Działania marketingowe opierają się o oddziaływanie na odbiorców i kształtowanie ich określonych postaw. Dlatego tak duży wpływ na ich skuteczność mają aspekty psychologiczne! Elementy wizualne są istotne w budowaniu wizerunku marki. Przekonaj się, jakie znaczenie w marketingu odgrywa psychologia koloru!
Psychologia koloru
Nie jest tajemnicą, że kolory oddziałują na nasze nastroje i budzą w nas określone skojarzenia. Można im wręcz przypisać działanie manipulacyjne, które branża reklamowa wykorzystuje, umiejętnie korzystając z kolorów – doskonałego narzędzia marketingowego.
Postrzeganie
Sposób widzenia barw zależy od wrażliwości na długość fal światła – im jest ona dłuższa, tym mózg i oczy potrzebują więcej energii do ich przetworzenia. Odbiór kolorów zależy od ich otoczenia, którym są kształty i inne kolory. W związku z tym, stworzenie identyfikacji wizualnej i logo firmowego nie jest takie proste!
Funkcje kolorów w reklamie
- Informacyjna – ułatwia przekaz komunikacyjny;
- Konstrukcyjna – kombinacja kolorów powinna być spójną całością;
- Estetyczna – kolory powinny wzbudzać zainteresowanie klienta poprzez harmonię;
- Techniczna – kolory nie mogą męczyć i zmuszać do wytężania wzroku;
Marketing – psychologia koloru
Firmy poprzez identyfikację wizualną chcą wyrazić swój charakter. Stosując określone kolory, budują swój wizerunek. Zobacz, najczęściej wybierane kolory oraz marki, które z nich korzystają w swoich znakach firmowych!
Czarny – prestiż
Kolor indywidualistów, symbolizuje bunt.
- Kojarzony z tajemniczością, klasyką i elegancją;
- Utożsamiony z luksusem i wysokim standardem;
- Wzbudza szacunek;
- Kojarzony z pewnością siebie, powagą i profesjonalizmem;
Marki, które go wykorzystują:
- Nike
- Empik
- Chanel
- Vistula
Biały – nowoczesność
Kolor szlachetności i czystości.
- Symbol otwartości;
- Pobudza kreatywność;
- Utożsamiany z innowacyjnością;
Marki, które go wykorzystują:
- Apple – znak firmowy nie zawsze wyglądał tak, jak obecnie. Marka kilkukrotnie zmieniała jego wypełnienie, stosując np. kolor tęczowy czy czarny. Aktualne białe logo odwołuje się do nowoczesności i otwartości oraz wprowadzanych przez Apple innowacyjnych rozwiązań. Taka kolorystyka korzystnie wpływa na wizerunek marki, która jest postrzegana jako światowy lider rynku technologicznego.
- Adidas
- Wikipedia
Żółty – ostrzeżenie
Kolor ciepła, słońca i optymizmu.
- Wzbudza radość, przyjaźń i rozluźnienie;
- Dodaje energii;
- Zapada w pamięć;
- Pobudza apetyt;
- Kojarzony jest ze złotem, przez co utożsamiany z bogactwem;
Marki, które go wykorzystują:
- Snapchat
- McDonald’s – połączenie żółtego i czerwonego można odczytać jako jasny komunikat: „chcesz coś zjeść? Przyjdź do nas, zjedz coś smacznego i baw się dobrze”.
- IKEA
- Biedronka
Czerwony – pobudzenie
Kolor miłości, symbolizujący pasję i siłę.
- Przyciąga wzrok;
- Pobudza i przyspiesza metabolizm;
- Budzi apetyt;
- Kojarzony z niebezpieczeństwem i szybkością;
- Silnie działa na emocje – wzbudza pożądanie;
- Pobudza do działania;
Marki, które go wykorzystują:
- Levi’s
- Coca-Cola
- H&M
- Santander
Pomarańczowy – pośpiech
Kolor kojarzony z witalnością i młodością.
- Wywołuje impulsywność i pośpiech;
- Aktywizuje i zachęca do działania;
- Utożsamiany z energią i zabawą;
Marki, które go wykorzystują:
- CCC
- Allegro
- Fanta
- Orange
Zielony – natura
Kolor życia, kojarzony z troską o środowisko.
- Ma działanie uspokajające;
- Zmniejsza poziom stresu;
- Symbol harmonii, bezpieczeństwa i nadziei;
- Polepsza koncentrację;
- Pobudza kreatywność;
- Utożsamiany z prestiżem i dobrobytem;
Marki, które go wykorzystują:
- BNP Paribas
- Tymbark
- Spotify
- BP
Niebieski – zaufanie
Kolor świeżości i porządku.
- Symbol stabilizacji, mądrości i prawdy;
- Wzbudza zaufanie i lojalność;
- Kojarzony z bezpieczeństwem i opanowaniem;
- Utożsamiany z uczciwością;
- Obniża apetyt;
Marki, które go wykorzystują:
- Nivea
- PZU
- Cisowianka
Fioletowy – unikatowość
Kolor tajemnicy i magii.
- Kojarzony jest z luksusem i szlachetnością;
- Pobudza kreatywność;
- Sprzyja rozwiązywaniu problemów;
Marki, które go wykorzystują:
- Play
- Milka
- Whiskas
- Yahoo
Jak wybrać kolory firmowe?
- Zachowaj zgodność z wizją i misją marki;
- Dopasuj kolorystykę do grupy docelowej (ich wieku, płci, preferencji, stylu życia);
- Działasz na skalę światową? Dowiedz się o symbolice kolorów w różnych kulturach;
Wiesz już, jak duże znaczenie w marketingu odgrywa psychologia koloru? Przez pryzmat stosowanych barw można kształtować postrzeganie marki. Pamiętaj również, że konsumenci przywiązują się do kolorów firmowych. Dlatego nie wprowadzaj ich w chaos, przez zbyt częste zmiany w tym zakresie.
0 komentarzy