Black Friday – jak przygotować sklep? [Przykłady]

23 października 2020

Amerykańskie święto wyprzedaży zagościło na dobre w Polsce. Okazje cenowe, zniżki, rabaty i akcje promocyjne – na to, co roku z gotową listą artykułów do kupienia czeka każdy zakupoholik! A Ty masz już zaznaczony 27 listopada w kalendarzu? Black Friday jest już tuż za rogiem!

Black Friday – 27 listopada 2020

Zapowiedź przedświątecznego szału zakupowego w USA – piątek po Święcie Dziękczynienia jest dniem, kiedy możemy obserwować różne akcje promocyjne. Jest to dzień, kiedy w Polsce sprzedaż wzrasta o kilkaset procent w stosunku do zwykłego piątku!

Black Friday jest okazją do:

  • Wzrostu bieżącej sprzedaży;
  • Wyprzedaży towarów, zalegających w magazynie;
  • Dotarcia do szerokiego grona odbiorców i przyciągnięcia nowych klientów;
  • Zwiększenia rozpoznawalności marki;

Lista zakupów

Na świecie Black Friday jest okazją dla łowców okazji do zakupu elektroniki w bardzo przystępnych cenach. A co Polacy kupują tego dnia najchętniej?

  • Odzież i obuwie;
  • Kosmetyki i perfumy;
  • Sprzęt i gadżety elektroniczne;
  • Urządzenia AGD i RTV;

Jest to dzień, kiedy w sklepach przewijają się tłumy ludzi, polujących na atrakcyjną okazję cenową. Jednak większość z nas tego dnia chętniej czyha na promocje i dokonuje zakupów przez Internet. Jeśli zagwarantujesz klientom kuszący rabat i poprzesz swoje działania szerokim zasięgiem, możesz odnotować sukces w Black Friday!

Black Friday – jak się przygotować?

Klienci nauczyli się już, że jest w roku dzień, kiedy mogą liczyć na ciekawe promocje. Black Friday w sieci ma taką przewagę, że grono odbiorców jest nieograniczone! Jednak weź pod uwagę fakt, że każda marka chce ściągnąć do siebie jak najwięcej klientów. Dlatego, musisz zadbać o to, żeby wybrali właśnie Ciebie! Jak to zrobić?

Przede wszystkim nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę – zaplanuj działania wcześniej. Rozpisz zadania i terminy ich realizacji.

  • Skontroluj stany magazynowe i przeanalizuj sprzedaż poszczególnych produktów – masz idealną szansę na pozbycie się zalegających towarów (sprawdzi się tu oferta 2+1). Koniecznie zadbaj o to, żeby w przypadku najbardziej popularnych artykułów klienci nie spotkali się z odmową w wirtualnym koszyku!
  • Wymyśl wyróżniającą się i unikalną promocję – zaplanuj konkretnie, co zamierzasz zaoferować klientom tego dnia, pamiętaj, że akcja musi być atrakcyjna, żeby nakłoniła użytkowników w dzień okazji do zakupów u Ciebie;
  • Zaplanuj dodatkowe udogodnienia – darmowa dostawa, drobny upominek w przesyłce – takie elementy stanowią wartość dodaną do klientów. Proste rozwiązania mogą przełożyć się na lojalność i przywiązanie konsumentów;
  • Przygotuj obowiązujące tego dnia warunki zakupów i odpowiednie materiały informacyjne;
  • Rozpowszechnij informacje o promocji – możesz wykorzystać do tego newslettera, media społecznościowe i reklamy internetowe Google Ads. Stwórz prosty komunikat. Dobrze sprawdza się tutaj metoda odliczania, budująca w odbiorcach napięcie, przez które nie będą mogli doczekać się Black Friday jeszcze bardziej;
  • Przetestuj działanie strony i zapobiegaj problemom technicznym, utrudniającym sprawne dokonywanie zakupów;  
  • Aktywizuj klientów poprzez zastosowanie różnych form – wysokość rabatu zależna od polubień w mediach społecznościowych, kod zniżkowy za komentarz, konkursy w mediach społecznościowych, możesz zobowiązać się do przeznaczenia części przychodów z tego dnia na cele charytatywne;
  • Podsumuj przeprowadzoną akcję – najważniejszym kryterium, jest to, że nie koszty ze zrealizowanej promocji nie mogą przewyższać osiągniętych przychodów;

Jak skutecznie zwiększyć sprzedaż?

  • Komunikaty i obowiązujące zasady muszą być zrozumiałe dla klientów;
  • Informuj wielokanałowo – na płaszczyźnie online i offline (jeśli prowadzisz punkt stacjonarny). Strategia omnichannel, czyli interakcja sprzedawca-klient na poziomie wielu kanałów. Komunikaty mogą być wysyłane za pomocą: płatnych reklam internetowych, e-maila, SMS, mediów społecznościowych, sklepu stacjonarnego i internetowego;

Formy promocji

  • Zniżka podczas zakupów (po zastosowaniu kodu rabatowego, uzależniona od wysokości kwoty zamówienia, wysokość zależna od produktu, wyższe zniżki dla subskrybentów, personalizowane oferty na podstawie zebranych danych o kliencie);
  • Przeceny do wyczerpania zapisów lub miejsc;
  • Promocje w stylu kolejny produkt gratis;
  • Darmowa dostawa;
  • Bon zniżkowy na następne zakupy;
  • Punkty w programie lojalnościowym;

Black Friday – case: jak to robią firmy?

Lista firm, biorących udział w akcji jest szeroka – od gigantów rynkowych do lokalnych sklepików. Przykłady przeprowadzanych promocji można mnożyć. Jednak większość firm stawia na proste działania promocyjne – grafika, informująca o ofercie zniżkowej. Niewiele marek decyduje się na wyjście poza podstawowy schemat i przeprowadzenie kompleksowej, solidnie i odpowiednio wcześniej przygotowanej kampanii. Dlatego im bardziej wyróżniająca się akcja, tym lepiej! Już teraz przybliżamy Wam oryginalnie zrealizowane kampanie z ubiegłych lat! Liczy się kreatywność, pomysł i sposób wykonania!

MeUndies – akcja promocyjna na żywo

Firma bieliźniarska zdecydowała się na zorganizowanie tanecznego wydarzenia na Facebooku! W szaloną imprezę zaangażowano profesjonalnego DJ, który wymyślał zabawy i konkursy taneczne. Zasada akcji była prosta – im więcej uczestników, tym więcej promocji. Wiadomość o wydarzeniu dotarła do 666 000 osób, a udział wzięło ponad 13 000 uczestników!

Black Friday - Meundies

FastTony (2018) – promocja nowego produktu poprzez układanie klocków LEGO

Producent aplikacji utrzymał klimat „Gwiezdnych Wojen”, które stały się głównym motywem kampanii na Black Friday. Pierwsze zapowiedzi pojawiły się w mediach społecznościowych tydzień wcześniej. Punktem kulminacyjnym było wydarzenie transmitowane na żywo, trwające 13 godzin! Co zajęło tyle czasu? Składanie modelu z klocków LEGO, zawierającego 7541 elementów, statku Sokół Milenium. W sieci umieszczono także film z Lordem Darthem FastTonusem, zachwalającym walory produktu, który miał swoją premierę w Black Friday – był to sklep na Messengerze.

Dlaczego LEGO? Bo klocki świetnie odzwierciedlały usługę oferowaną przez FastTony – budowanie sklepu krok po kroku.

Na całość kampanii składały się materiały graficzne, filmowe i oczywiście strony przeznaczonej na piątkowe wyprzedaże.

Black Friday - FastTony

IKEA (2018) – „Przyda się”

Pojawiają się firmy, które opierają swoje akcje promocyjne na wartościach takich jak kształtowanie postaw proekologicznych i przeciwdziałanie konsumpcjonizmowi.

Wyróżniającym się przykładem jest IKEA, która inaczej podeszła do akcji promocyjnej na Black Friday i zaproponowała zaskakującą kolekcję za 0 zł. „Przyda się” – to kampania przypominająca o tym, ile nieużywanych przedmiotów znajduje się w domach każdego z nas. Celem akcji było nakłonienie do refleksji nad dokonywanymi zakupami, szczególnie w okresie obniżek cen. Akcja ruszyła z okazji Black Friday, ale ze względu na pozytywny odbiór została przedłużona.

Na projekt „Przyda się” składa się kolekcja artykułów domowych i wskazówek dotyczących tego, jak dać przedmiotom drugie życie. Wirtualna kolekcja zachęcała klientów do ograniczania nadmiernego konsumpcjonizmu.

Czarny Piątek - Ikea
Czarny Piątek - Ikea

New Look – porada dla kupujących

Brytyjska firma odzieżowa przygotowała dla swoich klientów krótki przewodnik zakupowy, dotyczący tego, jak przygotować się na szaleństwo w Black Friday.

Black Friday - New Look

Plan działania w humorystyczny sposób przedstawiał pięć kroków:

  • Zrób listę – bądź przygotowany i wrzuć ulubieńców do listy życzeń;
  • W trakcie realizacji? Dokonaj zakupów w prosty sposób, wykorzystując aplikację na telefon;
  • Podziel się miłością – powiedz swoim przyjaciołom, żeby zapisali się do newslettera i otrzymywali oferty jako pierwsi;
  • Zachowaj swoją energię – wypij kawę i zjedz coś dobrego;
  • Zacznij jak najszybciej – niektóre z naszych ofert są już dostępne, zacznij zakupy już teraz;

Cztery pierwsze elementy budują relację z klientem, ostatni krok jest zapowiedzią do działania.

Flipo – o czym marzysz?

Firma, wspierająca wybór najlepszych ofert lotów, postanowiła podpowiedzieć swoim klientom, na co wydać pieniądze z okazji Black Friday.

Black Friday - Flipo

Top Shop – tak czy nie?

Marka odzieżowa zdecydowała się na kreacje komunikatu dostosowanego maksymalnie do swoich odbiorców. Poznanie grupy docelowej umożliwiło firmie na mówienie językiem klientów! Miejski slogan, komiksowa grafika i kontrastujące kolory – czy to mogło przemówić do młodych osób?

Black Friday - Top Shop

Target – zgaduj-zgadula

Amerykańska firma w ramach Black Friday postanowiła zaangażować użytkowników, zamieszczając aplikację na Facebooku. Przy jej wykorzystaniu można było zgadywać, które produkty zostaną objęte promocją. Reguły zabawy były klarowne – dobra odpowiedź oznaczała dodatkowe rabaty i kupony zniżkowe.

Czarny Piątek - Target

Kohl’s – ćwierkająca promocja

Sieć amerykańskich sklepów detalicznych zdecydowała się na przeprowadzanie konkursu na Twitterze.

Black Friday - Kohl’s

Sephora – promocyjna funkcja Snapchata

Marka kosmetyczna zachęcała do skorzystania ze zbliżających się obniżek związanych z Black Friday za pomocą Snapchata, gdzie stopniowo pojawiały się zapowiedzi produktów objętych promocjami.

Black Friday - Sephora

Celem akcji było zwiększenie pobrań aplikacji, gdzie użytkownicy mieli dostęp do atrakcyjnych promocji jeszcze przed ich trafieniem do sklepów.

Aeropostale – Black Friday z lotu ptaka

Akcja promocyjna młodzieżowej marki odzieżowej sprowadzała się do rozdania rocznego zapasu ubrań 100 pierwszym osobom, stojącym w kolejce. Co wyróżniało to działanie? Całość była nagrywana z helikoptera, którym przyleciał zaangażowany znany z mediów społecznościowych Paul Logan.

Czarny Piątek - Aeropostale

Black Friday to ogólnoświatowe święto konsumpcjonizmu, które coraz częściej przedłuża się na Black Weekend lub Black Week. Jakie akcje promocyjne odbędą się w tym roku? Czy będziemy mieli możliwość zobaczyć coś oryginalnego? Czy firmy zaskoczą czymś swoich klientów? Przekonamy się już 27 listopada!

Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

2 + 1 =

Podobne wpisy

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *