Współpraca SEO w modelu Time & Material [Case Study]

Autor: Justyna Zienkiewicz

Doświadczenie najpierw agencyjne, potem freelancerskie. Dba o link building i content marketing dla klientów. Szkoli z zakresu SEO i copywritingu na konferencjach i szkoleniach wewnętrznych. Prywatnie pasjonatka geocachingu, obróbki drewna i chodzenia po górach.

22 lipca 2020

Sukces zróżnicowanej strategii SEO zależy nie tylko od rodzaju podjętych działań, ale także od sposobu ich realizacji. Tutaj kluczowa jest ścisła współpraca z klientem, oparta o kanały sprawnej komunikacji i narzędzia – usprawniające ewaluację zakończonych projektów oraz umożliwiające efektywne planowanie nowych. Jak podchodzimy do tego w ClueGroup, by maksymalnie zwiększyć wydajność naszej pracy i skuteczność prowadzonej strategii?

Określenie priorytetów

Kluczem do stworzenia efektywnej strategii SEO jest jasne określenie priorytetów, na których będzie się opierać współpraca z klientem. To od nich zależy sposób w jaki podchodzimy do wykonania szczegółowej analizy najważniejszej konkurencji i słów kluczowych – na tej podstawie określamy obszary wymagające wzmocnienia – względem konkurencji i efektów, jakie chcemy osiągnąć – oraz szczegółowo planujemy działania mające umożliwić osiągnięcie założonych celów. Wierzymy, że sukces strategii SEO opiera się w głównej mierze od sposobu planowania zadań – dlatego podchodzimy do tego aspektu współpracy ze szczególną starannością.

Wzajemna komunikacja jest kluczowym aspektem strategii SEO

Nawet najlepiej zaplanowana strategia na nic się zda, jeżeli nie będzie oparta na drobiazgowej komunikacji – tej wewnętrznej, w samej agencji SEO – jak i z klientem. W ClueGroup stale współpracujemy z klientami w oparciu o nowoczesne aplikacje do planowania i ewaluacji zadań – np. ClickUp, Monday – w której raportujemy postępy w zakresie poszczególnych zadań i planujemy dodatkowe usprawnienia. Takie podejście do kwestii komunikacji, daje klientowi stały wgląd w proces wykonywania danego działania – może on w czasie rzeczywistym obserwować postępy i komentować oraz dodawać własne sugestie odnośnie podejmowanych działań.

Lista zadań w ClickUp – określamy które zadania są realizowane, skończone i czekają na podjęcie.

Monitoring, wyciąganie wniosków i nowe działania

Poza stałą pracą za pośrednictwem oprogramowania do śledzenia i raportowania postępów zadań, nie mniej ważne są regularne spotkania z klientem. Podczas nich zajmujemy się szczegółowym podsumowaniem działań wykonanych w danym okresie oraz planowaniem kolejnych. Dzięki takiej współpracy, klient ma stały i bezpośredni wgląd w proces prowadzenia strategii SEO, nie tylko poprzez podgląd postępów w aplikacji. Spotkanie twarzą w twarz z klientem na żywo lub poprzez Google Meet czy Zoom, to świetny sposób na usprawnienie komunikacji i wprowadzenie do strategii dodatkowych sugestii, co pozwala szybko reagować na ewentualne zmiany w widoczności strony internetowej i planować dodatkowe działania. W SEO nie powinno się działać według sztywnego szablonu.

Stała praca nad zwiększeniem widoczności i sprzedaży

Stale prześwietlamy stronę internetową za pośrednictwem pełnego wachlarza narzędzi – jak Senuto, Semrush czy Ahrefs. Nie zamykamy się na to, co już jest na stronie internetowej. Szukamy produktów i nowych fraz – edytujemy stronę pod kątem wykorzystania drzemiącego w nich potencjału. Dodajemy podstrony i tworzymy nowe kategorie – pozwala to nam maksymalnie wykorzystać możliwości asortymentu, który znajduje się w danym sklepie internetowym, lub treści dodawanych na bloga/portal internetowy.

Podgląd konkretnego zadania dla Triny – widoczny jest jego status, komentarze pracowników i klienta.

[Case study] – współpraca z Triny.pl

Triny to internetowy sklep z kosmetykami naturalnymi i higienicznymi akcesoriami pozbawionymi tworzyw sztucznych, wytworzonymi zgodnie z proekologiczną filozofią less waste. W obecnej formie z Triny.pl współpracujemy od początku lutego 2020 roku; podczas pierwszego spotkania twarzą w twarz, określiliśmy priorytety współpracy i prowadzonej strategii SEO, w których uwzględniliśmy wnioski po przeprowadzeniu szczegółowej analizy najważniejszej konkurencji i słów kluczowych.

Wszystkie zadania zostały wprowadzone do aplikacji ClickUp, gdzie mieliśmy możliwość raportowania postępów i dodawania sugestii w czasie rzeczywistym – klient miał możliwość szybkiego odpowiadania na wykonane zadania i kwestie poruszane w aplikacji, co znacznie usprawniło komunikację i ułatwiło sposób realizowania strategii SEO. Poza śledzeniem zadań w ClickUpie, regularne stały się spotkania twarzą w twarz (podczas pandemii przez Google Meet), które pozwoliły jeszcze dokładniej ewaluować postępy wykonywanych działań.

Jednocześnie stale monitorujemy pozycje strony na dane słowa kluczowe i dynamicznie reagujemy na spadki, jeśli takowe występują. Dajemy rekomendacje dotyczące rozbudowy o nowe podstrony na podstawie analizy konkurencji i potencjału fraz – dzięki stałej komunikacji z klientem wiemy, czy jest to działanie zasadne z jego punktu biznesowego. Praca z pomocą ClickUp, w połączeniu z systematycznymi spotkaniami, uelastycznia cały sposób współpracy przebiegającej na linii [ClueGroup – Triny] oraz pozwala reagować na zmiany pozycji i widoczności sklepu internetowego z niemal zerowym opóźnieniem.

Sukces SEO zależy od sposobu prowadzenia współpracy z klientem

Jak mówi Alber Dabiński – właściciel Triny.pl:

Wierzymy, że SEO wymaga zarówno pracy strategicznej, jak i responsywności, bieżącego dopasowania do sytuacji – podobnie jak inne działania marketingowe w Internecie.

Dzięki transparentnej współpracy, ClueGroup stało się przedłużeniem naszego własnego zespołu marketingowego.

Pozwala nam to szybko modyfikować plan działania, np. reagując na zmiany w algorytmie Google.

Dzięki tej metodzie pracy zbudowaliśmy zaufanie, którego skutkiem jest 6-krotne zwiększenie budżetu współpracy.

Pracując z Triny w ten sposób, uczyniliśmy współpracę bardziej przejrzystą i bardziej wydajną. Bezpośredni charakter komunikacji pozwolił na jasne określenie potrzeb i oczekiwań klienta, oraz na szybkie uwzględnianie ich zmian. Taka kooperacja jest dużo wygodniejsza – z perspektywy agencji jak i klienta – oraz dużo bardziej efektywna. Współpracujemy tak – jakbyśmy znajdowali się w pokoju obok.

Współpraca SEO w modelu Time & Material

Współpraca w modelu Time and Material w kontekście SEO, to rozwiązanie, które rekomendujemy biznesom, w których dość trudne jest precyzyjne i jednoznaczne określenie zakresu prac, zwłaszcza na początku (duże, rozbudowane sklepy internetowe i serwisy). To, w którym kierunku będzie zmierzać strategia wyklaruje się w trakcie działań SEO – szczegółowej analizy konkurencji, potencjału samego serwisu czy sklepu. 

Takie elastyczne podejście pozwala na precyzyjne trafianie z działaniami SEO, czy to link buildingiem, czy optymalizacją on-page. 

Dodatkowe plusy rozliczenia SEO w modelu T&M? Klient ma kontrolę nad działaniami na bieżąco, może dawać sugestie i we współpracy z agencją SEO, sterować strategią. To też rozliczenie transparentne – dzięki szczegółowemu raportowaniu poszczególnych działań (np. przez Toggl), klient ma wgląd w to, jaki budżet przeznaczył na poszczególne składowe SEO.

Współpraca SEO w modelu T&M – czy jest dla Ciebie?

Prowadzisz biznes – sklep internetowy czy serwis, który generuje duży ruch, co najmniej kilkaset tysięcy UU miesięcznie? Chcesz przejrzystych działań, a jednocześnie posiadasz wiedzę biznesową i marketingową, która umożliwi Ci uczestnictwo w realizacji strategii SEO? Ten model współpracy może być dla Ciebie – zapraszamy Cię do współpracy.

Wypełnij brief, zadzwoń 500 043 628 lub napisz na justyna@cluegroup.pl.

Autorzy artykułu: Michał Krajka, Justyna Zienkiewicz

ZACZNIJMY RAZEM COŚ NOWEGO – SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

12 + 9 =

Podobne wpisy

 

2 komentarze

  1. Albert

    Znakomity artykuł. Mało firm tak pracuje, a warto 🙂

    Odpowiedz
    • Magdalena Bród

      Dziękujemy Panie Albercie!

      Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *