Opinie w sklepach internetowych – dlaczego są ważne pod SEO?

Autor: Marcelina Kulig

Już od dziecka chciała zostać pisarką. Z czasem jednak stwierdziła, że bardziej niż praca nad powieścią pociąga ją content marketing. Od 4 lat tworzy treści na strony i blogi dla klientów oraz dla firmowych projektów. Po godzinach chodzi do kina, czyta o fizyce, robi biżuterię i maluje na koszulkach.

14 marca 2019

Optymalizując swój sklep internetowy według wytycznych pozwalających zwiększyć ruch na stronie, warto udostępnić możliwość dodawania opinii o produktach i usługach. Takie rozwiązanie wiąże się z kwestią wizerunku, ale też z wzrostem widoczności w Google. Dlaczego opinie są ważne dla SEO i jak je pozyskać?

Znaczenie opinii dla Twojego e-commerce

Opinie klientów o Twojej firmie czy oferowanym przez nią asortymencie są bez wątpienia bardzo ważne. Stanowią one społeczny dowód na to, że twój biznes prosperuje. O ile oceny w wyszukiwarkach są bardzo istotne dla lokalnych firm, to te zamieszczane bezpośrednio na stronach sklepów zwiększają wiarygodność danego przedsiębiorstwa i przyciągają na jego stronę więcej użytkowników. Wyniki ocen wskazujące na pozytywny odbiór Twojego biznesu sprawiają, że potencjalni klienci chętniej spędzają czas na stronie sklepu, co w dłuższej perspektywie przekłada się na lepszą sprzedaż. Opinie sprawiają, że konsumenci zyskują zaufanie do danej firmy i proponowanych produktów. Świadomość, że inne osoby też zrobiły zakupy na danej stronie, bardziej przekonuje do zapełniania koszyka.

Opinie w sklepach internetowych są ważne dla SEO również z innego powodu. Duża liczba komentarzy i ocen wpływa na pozycjonowanie. Im więcej różnorodnej treści pojawia się na stronie Twojego sklepu – zwłaszcza tej tworzonej przez użytkowników – tym lepiej. Dzięki wpisom klientów witryna przebija się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Jak zachęcić klientów do publikowania opinii?

Jeżeli już posiadasz w swoim sklepie moduł do dodawania opinii, możesz zastanawiać się, jak nakłonić użytkowników do zostawiania komentarzy. Jest na to kilka sposobów:

  • Poproś klientów o dodanie opinii – najprostsze rozwiązanie. Wystarczy krótkim hasłem pod produktem zachęcić do zamieszczania komentarzy. Taką prośbę możesz zamieścić też w mailu z potwierdzeniem zamówienia. Masz szansę osiągnąć zadowalające efekty, nie angażując przy tym swoich zasobów finansowych.
  • Przekazywanie produktów do testów w zamian za opinie – ta metoda generuje większe koszty, ale może się opłacić. Oczywiście nie ma gwarancji, że produkty uzyskają pozytywne recenzje.
  • Umożliwienie dodawania komentarzy na portalach społecznościowych – odpowiednie moduły pozwalają na zostawianie opinii poprzez popularne serwisy. Takie rozwiązanie to w zasadzie już standard w e-commerce, ale warto o nim przypomnieć.
  • Premiowanie dodanych opinii konkursami i programami lojalnościowymi – nie pozwól, by Twój klient pomyślał, że pisze komentarze za darmo (zwłaszcza jeśli chodzi o pozytywne recenzje – tymi negatywnymi dzielimy się znacznie chętniej). Nagradzanie autorów komentarzy powinno stać się dla Ciebie normą. Drobne upominki, zniżki, darmowa dostawa, gadżety czy punkty w programach lojalnościowych – zachęcić do pisania możesz na rozmaite sposoby. Można samodzielnie wybierać zwycięzców, urządzić konkurs na zebranie największej liczby lajków albo losować z opinii zostawionych na Facebooku. Organizując konkursy, nie tylko zyskujesz komentarze (i nową treść atrakcyjną dla Google na swojej stronie), ale też sympatię stałych i potencjalnych klientów. Tworząc osobistą relację z użytkownikami, kreujesz pozytywny wizerunek swojej marki.
  • Zaproponowanie zniżki na kolejne zakupy w zamian za „miłe słowo”. Za darmo nikt nie dodał opinii? Zawsze możesz spróbować go „przekupić”.

Pamiętaj, że możesz wykorzystać każdy kanał komunikacji z klientami, by przypomnieć im o zamieszczaniu komentarzy. Te najlepsze, za zgodą autorów, okażą się świetnym wzbogaceniem podstrony „O nas” i rewelacyjną wizytówką Twojej firmy.

Wpływ negatywnych opinii

Negatywne opinie opublikowane na stronie sklepu i widoczne w Google mogą mieć zły wpływ na wizerunek – zmniejszać zainteresowanie użytkowników i liczbę ich odwiedzin. Z tego powodu warto monitorować komentarze i interweniować w sytuacji, kiedy negatywne opinie okazują się bezpodstawne. Na konstruktywną krytykę należy odpowiadać uprzejmie, przepraszając za błędy, dziękując za uwagi i zapewniając o poprawie jakości produktów i usług.

Czy sklep powinien posiadać wyłącznie dobre opinie w internecie?

Odpowiedź na to pytanie może wydawać się zaskakująca. Otóż nie warto mieć samych pozytywnych komentarzy na stronie sklepu. Sprawi to, że klienci zaczną być podejrzliwi i zakwestionują autentyczność wpisów. Przy kilkuset opiniach średnia równa 5.0 odstraszy zamiast zachęcić. Liczy się raczej liczba otrzymywanych komentarzy, dlatego że to jeden z czynników wpływających na prawdopodobieństwo wyświetlenia Twojego sklepu w wynikach lokalnego wyszukiwania.

Co innego opinie o produkcie. Tutaj już najbardziej warto zadbać o to, by opinie były wyłącznie dobre. Bo jeśli będą negatywne, to potencjalny klient po prostu nie zdecyduje się na zakup.

Podsumowując

Dodanie możliwości zostawiania opinii i zachęcanie klientów do dzielenia się komentarzami wpływa na wyniki wyszukiwania oraz na wizerunek Twojej firmy. Dzięki recenzjom, ocenom i uwagom użytkownikom zyskujesz unikalną, wartościową z punktu widzenia SEO treść, zwiększasz widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania i budujesz markę. Twoja firma przestaje być anonimowa, a klienci chętniej zaglądają na jej stronę.

Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

11 + 2 =

Podobne wpisy

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *