Amerykańskie święto wyprzedaży zagościło na dobre w Polsce. Okazje cenowe, zniżki, rabaty i akcje promocyjne – na to, co roku z gotową listą artykułów do kupienia czeka każdy zakupoholik! A Ty masz już zaznaczony 27 listopada w kalendarzu? Black Friday jest już tuż za rogiem!
Black Friday – 27 listopada 2020
Zapowiedź przedświątecznego szału zakupowego w USA – piątek po Święcie Dziękczynienia jest dniem, kiedy możemy obserwować różne akcje promocyjne. Jest to dzień, kiedy w Polsce sprzedaż wzrasta o kilkaset procent w stosunku do zwykłego piątku!
Black Friday jest okazją do:
- Wzrostu bieżącej sprzedaży;
- Wyprzedaży towarów, zalegających w magazynie;
- Dotarcia do szerokiego grona odbiorców i przyciągnięcia nowych klientów;
- Zwiększenia rozpoznawalności marki;
Lista zakupów
Na świecie Black Friday jest okazją dla łowców okazji do zakupu elektroniki w bardzo przystępnych cenach. A co Polacy kupują tego dnia najchętniej?
- Odzież i obuwie;
- Kosmetyki i perfumy;
- Sprzęt i gadżety elektroniczne;
- Urządzenia AGD i RTV;
Jest to dzień, kiedy w sklepach przewijają się tłumy ludzi, polujących na atrakcyjną okazję cenową. Jednak większość z nas tego dnia chętniej czyha na promocje i dokonuje zakupów przez Internet. Jeśli zagwarantujesz klientom kuszący rabat i poprzesz swoje działania szerokim zasięgiem, możesz odnotować sukces w Black Friday!
Black Friday – jak się przygotować?
Klienci nauczyli się już, że jest w roku dzień, kiedy mogą liczyć na ciekawe promocje. Black Friday w sieci ma taką przewagę, że grono odbiorców jest nieograniczone! Jednak weź pod uwagę fakt, że każda marka chce ściągnąć do siebie jak najwięcej klientów. Dlatego, musisz zadbać o to, żeby wybrali właśnie Ciebie! Jak to zrobić?
Przede wszystkim nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę – zaplanuj działania wcześniej. Rozpisz zadania i terminy ich realizacji.
- Skontroluj stany magazynowe i przeanalizuj sprzedaż poszczególnych produktów – masz idealną szansę na pozbycie się zalegających towarów (sprawdzi się tu oferta 2+1). Koniecznie zadbaj o to, żeby w przypadku najbardziej popularnych artykułów klienci nie spotkali się z odmową w wirtualnym koszyku!
- Wymyśl wyróżniającą się i unikalną promocję – zaplanuj konkretnie, co zamierzasz zaoferować klientom tego dnia, pamiętaj, że akcja musi być atrakcyjna, żeby nakłoniła użytkowników w dzień okazji do zakupów u Ciebie;
- Zaplanuj dodatkowe udogodnienia – darmowa dostawa, drobny upominek w przesyłce – takie elementy stanowią wartość dodaną do klientów. Proste rozwiązania mogą przełożyć się na lojalność i przywiązanie konsumentów;
- Przygotuj obowiązujące tego dnia warunki zakupów i odpowiednie materiały informacyjne;
- Rozpowszechnij informacje o promocji – możesz wykorzystać do tego newslettera, media społecznościowe i reklamy internetowe Google Ads. Stwórz prosty komunikat. Dobrze sprawdza się tutaj metoda odliczania, budująca w odbiorcach napięcie, przez które nie będą mogli doczekać się Black Friday jeszcze bardziej;
- Przetestuj działanie strony i zapobiegaj problemom technicznym, utrudniającym sprawne dokonywanie zakupów;
- Aktywizuj klientów poprzez zastosowanie różnych form – wysokość rabatu zależna od polubień w mediach społecznościowych, kod zniżkowy za komentarz, konkursy w mediach społecznościowych, możesz zobowiązać się do przeznaczenia części przychodów z tego dnia na cele charytatywne;
- Podsumuj przeprowadzoną akcję – najważniejszym kryterium, jest to, że nie koszty ze zrealizowanej promocji nie mogą przewyższać osiągniętych przychodów;
Jak skutecznie zwiększyć sprzedaż?
- Komunikaty i obowiązujące zasady muszą być zrozumiałe dla klientów;
- Informuj wielokanałowo – na płaszczyźnie online i offline (jeśli prowadzisz punkt stacjonarny). Strategia omnichannel, czyli interakcja sprzedawca-klient na poziomie wielu kanałów. Komunikaty mogą być wysyłane za pomocą: płatnych reklam internetowych, e-maila, SMS, mediów społecznościowych, sklepu stacjonarnego i internetowego;
Formy promocji
- Zniżka podczas zakupów (po zastosowaniu kodu rabatowego, uzależniona od wysokości kwoty zamówienia, wysokość zależna od produktu, wyższe zniżki dla subskrybentów, personalizowane oferty na podstawie zebranych danych o kliencie);
- Przeceny do wyczerpania zapisów lub miejsc;
- Promocje w stylu kolejny produkt gratis;
- Darmowa dostawa;
- Bon zniżkowy na następne zakupy;
- Punkty w programie lojalnościowym;
Black Friday – case: jak to robią firmy?
Lista firm, biorących udział w akcji jest szeroka – od gigantów rynkowych do lokalnych sklepików. Przykłady przeprowadzanych promocji można mnożyć. Jednak większość firm stawia na proste działania promocyjne – grafika, informująca o ofercie zniżkowej. Niewiele marek decyduje się na wyjście poza podstawowy schemat i przeprowadzenie kompleksowej, solidnie i odpowiednio wcześniej przygotowanej kampanii. Dlatego im bardziej wyróżniająca się akcja, tym lepiej! Już teraz przybliżamy Wam oryginalnie zrealizowane kampanie z ubiegłych lat! Liczy się kreatywność, pomysł i sposób wykonania!
MeUndies – akcja promocyjna na żywo
Firma bieliźniarska zdecydowała się na zorganizowanie tanecznego wydarzenia na Facebooku! W szaloną imprezę zaangażowano profesjonalnego DJ, który wymyślał zabawy i konkursy taneczne. Zasada akcji była prosta – im więcej uczestników, tym więcej promocji. Wiadomość o wydarzeniu dotarła do 666 000 osób, a udział wzięło ponad 13 000 uczestników!
FastTony (2018) – promocja nowego produktu poprzez układanie klocków LEGO
Producent aplikacji utrzymał klimat „Gwiezdnych Wojen”, które stały się głównym motywem kampanii na Black Friday. Pierwsze zapowiedzi pojawiły się w mediach społecznościowych tydzień wcześniej. Punktem kulminacyjnym było wydarzenie transmitowane na żywo, trwające 13 godzin! Co zajęło tyle czasu? Składanie modelu z klocków LEGO, zawierającego 7541 elementów, statku Sokół Milenium. W sieci umieszczono także film z Lordem Darthem FastTonusem, zachwalającym walory produktu, który miał swoją premierę w Black Friday – był to sklep na Messengerze.
Dlaczego LEGO? Bo klocki świetnie odzwierciedlały usługę oferowaną przez FastTony – budowanie sklepu krok po kroku.
Na całość kampanii składały się materiały graficzne, filmowe i oczywiście strony przeznaczonej na piątkowe wyprzedaże.
IKEA (2018) – „Przyda się”
Pojawiają się firmy, które opierają swoje akcje promocyjne na wartościach takich jak kształtowanie postaw proekologicznych i przeciwdziałanie konsumpcjonizmowi.
Wyróżniającym się przykładem jest IKEA, która inaczej podeszła do akcji promocyjnej na Black Friday i zaproponowała zaskakującą kolekcję za 0 zł. „Przyda się” – to kampania przypominająca o tym, ile nieużywanych przedmiotów znajduje się w domach każdego z nas. Celem akcji było nakłonienie do refleksji nad dokonywanymi zakupami, szczególnie w okresie obniżek cen. Akcja ruszyła z okazji Black Friday, ale ze względu na pozytywny odbiór została przedłużona.
Na projekt „Przyda się” składa się kolekcja artykułów domowych i wskazówek dotyczących tego, jak dać przedmiotom drugie życie. Wirtualna kolekcja zachęcała klientów do ograniczania nadmiernego konsumpcjonizmu.
New Look – porada dla kupujących
Brytyjska firma odzieżowa przygotowała dla swoich klientów krótki przewodnik zakupowy, dotyczący tego, jak przygotować się na szaleństwo w Black Friday.
Plan działania w humorystyczny sposób przedstawiał pięć kroków:
- Zrób listę – bądź przygotowany i wrzuć ulubieńców do listy życzeń;
- W trakcie realizacji? Dokonaj zakupów w prosty sposób, wykorzystując aplikację na telefon;
- Podziel się miłością – powiedz swoim przyjaciołom, żeby zapisali się do newslettera i otrzymywali oferty jako pierwsi;
- Zachowaj swoją energię – wypij kawę i zjedz coś dobrego;
- Zacznij jak najszybciej – niektóre z naszych ofert są już dostępne, zacznij zakupy już teraz;
Cztery pierwsze elementy budują relację z klientem, ostatni krok jest zapowiedzią do działania.
Flipo – o czym marzysz?
Firma, wspierająca wybór najlepszych ofert lotów, postanowiła podpowiedzieć swoim klientom, na co wydać pieniądze z okazji Black Friday.
Top Shop – tak czy nie?
Marka odzieżowa zdecydowała się na kreacje komunikatu dostosowanego maksymalnie do swoich odbiorców. Poznanie grupy docelowej umożliwiło firmie na mówienie językiem klientów! Miejski slogan, komiksowa grafika i kontrastujące kolory – czy to mogło przemówić do młodych osób?
Target – zgaduj-zgadula
Amerykańska firma w ramach Black Friday postanowiła zaangażować użytkowników, zamieszczając aplikację na Facebooku. Przy jej wykorzystaniu można było zgadywać, które produkty zostaną objęte promocją. Reguły zabawy były klarowne – dobra odpowiedź oznaczała dodatkowe rabaty i kupony zniżkowe.
Kohl’s – ćwierkająca promocja
Sieć amerykańskich sklepów detalicznych zdecydowała się na przeprowadzanie konkursu na Twitterze.
Sephora – promocyjna funkcja Snapchata
Marka kosmetyczna zachęcała do skorzystania ze zbliżających się obniżek związanych z Black Friday za pomocą Snapchata, gdzie stopniowo pojawiały się zapowiedzi produktów objętych promocjami.
Celem akcji było zwiększenie pobrań aplikacji, gdzie użytkownicy mieli dostęp do atrakcyjnych promocji jeszcze przed ich trafieniem do sklepów.
Aeropostale – Black Friday z lotu ptaka
Akcja promocyjna młodzieżowej marki odzieżowej sprowadzała się do rozdania rocznego zapasu ubrań 100 pierwszym osobom, stojącym w kolejce. Co wyróżniało to działanie? Całość była nagrywana z helikoptera, którym przyleciał zaangażowany znany z mediów społecznościowych Paul Logan.
Black Friday to ogólnoświatowe święto konsumpcjonizmu, które coraz częściej przedłuża się na Black Weekend lub Black Week. Jakie akcje promocyjne odbędą się w tym roku? Czy będziemy mieli możliwość zobaczyć coś oryginalnego? Czy firmy zaskoczą czymś swoich klientów? Przekonamy się już 27 listopada!
0 komentarzy