Pozycjonowanie jest procesem, na który składa się wiele działań. Niektórych z nich nie da się wykonać bez odpowiednich do tego narzędzi. Jeśli zatrudniłeś więc agencję SEO, do analizy procesów zachodzących między Twoją stroną a wyszukiwarką Google, będą im potrzebne dostępy do darmowych narzędzi od Google, między innymi Google Search Console. Czym jest Google Search Console? Dlaczego agencja SEO może potrzebować dostępu do tego narzędzia? Jak dodać do niego stronę, a także nadać dostęp dla kogoś z zewnątrz? Na te wszystkie pytania znajdziesz odpowiedź w naszym artykule.

Czym jest Google Search Console i do czego służy?

Google Search Console jest bezpłatnym narzędziem oferowanym przez Google. Aby strona była widoczna w Google, konto w Google Search Console nie jest niezbędne. Jeśli jednak chcesz zobaczyć jak Google widzi Twoją stronę, sprawdzić błędy 404, stan indeksowania podstron, linki prowadzące do Twojej strony, zaindeksować strony ręcznie, sprawdzić ilość wyświetleń strony z wyników wyszukiwania czy liczbę kliknięć na poszczególne słowa kluczowe, wtedy Google Search Console jest niezwykle przydatne. Dodałeś już stronę do GSC? To świetnie, z pewnością Twoje działania, czy działania Twojej agencji są skuteczniejsze, jeśli jednak jeszcze tego nie zrobiłeś, pomożemy Ci w tym, dodatkowo w dalszej części artykułu znajdziesz instrukcję dodawania strony do Google Search Console.

Dostęp agencji SEO do Google Search Console – do czego może być potrzebny?

Agencja SEO, aby prowadzić skuteczne działania pozycjonujące, będzie potrzebowała od Ciebie dostępu między innymi do Google Search Console. Dostęp do Google Search Console pozwala Twojej agencji na analizę stanu indeksowania podstron, sprawdzanie błędów na stronie, czy w przypadku ręcznych filtrów od Google, szybką reakcję na zaistniały problem. Dlatego nie bój się przyznać jej dostępu, Twoje dane nie zostaną udostępnione osobom nieuprawnionym, w umowie z agencją powinien znaleźć się zapis o zachowaniu poufności – my traktujemy go poważnie.

Najważniejszym jest, aby wszelkie konta, czy to w Google Search Console, czy Google Analytics były na Ciebie (najwyższe uprawnienia) i abyś po zakończeniu pracy z agencją miał do nich dostęp. W naszej wieloletniej pracy zdarzały się bowiem takie sytuacje, że poprzednia agencja SEO zakładała konto na swoje dane, a po zakończeniu współpracy, klient pozostawał bez dostępu do konta, przez co statystyki trzeba było budować od nowa.

O tym dlaczego i do czego potrzebne są agencji SEO dostępy do narzędzi pisaliśmy również w naszym artykule – Dostępy dla agencji SEO – narzędzia do efektywnej współpracy.

Jak dodać stronę do Google Search Console?

1. Aby dodać stronę do Google Search Console wejdź na stronę https://www.google.com/webmasters/tools/ i zaloguj się na swoim koncie w Google.

2. Po zalogowaniu kliknij oznaczony strzałką przycisk „Dodaj”.

3. Wyświetli Ci się widoczne na screenie okno. Wpisz tutaj adres URL swojej strony internetowej i naciśnij przycisk „Dodaj”.

4. Swoją stronę internetową możesz dodać do konta GSC na różne sposoby. Metoda zalecana polega na tym, abyś pobrał plik weryfikacyjny HTML i dodał go przez serwer FTP do głównego katalogu Twojej strony internetowej na serwerze. Następnie wystarczy jedynie zweryfikować działanie pliku. Jeśli wszystko jest w porządku, Twoja strona została dodana do konta Google Search Console.

5. Możesz też wybrać jedną z metod alternatywnych. Najłatwiejszą będzie zweryfikowanie Twojej strony internetowej poprzez jej konto w Google Analytics. Wystarczy kliknąć opcję Google Analytics, a następnie przycisk „Zweryfikuj”. Jeśli działanie zostało zakończone sukcesem, to powinno przed Tobą pojawić się takie okno jak na poniższym screenie.

6. Pamiętaj, aby dodać do Google Search Console wszystkie warianty strony, np. http://nazwadomeny.pl/ i https://nazwadomeny.pl/.

Jak nadać dostęp do Google Search Console komuś z zewnątrz?

Jak pisaliśmy wcześniej, nadanie dostępu dla agencji SEO jest niezwykle ważne i potrzebne. Jako właściciel konta możesz zrobić to w kilku prostych krokach. Dodatkowo to Ty decydujesz czy chcesz dać użytkownikowi z zewnątrz pełny dostęp czy ograniczony. Poniżej znajdziesz listę funkcji ze strony support.google.com, które dostępne są dla Ciebie, użytkownika z pełnym dostępem oraz użytkownika z dostępem ograniczonym.

Przejdźmy jednak do instrukcji jak dodać użytkownika z zewnątrz do GSC.

1. Po wejściu w GSC Twojej strony kliknij koło zębate, oznaczające ustawienia. Rozwinie się przed Tobą dalszy widok. Kliknij w „Użytkownicy i właściciele usługi”.

2. Po przejściu do następnego widoku wejdź w „Dodaj nowego użytkownika”.

3. Wpisz maila osoby, której chcesz udzielić dostępu. Następnie określ, jakie chcesz przyznać jej uprawnienia i kliknij „Dodaj”.

5. Gotowe, użytkownik został dodany do usługi.

Jak widać stworzenie konta w Google Search Console czy nadanie dostępu osobie z zewnątrz w tej usłudze, nie należą do zadań trudnych. Pamiętaj jednak, że współpracując z nami, zawsze chętnie Ci pomożemy lub podpowiemy, tym bardziej, że dostęp do takich narzędzi jak Google Search Console czy Google Analytics w dużym stopniu ułatwi nam pracę. O swoje dane nie masz co się martwić, zapisy o zachowaniu poufności zawsze traktujemy poważnie.