Spędzają sen z powiek seowcom, a właścicieli sklepów internetowych przyprawiają o siwe włosy. Aktualizacje algorytmów Google to w świecie witryn internetowych wydarzenie na miarę wizyty kontrolerów z Urzędu Skarbowego. Dlatego w poniższym artykule wyjaśniamy, jak reagować na zmiany algorytmów Google – oraz jak je traktować, by nie zwariować.
Wyszukiwarka Google to ogromna machina. Składają się na nią nie jeden, a wiele różnych algorytmów, które różnią się od siebie „rozmiarem” oraz funkcjami, jaką pełnią w ocenie jakości indeksowanych stron internetowych. Same aktualizacje owych algorytmów mogą przebiegać cały czas i być niezauważalne przez użytkowników.
To, co wprowadza tak duże zawirowania w pozycjach rankingu Google, oraz co zwykle określa się mianem aktualizacji algorytmu, to tzw. Core Update, czyli aktualizacja rdzenia algorytmu, która przeprowadzana jest nieco rzadziej, za to znacznie bardziej odbija się na pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania.
Aktualizacje Google – co to jest?
Aktualizacje algorytmów Google – tych mniejszych, jak i Core Updates, służą udoskonaleniu wyników wyszukiwania w taki sposób, by użytkownicy otrzymywali najtrafniejsze odpowiedni na wpisane zapytania. Gigant z Mountain Dew nie jest do końca przejrzysty – istnieją co prawda wskazówki, jak „ulepszyć” stronę pod kątem wyszukiwarki, jednak dokładny sposób działania algorytmów nie jest znany. Podobnie jest w przypadku omawianych Core Updates.
Zdarza się, że Google z odpowiednim wyprzedzeniem uprzedza właścicieli stron internetowych o planowanych aktualizacjach rdzenia, jednak częściej dochodzi do nich nagle; o owej aktualizacji dowiadujemy się po fakcie, głównie za sprawą zawirowania pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jak reagować na aktualizacje algorytmów?
Core Updates wyszukiwarki Google, mogą wprowadzać nowe czynniki rankingowe oraz zmieniać charakter już istniejących. Sprawia to, że wykonane na stronie działania, które dotychczas działały – teraz mogą przestać. Wliczają się w to np. wszystkie treści znajdujące się na stronie oraz posiadany profil linków zewnętrznych.
Core Updates wyszukiwarki Google i idące za nimi zawirowania w organicznych wynikach wyszukiwania, to naturalne zjawiska. Zmiany pozycji pojawiają się niemal po każdej dużej aktualizacji rdzenia i zdecydowanie niewskazane jest wpadać w panikę po każdym spadku spowodowanym aktualizacją. Są jednak pewne działania, które możemy przedsięwziąć, żeby spać spokojniej – także w czasie dużej aktualizacji algorytmów Google.
Content wysokiej jakości jako odpowiedź na aktualizacje algorytmów
Google zwraca szczególną uwagę na jakość treści znajdujących się na naszej stronie. Do elementów, na które należy zwrócić szczególną uwagę, przede wszystkim należy zaliczyć unikalność. Plagiatowanie zostanie szybko wykryte przez wyszukiwarkę, co bardzo negatywnie odbije się na pozycji naszej podstrony.
Poza unikalnością, nie należy zapominać także długości – content znajdujący się na naszej stronie powinien składać się z optymalnej liczby znaków, a sama treść powinna być atrakcyjna dla użytkownika, a nie skrojona ściśle pod słowa kluczowe. Finalnie nie należy zapominać także o odpowiednim rozmieszczeniu nagłówków, które treścią powinny odpowiadać tematyce poruszanej w danych fragmentach podstrony.
Core Web Vitals – nie można o nich zapomnieć
Przy okazji wspominania o contencie i aktualizacjach, nie można zapomnieć o wprowadzonych przez Google w tym roku Podstawowych Wskaźnikach Internetowych (Core Web Vitals). Na ten nowy czynnik rankingowy składają się trzy metryki, w których nasza strona powinna osiągnąć wynik znajdujący się ponad pewnym, minimalnym progiem:
- Largest Contentful Paint (LCP)
- First Input Delay (FID)
- Cumulative Layout Shift (CLS)
Core Web Vitals to czynniki rankingowe, których zadaniem jest ocena przyjazności strony internetowej dla użytkowników. Oceniają one czy strona jest obiektywnie szybka – w jakim czasie poszczególne podstrony się ładują, ile zasobów zużywają, oraz czy nie występują znaczne przesunięcia treści na stronie, podczas doładowywania kolejnych elementów. Ze względu na Core Web Vitals, podczas optymalizacji strony internetowej – oraz podczas próby zminimalizowania ewentualnych zawirowań po Core Update algorytmu Google – powinniśmy się także skupić na technicznych aspektach naszej witryny, ze szczególnym zwróceniem uwagi na prędkość wczytywania się poszczególnych podstron.
Linki zewnętrzne
Posiadanie dobrego profilu linków wysokiej jakości także pozwoli zamortyzować naszą stronę internetową podczas ewentualnych przetasowań na liście organicznych wyników wyszukiwania. Pozyskując linki zewnętrzne prowadzące do naszej witryny powinniśmy zwrócić uwagę, by wyglądały na jak najbardziej naturalne. Ważna jest też ogólną jakość i parametry portali, które będą do nas linkować. Zamiast linków na forach czy katalogach stron, zdecydowanie lepiej sprawdzą się odnośniki zamieszczone w unikalnych artykułach wysokiej jakości, znajdujące się na często odwiedzanych portalach.
Podsumowanie
Po spadku pozycji spowodowanym aktualizacją algorytmu Google nie należy wpadać w panikę. Zawirowania na liście organicznych wyników wyszukiwania następujące po każdym, dużym Core Update, to zupełnie naturalne zjawisko, dlatego najlepiej jest zachować zimną krew, nie panikować i skupić się na contencie, linkowaniu i technicznej sprawności naszej witryny.
0 komentarzy