Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania?

Autor: Marta Postulka

Analizuje dane, bierze udział w przygotowywaniu i tworzeniu strategii SEO i dba, aby każdy termin został dotrzymany. Pilnuje raportów dla klientów i odpowiada za codzienną komunikację z nimi. W wolnym czasie pochłania książki o tematyce medycznej i filmy dokumentalne.

17 stycznia 2019

Dobór słów kluczowych to pierwszy etap jeśli chodzi o optymalizację strony internetowej czy sklepu internetowego. Jak dobrać słowa kluczowe z głową? Przedstawiamy sposoby na dobór słów w kampanii SEO.

Czym są słowa kluczowe?

Czym są słowa kluczowe? To wyrazy wpisywane w wyszukiwarkę, dzięki którym użytkownik chce zdobyć informacje o firmie, usłudze czy produkcie lub kupić dwa ostatnie.  To, co wpisuje w Google zależy od jego intencji wyszukiwawczej. Jakie rodzaje słów kluczowych możemy wyróżnić?

Słowa kluczowe podstawowe – złożone z 1 lub 2 wyrazów, frazy bardzo ogólne, przykładowo laptopy, meble ogrodowe. Użytkownik wpisuje je zazwyczaj na początku poszukiwań danych produktów czy usług, nie mając jeszcze sprecyzowanych wymagań. Należy pamiętać, że słowa takie cechują się dużą konkurencyjnością i popularnością, a co za tym idzie pozycjonowanie na nie jest trudniejsze, z reguły mają też niższą konwersję.

Brandowe słowa kluczowe – są to wyszukiwania konkretnych firm, marek czy osób np. Iphone, Netia, Clue Group- w ten sposób użytkownicy, nie znając strony firmowej danej marki, szukają jej pod konkretną nazwą. W tym miejscu warto wspomnieć o tym, by nazwa twojego biznesy była unikalna.

Long tail czyli długi ogon – są to bardzo szczegółowe frazy, które użytkownik wpisuje, mając sprecyzowane wymagania np. kolorowe okulary korekcyjne dla mężczyzn, profesjonalna agencja SEO. Frazy long tail są wpisywane przez osoby z konkretnymi wymaganiami i wiedzącymi czego chcą. Co za tym idzie są to użytkownicy potencjalnie zdecydowani na zakup. Frazy long tail charakteryzują się mniejszą liczbą wyszukiwań, ale także niższą konkurencyjnością i wyższą konwersją. Pozycjonowanie na takie frazy jest znacznie łatwiejsze.

Słowa kluczowe regionalne – frazy kluczowe wraz z nazwą konkretnego miasta, województwa lub regionu. Pozycjonowanie na nie jest ważne w przypadku gdy oprócz sklepu internetowego posiadamy również oddział lokalny sklepu w danym mieście, lub prowadzimy biznes lokalnie, świadcząc konkretne usługi, np. pomocy drogowej we Wrocławiu.

Słowa kluczowe w formie pytań – wpisywane przez użytkowników w formie konkretnych pytań, przykładowo: jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe lub jaki model laptopa dla ucznia. Pozycjonowanie na tego typu słowa kluczowe może być dobrym źródłem ruchu w przypadku prowadzenie bloga firmowego.

Znając już rodzaje słów kluczowych, musimy teraz zastanowić się, jak wybrać te najlepsze słowa kluczowe dla Twojego biznesu!

Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania?

Czerp pomysły z własnej strony internetowej – przyjrzyj się dokładnie własnej ofercie, przeanalizuj dostępne produkty oraz usługi, które proponujesz. Przy doborze słów kluczowych skup się nie tylko na ogólnych frazach, ale także na tych bardziej szczegółowych. Wybieraj takie, które odzwierciedlają zawartość Twojej strony i są z nią związane.

W przypadku sklepów internetowych warto pomyśleć o procesie zakupu jako o całości, dobrze jest więc na liście słów kluczowych umieścić frazy wpisywane przez użytkownika na początku poszukiwań, jak i takie, które wpisuje mając już sprecyzowane wymagania.

Podobne wyszukiwania na dole wyszukiwarki Google – prosty sposób, aby poznać podobne słowa kluczowe zaproponowane przez wyszukiwarkę. Wpisując dane słowa kluczowe na samym dole strony pojawia się propozycje podobnych wyszukań.

podobne wyszukiwania google

Sugestie wyszukiwarki – Google po wpisaniu danych słów do wyszukiwarki sam sugeruje dalszą treść frazy. W tym miejscu warto tez zawężać wyniki wyszukiwania używając znaków specjalnych, wpisz „*” aby sprawdzić szczegółowe podpowiedzi Google.

wyszukiwanie w google sugestie

Sprawdzaj konkurencje – używając takich narzędzi jak SEMSTORM czy Senuto przeanalizuj na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się Twoja konkurencja, na tej podstawie staraj się znaleźć alternatywne, częste słowa kluczowe, które ułatwią Ci wbicie się na dobre pozycje w wyszukiwarce.
Dobrym sposobem na analizę słów kluczowych jest również prześledzenie zaindeksowanych w Google stron Twoich konkurentów. Dzięki temu możesz prześledzić sposoby tworzenia treści i wykorzystywane słowa kluczowe. Warto również zwrócić uwagę w jaki sposób na stronie konkurencji słowa kluczowe są rozmieszczone.

Używaj narzędzi do analizy słów kluczowych

Google Trends– Google Trends to narzędzie, które wykorzystuje dane z wyszukiwarki i pokazuje jak często i kiedy dana fraza jest wyszukiwana. Używając Google Trends dowiemy się jak często dana fraza jest wpisywana do wyszukiwarki, sprawdzimy jej sezonowość, Na podstawie danych z Google Trends dowiemy się jaki jest geograficzny rozkład fraz kluczowych oraz które słowa kluczowe zyskały w ostatnim czasie większa popularność.
Wyniki pozwolą nam  przeanalizować czy nasze słowa pokrywają się z tym, czego poszukują użytkownicy. Dzięki danym zebranym przez Google Trends będziemy wiedzieli także jakich słów i fraz używać we własnej witrynie.

Answer the Public – bardzo przydatne narzędzie, które pokazuje kombinacje słów kluczowych, pytania powiązane z danym słowem kluczowym wpisywane przez użytkowników oraz sugestie podobnych fraz kluczowych. Wpisując dane słowo kluczowe w Answear the Public dostajemy wyniki przedstawione w postaci grafów i tabelek. W prosty sposób możemy uzyskać odpowiedź czego szukają użytkownicy w Google. Przejrzysta forma prezentacji rezultatów to dodatkowy plus tego narzędzia.

Google Search Console – narzędzie, które pozwoli na kompleksowe monitorowanie strony internetowej. Dzięki niemu możesz w pełni kontrolować swoja witrynę w wynikach wyszukiwania. W raportach Google Search Console przedstawione są analizy dotyczę jak często klikana jest dana witryna, jej pozycja w wynikach wyszukiwania czy liczba wyświetleń w wyszukiwarce.

Keyword Tool – proste w obsłudze i jakże pomocne narzędzie. Wystarczy, że wpiszesz słowo kluczowe, a narzędzie wyszuka dla Ciebie pokrewne frazy kluczowe. Baza danych Keyword Tool jest tworzona na podstawie wyszukań użytkowników Google. Ogromna zaletą tego narzędzia jest podpowiadanie pytań, które są wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki. W ten sposób możesz swoja stronę dostosować pod względem słów kluczowych do potrzeb użytkowników i zdobyć mocną pozycję w wynikach wyszukiwania.

Rozmieszczenie słów kluczowych – warto zapamiętać

Rodzaje słów kluczowych to jedno, ich odpowiedni dobór to drugie, ale jak rozmieścić je na stronie internetowej aby przynosiło nam to korzyść? Przedstawiam kilka zasad do zapamiętania. Słowa kluczowe umieszczaj:

  • w title
  • w nagłówkach H1 i H2
  • w opisach grafik i zdjęć (również w opisach alternatywnych)
  • w rozbudowanej treści na stronie

Masz pytania związane z doborem słów kluczowych na swojej stronie internetowej? Napisz je w komentarzu!

Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

12 + 11 =

Podobne wpisy

 

Jak przeprowadzić prosty audyt SEO?

Jak przeprowadzić prosty audyt SEO?

Bycie widocznym w sieci to podstawa sukcesu dla wielu firm i przedsiębiorców. Jednak jak to osiągnąć? Jak sprawić, by...

1 komentarz

  1. efficient

    Bardzo sprytne i łatwe metody doboru słów kluczowych, muszę wpadać do Was częściej!

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *