CMS czyli Content Management System, to oprogramowanie umożliwiające tworzenie stron i sklepów internetowych, oraz ich obsługę, bez większej znajomości języków programowania. Wybierając odpowiedni CMS, możemy samodzielnie zająć się prowadzeniem własnego portalu. Dzisiaj odpowiemy na pytanie, jaki CMS wybrać dla sklepu internetowego.
W gąszczu wielu różnych rozwiązań, nowicjuszom może być ciężko wybrać odpowiedni CMS, który w pełni zaspokoi potrzeby danego sklepu internetowego. Na rynku dostępnych jest wiele systemów, które różnią się od siebie oferowanymi funkcjami i stopniem zaawansowania użytkownika, wymaganym do sprawnej obsługi sklepu internetowego. Na co więc zwrócić uwagę podczas wyboru CMS dla sklepu internetowego?
Cena, funkcjonalność i społeczność – kluczowe aspekty podczas wybierania CMS dla sklepu internetowego
Przy zakładaniu sklepu internetowego mniejszego formatu, nie musimy wydawać kroci na zaawansowane oprogramowanie. Warto rozejrzeć się za darmowymi rozwiązaniami, bo pozwoli nam to uniknąć zbędnego wydawania większych pieniędzy, jeszcze przed właściwym startem sklepu. Zastanawiając się, jaki CMS wybrać dla sklepu internetowego, warto także pamiętać o funkcjonalności, jaką dany system oferuje, oraz o stopniu zaawansowania użytkownika, jaki będzie wymagany do jego sprawnej obsługi.
Idealny CMS dla sklepu internetowego, który będzie zakładany przez osobę całkowicie zieloną w technikaliach e-commerce, powinien być prosty w obsłudze. Dzięki temu nie będziemy tracić wielu godzin na dogłębne doszkalanie się z zakresu dodawania produktów, edycji kategorii, czy ustawiania szaty graficznej witryny – a będziemy mogli od razu przejść do faktycznej budowy sklepu.
Idealny CMS dla sklepu internetowego – czyli jaki?
Dobry CMS dla sklepu internetowego powinien także dać się łatwo z optymalizować pod wyszukiwarki internetowe. Wprowadzanie wszelkich zmian optymalizacyjnych, jak wdrożenie opisów kategorii, zmiana nagłówków czy ustawienie meta tagów i przekierowań, powinno być możliwie jak najprostsze. SEO friendly CMS dla sklepu internetowego wpłynie na zmniejszenie ogólnych kosztów przeznaczonych na optymalizację, co pozwoli efektywniej wykorzystać nasz budżet.
Finalnym aspektem, jaki powinniśmy wziąć pod uwagę podczas wyboru CMS dla sklepu internetowego, jest popularność danego systemu i zrzeszona wokół niego społeczność. Im system jest popularniejszy – tym ma większą społeczność. A im ma większą społeczność, tym łatwiej znajdziemy rozwiązania ewentualnych problemów z obsługą i rozbudową. Taki CMS będzie miał też znacznie większą bazę ewentualnych wtyczek i dodatków (nierzadko także darmowych), które przydadzą się w rozszerzeniu funkcjonalności sklepu.
PrestaShop
Zastanawiając się, jaki CMS wybrać dla sklepu internetowego, warto zwrócić uwagę m.in. na PrestaShop. Owe oprogramowanie jest całkowicie darmowe na starcie, oferuje także dosyć rozbudowaną bazę darmowych (i płatnych) modułów, które umożliwią nam rozbudowę sklepu o kolejne funkcjonalności. Mamy możliwość łatwego dostępu do opcji optymalizacji witryny pod wyszukiwarki, oraz tworzenia automatycznych przekierowań. Możemy także łatwo stworzyć wiele wersji językowej strony, bez konieczności ich osobnej instalacji.
WooCommerce
Na uwagę zasługuje także WoCommerce. Jako że jest to darmowa wtyczka do CMS WordPress, WoCommerce umożliwia nam rozbudowę „klasycznej” strony internetowej (np. naszego bloga) o możliwości sklepu internetowego. Owe rozwiązanie zapewnia także niezwykłą prostotę w konfiguracji i obsłudze, która czyni je dobrym rozwiązaniem dla nowicjuszy w temacie e-commerce. Co prawda, większa rozbudowa w bardziej zaawansowane funkcjonalności może wymagać wydania już nieco pieniędzy, WoCommerce dysponuje także bogatym zasobem darmowych wtyczek, które są równie przyjazne w obsłudze, co użyteczne.
Magento
Kolejna pozycja na liście CMS dla sklepu internetowego. Magento występuje w wersji darmowej – Magento Open Source – i płatnej – Magento Commerce. Magento Open Source idealnie zaspokoi wszystkie potrzeby właścicieli średnich i średnio dużych sklepów internetowych. Magento Commerce będzie idealnym rozwiązaniem dla właścicielu dużych sklepów, liczących nawet po kilka tysięcy produktów. Magento to CMS dla sklepu internetowego, który posiada niemal nieograniczone możliwości rozbudowy, toteż sprawdzi się w przypadku większych przedsięwzięć. Znaczna rozbudowa będzie jednak wymagała odpowiedniego budżetu.
Sklep internetowy bez własnego CMS i hostingu?
Dla osób chcących do minimum ograniczyć wszelkie kwestie związane z obsługą techniczną sklepu internetowego, na rynku istnieją rozwiązania w modelu SaaS (Software as a Service). W przypadku wyboru modelu SaaS, wykupujemy usługę sklepu internetowego od jednego z dostawców. W zamian za miesięczną lub roczną opłatę, ten dostarcza nam w pełni działający sklep internetowy. Nie musimy się więc martwić kwestiami technicznymi, tak jak w przypadku kupna własnego hostingu i stawiania sklepu na wybranym przez nas CMS. Tutaj otrzymujemy w pełni działający sklep internetowy, od razu.
To co jest plusem takiego rozwiązania, jest też jego wadą. Brak możliwości do pełnego zaplecza technicznego może utrudniać ewentualną rozbudowę i modyfikację sklepu. Minimalną ilość zmian będziemy mogli wprowadzać sami, jednak chęć przeprowadzenia większych technicznych działań będzie wymagać kontaktu z dostawcą usługi sklepu internetowego – a ten nie zawsze musi wyrazić zgodę na nasze działania.
Shopify
Shopify jest najpopularniejszą platformą e-commerce na świecie. Do niewątpliwych zalet tego przedstawiciela SaaS, należy zaliczyć niezwykle prostą obsługę sklepu, która w całości odbywa się za pośrednictwem bardzo intuicyjnego interfejsu użytkownika. Pełne skonfigurowanie sklepu nie powinno nastręczyć problemów nawet zupełnie niedoświadczonym właścicielom sklepów internetowych. Na uwagę zasługuje również fakt, że Shopify zawiera ogromną bazę aplikacji, które znacznie ułatwiają ewentualną rozbudowę i modyfikację naszego sklepu internetowego.
Shoper
Kolejną pozycją z listy platform e-commerce w systemie SaaS, jest Shoper. To wygodne rozwiązanie – dedykowane oprogramowanie zajmuje się całym przebiegiem sprzedaży, aż do otrzymania płatności. Mamy też dostęp do sporej liczby integracji, co jest wynikiem dużej popularności Shopera. Mówiąc o minusach należy wspomnieć o prowizji doliczanej do każdej transakcji, która odbywa się poza płatnościami Shoper. Brak dostępu do kodu silnika sklepu, może ograniczać możliwości bardziej zaawansowanej rozbudowy.
Mimo ogólnej wygody, jaką oferują rozwiązania e-commerce z systemu SaaS, w porównaniu z klasycznymi CMSami wypadają jednak gorzej. W przypadku dedykowanego CMS dla sklepu internetowego, dostępnego w systemie SaaS, jesteśmy zmuszeni uiszczać stałą opłatę za działanie sklepu. Dedykowany CMS to także duże mniejsze wsparcie społeczności, bo nawet te najpopularniejsze, nie są tak powszechnie używane, jak klasyczne CMS. Jeżeli zależy nam na idealnym dopasowaniu sklepu do naszych potrzeb, nie chcemy przepalać części finansów na opłaty dla dostawcy usługi i nie boimy się przeznaczyć chwili na wstępną konfigurację sklepu, to nasz „prywatny” CMS dla sklepu internetowego – jak WoCommerce, Magento czy PrestaShop – będzie dużo lepszym wyborem.
CMS DLA SKLEPU INTERNETOWEGO – podsumowanie
Sklepy internetowe rozpowszechniły się jak telefony komórkowe. Dzisiaj niemal każdy, przy minimalnych nakładach pieniężnych, może czynnie wejść do świata e-commerce i założyć swój własny sklep internetowy. Mamy nadzieję, że kierując się powyższymi wskazówkami, uda ci się wybrać CMS dla sklepu internetowego, idealny dopasowany do twoich potrzeb.
Bardzo Ci dziękuję za wskazówki! Jestem na etapie tworzenia swojego sklepu internetowego i szukałam odpowiedniego oprogramowania dla mojej firmy. Waham się między dwoma Twoimi propozycjami – muszę przedyskutować to jeszcze z moim wspólnikiem, ale mam nadzieję, że szybko rozwiążemy sprawę. Pozdrawiam!