Świeżo uruchomiona strona internetowa, nawet jeżeli zbudowana zgodnie z zasadami UX i SEO, ma nikłe szanse na szybkie zdobycie użytkowników czy też klientów. Z pomocą przychodzą dwa rozwiązania w wyszukiwarce, które mogą zwiększyć jej widoczność – ale które z nich wybrać? Pozycjonowanie czy Google Ads?
Pozycjonowanie i Google Ads (wcześniej nazywane Google AdWords) to dwa odmienne sposoby promocji naszej strony internetowej w wyszukiwarce Google. Różnią się od siebie pod względem efektów (a także trwałości tych efektów), jakie dzięki nim uzyskamy, oraz kosztów jakie będziemy musieli ponieść. Dzisiaj postaram się przybliżyć najważniejsze aspekty tych dwóch sposobów na zwiększenie widoczności naszej witryny oraz odpowiem na pytanie, które rozwiązanie – pozycjonowanie czy Google Ads – będzie korzystniejsze dla Twojej strony internetowej.
Podstawowa różnica między SEO a Google Ads przejawia się w czasie, po jakim zauważymy pierwsze efekty działań. Pozycjonowanie to długotrwały proces, polegający na żmudnym budowaniu reputacji naszej strony internetowej i zwiększaniu jej zaufania wśród robotów Google. Żeby dobrze wypozycjonować dany serwis internetowy, potrzebny jest pełen pakiet skoordynowanych działań, takich jak link building, content marketing, czy techniczna optymalizacja strony internetowej – czyli „uformowanie” jej w taki sposób, żeby była jak najbardziej przyjazna dla robotów Google i zwykłych użytkowników. Google Ads natomiast działa zaraz po odpaleniu kampanii.
Jak działa SEO? Kiedy pojawiają się wyniki?
Efektem działań SEO, jest wzrost widoczności naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google na słowa kluczowe związane z naszą branżą, które są wpisywane w wyszukiwarkę przez potencjalnych klientów. Dobrze pozycjonowana strona internetowa będzie zajmowała coraz wyższe pozycje organicznych wyników wyszukiwania i znajdzie się na drodze do pierwszej dziesiątki, czyli na pierwszą stronę, na różne frazy wpisywane przez użytkownika. Jednak na efekty działań SEO trzeba będzie poczekać – w zależności od branży od 2, 4-6, do nawet 12 miesięcy.
Warto jednak poczekać, bo długo budowana widoczność strony w wynikach wyszukiwania będzie się utrzymywać, także przez pewien czas po zakończeniu działań SEO. Pozycjonowanie to inwestycja długoterminowa, która z nawiązką zwróci się po pewnym czasie. Jest jak rozpędzanie ciężkiego koła zamachowego, które wymaga dużo pracy i siły, by wprawić je w ruch. Ale gdy już uzyskamy odpowiedni pęd, ten będzie się utrzymywał, zapewniając nam stały dopływ nowych klientów i czytelników naszego bloga/strony internetowej, czy też sklepu.
Pozycjonowanie – wady i zalety
Minusy SEO | Plusy SEO |
długi czas oczekiwania na pierwsze efekty | niższe koszty w dalszej perspektywie |
by osiągnąc sukces, trzeba koordynacji wielu działań | widoczność utrzymuje się przez jakiś czas także po zakończeniu działań |
brak gwarancji uzyskania konkretnej pozycji | budowa zaufania Google do strony internetowej |
uzyskanie najwyższych pozycji może potrwać nawet kilkanaście miesięcy | tworząc treści pod SEO tworzymy także content przyjazny użytkownikowi |
Jak działa Google Ads? Kiedy pojawiają się wyniki?
Z Google Ads sprawa wydaje się dużo prostsza. W skrócie – uruchamiamy kampanię, a nasza strona – oznaczona jako reklama – pojawia się na górze listy wyników wyszukiwania. Płacimy za efekt, czyli tylko wtedy, kiedy ktoś kliknie w naszą reklamę. Dodatkowym atutem Google Ads jest możliwość dokładnego dostosowania kampanii reklamowej – możemy ustawić wyświetlanie naszej reklamy w określone dni tygodnia, o określonych porach dnia, na konkretne lub zbliżone do siebie słowa kluczowe. Same koszty kampanii Google Ads są zależne od konkurencyjności danych fraz, na jakie chcemy być widoczni i ich liczby.
Zaletą Google Ads (ale wadą także), jest szybkość z jaką uzyskujemy pożądany efekt. Skok widoczności następuje bardzo szybko po uruchomieniu kampanii. Nasza strona od razu pojawia się na górze pierwszej strony wyników wyszukiwania Google (o ile oczywiście zaproponujemy odpowiednią stawkę za kliknięcie – pamiętaj, że reklama w Google Ads jest stosowana również przez Twoją konkurencję). Jest to dobry sposób na szybkie wypromowanie danej strony lub projektu, jeżeli nie możemy czekać na powolne budowanie popularności. Niestety – nie ważne jak duża będzie popularność naszej strony podczas trwania kampanii Google Ads – zniknie zaraz po jej zakończeniu, czyli np. wyczerpaniu budżetu.
Zalety i wady Google Ads
Minusy Google Ads | Plusy Google Ads |
wysokie koszty w dłuższej perspektywie | niemal natychmiastowe efekty |
zmienna wysokość stawek za kliknięcie | sprawdzi się lepiej, gdy nie mamy czasu czekać na SEO |
widoczność znika wraz z zakończeniem kampanii | możliwość dotarcia do ściśle określonej grupy odbiorców |
skuteczne prowadzenie kampanii dla początkujących może być wyzwaniem | płacimy tylko „za efekt” – kiedy ktoś kliknie w naszą reklamę |
Kiedy inwestować w SEO, a kiedy w Google Ads? A może oba?
Jeżeli dysponujemy większym budżetem, warto będzie dywersyfikować – inwestować jednocześnie w oba kanały. Google Ads pomoże w zarabianiu na SEO, które potrzebuje dużo więcej czasu. Warto pamiętać, że mimo powolnego charakteru pozycjonowania, w dłuższej perspektywie SEO będzie dużo tańsze niż utrzymywanie kampanii Google Ads. Należy także wiedzieć, że ceny za kliknięcia w Google Ads są zmienne – co prawda możemy dowolnie ustalać budżet jaki chcemy przeznaczyć na nasze reklamy w Google, jednak, jeśli konkurencja da więcej – nasza reklama wyświetli się niżej i może się znaleźć nawet na kolejnej stronie.
Google Ads świetnie sprawdzi się jako szybki sposób wypromowania danego produktu lub usługi – w momencie, kiedy przespaliśmy czas, kiedy należało budować pozycję naszej strony internetowej, a trwa sezon zakupowy i musimy szybko osiągnąć wymagany efekt. Np. maseczki i żele do dezynfekcji, kiedy zaczęła się pandemia. W dłuższej perspektywie, to SEO będzie lepszym wyborem – inwestycja w pozycjonowanie pozwoli na zbudowanie mocnej pozycji naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwania, co finalnie będzie dużo tańsze i przyniesie lepsze efekty niż kampania Google Ads.
Podsumowanie
Wybór między SEO a Google Ads zależy od celu, jaki chcemy osiągnąć. Kampania Google Ads pozwoli na szybki wzrost ruchu na naszej stronie, ale także jego szybki zanik, zaraz po zakończeniu kampanii. Pozycjonowanie to długotrwały i żmudny proces – SEO wynagrodzi nas jednak wzrostem reputacji naszej strony w Google, która będzie się utrzymywać przez dłuższy czas, nawet po zakończeniu działań SEO.
0 komentarzy