. Tutaj również powinien znaleźć się kompromis. W opisach można również zastosować linkowanie wewnętrzne, ale najlepiej w momencie, kiedy poszczególne podstrony kategorii są powiązane tematycznie. 

Przykład opisu kategorii “Elektryka” w hurtowni motoryzacyjnej:

“…Układ elektryczny w samochodzie odpowiada coraz bardziej za wiele ważnych czynników związanych z bezpieczeństwem i komfortem jazdy. Nie jest tajemnicą, że nowe auta oferują więcej rozwiązań elektronicznych niż te sprzed nawet 10 lat. Elektryczny układ wspomagania również staje się codziennością…”

W przykładzie jest opis do kategorii “Elektryka” w hurtowni motoryzacyjnej. Możemy jednak skorzystać z frazy “układ wspomagania” i podlinkować do takiej właśnie kategorii, jeżeli sklep ten posiada oddzielną sekcję dla takich części jak np. maglownice (czyt. przekładnia kierownicza). To również wyłącznie przykład, ale chciałbym pokazać, że możemy w ten sposób urozmaicić tekst, ale również zyskać link wewnętrzny. Nie przesadzajmy jednak z ich liczbą.. Opis kategorii nie może stać się oddzielnym “panelem menu” z którego dojdziemy do większości podstron.

Jak poprawnie umieścić opis kategorii?

Dużo zależy od ilości znaków, ale najczęściej jest wybierana sekcja pod listingiem produktów. Dlaczego? Bo klient wie, że jest w dobrym miejscu gdy widzi ofertę, która odpowiada jego zapytaniu. Lepszym rozwiązaniem pod kątem SEO jest jednak umiesszczenie opisu nad i pod listingiem produktów. Dobrą praktyką będzie umieszczenie u góry skróconego opisu (treść wstępna pot. wstępniak) na około 500 znaków, a reszty opisu pod listingiem – na dole kategorii. W innym przypadku może to wpłynąć negatywnie na doświadczenie użytkownika. Zniechęcimy go do zakupów dużymi obszarami tekstu, który widnieje od razu po załadowaniu podstrony.

W ramach ćwiczenia polecam przejrzeć popularne sklepy internetowe i przeanalizować jakie rozwiązania wobec opisów zostały zastosowane.

Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

7 + 14 =

Podobne wpisy

 

4 komentarze

  1. Tomasz

    Ja jeszcze lubię linkować wewnętrznie między kategoriami, podkategoriami i produktami jeżeli są jakieś które szczególnie chce promować. Generalnie też im kategoria ważniejsza i na trudniejsze słowo/słowa kluczowe ma się pojawiać, tym tej treści będzie potrzeba nieco więcej. Przynajmniej w dużym uogólnieniu tak to wygląda z mojego doświadczenia.

    Odpowiedz
    • Justyna Zienkiewicz

      Tak, zwykle tak jest – im trudniejsze słowa kluczowe, tym contentu potrzeba więcej, ale…no właśnie. Uważa, że równie istotne jest patrzenie na to, co robi konkurencja, co u niej działa. Bez tego ani rusz. 🙂

      Odpowiedz
  2. Tomek Michalski

    Przydatny tekst! 🙂 Warto pamiętać i edukować klientów, że jest wiele czynników rankingowych – również linkowanie zewnętrzne do opisu. Tekst nie musi być długi, ważne, by spełniał opisane w tym artykule wytyczne i zawierał przydatne dla potencjalnego klienta informacje. 😉

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *