Google Analytics a SEO – co klient powinien wiedzieć?

Analiza ruchu jest podstawowym elementem działań SEO na stronie. Bez niej nie jesteśmy w stanie określić skuteczności naszej pracy, a także nie będziemy w stanie podjąć jakichkolwiek sensownych kroków w celu poprawy widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Google swoim użytkownikom udostępniło potężne narzędzie służące do analizy ruchu – Google Analytics. W dzisiejszym artykule dokładnie opiszemy czym jest Google Analytics, jak analizować pozyskane dane oraz dlaczego agencje SEO potrzebują dostępu do GA.

Czym jest narzędzie Google Analytics?

Google Analytics jest zaawansowanym systemem statystyk gromadzącym dane dotyczące użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową. Na podstawie uzyskanych raportów jesteśmy w stanie podjąć sensowne działania mające na celu ulepszenie naszej witryny. Google Analytics jest bardzo rozbudowanym narzędziem, dzięki czemu podczas użytkowania nie napotkamy praktycznie żadnych ograniczeń. W praktyce oznacza to, że uzyskamy odpowiedź na dowolne zapytanie.

Jakie dane zbiera Google Analytics?

Omawiając najbardziej zaawansowane narzędzie do analizy danych warto wspomnieć o tym, jakie dokładnie informacje na temat użytkowników zbiera Google Analytics.

Przedstawiamy przykładowe dane gromadzone przez narzędzie od Google:

Pozyskiwanie – za pomocą tej statystyki jesteśmy w stanie dowiedzieć się skąd trafił do nas użytkownik. Promując swoją stronę na kilku kanałach ciężko na własną rękę stwierdzić, które działania przynoszą największe korzyści. Przy pomocy GA dokładnie dowiemy się, które źródła ruchu generują największą ilość unikalnych użytkowników – social media, wyszukiwanie organiczne, email marketing, bezpośrednie wejście poprzez wpisanie adresu URL czy kliknięcie w link polecający.

Dane demograficzne – dzięki tym danym uzyskamy informacje na temat tego, z jakiego miejscowości lub kraju pochodzi dany użytkownik. Okazuje się to niezwykle przydatne prowadząc stronę celującą w użytkowników z całego świata. W ten sposób możemy określić, który rynek z jakiego państwa jest dla nas najbardziej wartościowy.

Zachowanie – najważniejszym czynnikiem pozwalającym na mierzenie działań SEO jest zachowanie użytkowników. W praktyce oznacza to jak długo przebywali oni na konkretnej podstronie, ile czasu tam spędzili oraz czy dokonali jakichś interakcji. Dokładna analiza tych statystyk pozwala na podjęcie kroków mających na celu ulepszenie strony internetowej pod kątem jej odbioru przez użytkownika.

Nie sposób wymienić wszystkich statystyk udostępnianych przez Google. Podsumowując – dzięki GA jesteśmy w stanie odpowiedzieć sobie na takie pytania jak – „jak użytkownicy trafiają na moją stronę?”, „z jakiego kraju pochodzą moi użytkownicy”, „jak zachowują się użytkownicy na mojej stronie?” oraz „co mogę zrobić, by zwiększyć skuteczność swoich działań?”.

 

Jak dodać stronę do Google Analytics?

Zbieranie oraz wyświetlanie statystyk jest możliwe poprzez umieszczenie specjalnego kodu JavaScript na swojej stronie. W momencie wejścia użytkownika na stronę wspomniany kod pobiera od niego wszystkie dane i za pomocą raportów wyświetla je nam w narzędziu Google Analytics. By móc korzystać z GA niezbędne jest posiadanie konta Google. Po jego założeniu możemy przystąpić do podłączenia strony internetowej do narzędzia.

  1. Aby dodać stronę do Google Analytics należy wejść na stronę https://www.google.com/analytics/ i zalogować się na swoje konto Google.Logowanie do Google Analytics
  2. Zostaniemy przeniesieni na następną stronę, gdzie klikamy Rejestracja.Rejestracja w Google Analytics
  3. Następnym zadaniem jest utworzenie konta.Nowe konto w Google Analytics
  4. Po dodaniu konta zostanie nam wyświetlony kod śledzenia, który musimy umieścić na naszej stronie internetowej, np. w sekcji <head>.Kod śledzenia w Google Analytics
  5. Od tej pory Google będzie zbierało wszystkie dane na temat użytkowników odwiedzających naszą stronę.

Dostęp do Google Analytics dla agencji SEO – jak go nadać i do czego jest potrzebny?

Dostęp do statystyk witryny jest podstawową rzeczą pozwalająca na skuteczną pracę agencji SEO. Na podstawie danych przedstawionych w Google Analytics jesteśmy w stanie dokładnie przeanalizować ruch strony pod każdym kątem. Posiadając wszystkie niezbędne statystyki możemy określić zakres naszych działań – czyli co trzeba zmienić, co naprawić i co zrobić, by uzyskać lepsze wyniki.

Podsumowując – jako agencja SEO potrzebujemy wglądu do dokładnych statystyk, które dostarczane są przez Google Analytics. Pozwoli nam to na podjęcie konkretnych działań oraz oraz mierzenie efektów pracy.

Przejdźmy do wyjaśnienia krok po kroku jak dać dostęp agencji SEO do Google Analytics.

  1. Zalogujmy się do GA przy pomocy swojego konta Google.
  2. Po przejściu do panelu wybierzmy zakładkę Administracja – znajduje się ona na dole strony.

Administracja - Google Analytics

  1. W zależności od tego jakie uprawnienia chcemy dać musimy wybrać Zarządzanie użytkownikami z odpowiedniej kolumny.

Uprawnienia - Google Analytics

Chcąc nadać dostęp agencji SEO wybierzmy Zarządzanie użytkownikami ze środkowej kolumny – USŁUGA (NP. WITRYNA LUB APLIKACJA).

  1. Następnie musimy w prawym górnym rogu nacisnąć znaczek dodawania.
  2. Zostaniemy poproszeni o podanie adresu email konta, z którym chcemy podjąć współpracę oraz określenie przywilejów dla agencji SEO. Dla standardowej analizy ruchu oraz kampanii AdWords wystarczy zaznaczyć opcję Odczyt i analiza lub Współpraca. W przypadku gdy niezbędne jest przeprowadzenie konfiguracji do śledzenia celów konwersji lub innych zmian w ustawieniach należy zaznaczyć opcję Edycja.                                                       Dodanie agencji SEO do Google Analytics
  3. Po zatwierdzeniu ustawień agencja SEO otrzyma wybrane uprawnienia. Agencja SEO - Google Analytics

Google Analytics – analiza danych

W tej części artykułu opiszemy krok po kroku jak sprawdzić podstawowe statystyki oraz jak porównywać dane w Google Analytics.

Jak sprawdzić liczbę wejść z Google?

Jednym z najważniejszych elementów mierzenia efektów SEO jest analiza ruchu organicznego pochodzącego z wyników wyszukiwania. By sprawdzić liczbę wejść z Google należy zalogować się do swojego konta Analytics.

Następnie w panelu zarządzania wchodzimy w zakładkę Pozyskiwanie -> Kanały.

Pozyskiwanie - Google Analytics

Zostaniemy przeniesieni do nowej zakładki, w której wyświetlone nam zostaną wszystkie źródła ruchu. W celu sprawdzenia ilości wejść z Google musimy wybrać Organic Search.

Organiczne wyszukiwanie - Google Analytics

Wśród dostępnych u góry opcji możemy wybrać sortowanie według wyszukiwanych słów kluczowych, źródła wizyty oraz strony wejścia.

Wymiary podstawowe - Google Analytics

Dodatkowo mamy możliwość wybrania innego wymiaru podstawowego, np. według przeglądarki, z której użytkownicy odwiedzają naszą stronę.

Wyszukiwarki - Google Analytics

Jak porównywać dane w Google Analytics?

Porównywanie statystyk z wybranego zakresu dat pozwala skutecznie mierzyć efektywność działań SEO. W Google Analytics możemy porównać obecny ruch z tym z poprzednich miesięcy lub ruch rok do roku w wybranym okresie.

Przykładowo – chcemy porównać ilość wejść z Google z obecnego miesiąca względem miesiąca poprzedniego. By to zrobić musimy przejść kolejno do Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Kanały -> Organic Search.

Następnie w prawym górnym rogu wybieramy interesujący nas miesiąc i naciskamy Porównaj z: Poprzedni okres.

Po kliknięciu Zastosuj wyświetli nam się wykres porównujący wybrane przez nas miesiące.

Więcej informacji na temat analizy danych opisujemy w innym naszym artykule – Jak mierzyć skuteczność działań SEO?

Dla agencji SEO niezwykle ważne są również dane pochodzące z Google Search Console. Prowadząc stronę lub sklep internetowy warto podłączyć GSC do swojego portalu. Pozwoli to na uzyskanie dokładniejszych statystyk, co przełoży się na efektywność działań SEO (sprawdź jak dodać dostęp agencji SEO do Google Search Console).

Jak widać połączenie Google Analytics z witryną oraz nadanie dostępu dla agencji SEO nie jest zadaniem trudnym do zrealizowania. Cały proces ogranicza się zaledwie do założenia konta, wygenerowania kodu śledzenia oraz dodania go do kodu strony. Regularnie analizując statystyki oraz porównując dane z poprzednich miesięcy można zaplanować działania, które mają wysokie szanse na osiągnięcie sukcesu. Współpracując z agencją SEO niezwykle istotne jest to, by nadać jej odpowiednie uprawnienia, dzięki czemu profesjonaliści będą mieli wgląd we wszystkie niezbędne informacje, na podstawie których ustalą plan swoich działań.

Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

13 + 4 =

Podobne wpisy

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *