Zawiesiłeś współpracę SEO? Zobacz, co zrobić, by stracić jak najmniej

Autor: Magdalena Bród

Parzy pyszną kawę, sprząta biuro, ogarnia dobre audyty i robi skuteczne SEO dla rozbudowanych e-commerców i wieeeelkich portali. W wolnym czasie bloguje. Kocha WordPressa i zrobi z nim prawie wszystko. Uwielbia gotowanie i podróże – zarówno te bliższe, jak i te w dalsze zakątki świata.

9 kwietnia 2020

Mamy trudne czasy. Mnóstwo biznesów nie działa lub funkcjonuje, ale na bardzo wolnych obrotach. Trzeba było obciąć koszty, a jednym z nich była współpraca z agencją SEO. Doskonale to rozumiemy, bo część naszych klientów również zdecydowała się na takie działania. Jednakże SEO powinno trwać w sposób ciągły, więc w tym wpisie podpowiemy, co zrobić samemu, by utracić jak najmniej.

Najwięksi zwycięzcy i najwięksi przegrani

Dla niektórych branż pandemia będzie owocująca i zarobią na tym więcej, niż podczas normalnego działania firmy. Będą to między innymi:

  • firmy, które zajmują się sprzedażą środków czystości, środków do dezynfekcji
  • firmy sprzedające żywność (ciekawostka – zamawiałam w tym tygodniu sól himalajską na allegro. Przejrzałam całą historię, pięciu sprzedawców – u każdego obecnie ceny były znacznie wyższe – od 75 do 100% niż wcześniej. Przypadek?),
  • zdrowa żywność
  • zabawki interaktywne, książki i inne firmy zapewniające zajęcie w tych “nudnych” czasach.

Niestety, zdecydowana większość firm ucierpi. Albo cierpi już, albo dopiero zacznie. Są to wszelkiego rodzaju:

  • branże usługowe – fryzjerzy, kosmetyczki, fizjoterapeuci
  • firmy sprzątające
  • cała branża turystyczna wraz ze sprzętem sportowym
  • wszelkie siłownie i baseny, cała branża fitness
  • firmy zajmujące się organizacją eventów, sprzedające bilety na wydarzenia itp.

Opcje

Jeśli Twoja branża ucierpiała na pandemii i zmuszony byłeś wstrzymać współpracę, doskonale to rozumiemy. Gorszym rozwiązaniem byłoby wypowiedzieć umowę całkowicie, bo te czasy się skończą. I trzeba wtedy będzie wrócić do rzeczywistości, a nierzadko zintensyfikować działania. Zatem wstrzymuj, zawieszaj, zmniejszaj abonamenty, ale nie rezygnuj. Wszyscy jesteśmy ludźmi. Zawsze się dogadamy. Tutaj pisaliśmy o tym, dlaczego nie rezygnować z SEO w dobie koronawirusa.

Jeśli Twoja firma aktualnie nie pracuje, a masz pracowników, którzy w tej chwili nie mają co robić – zachęć ich do rozwoju swojej strony internetowej.

Co możesz zrobić sam? Co mogą zrobić Twoi pracownicy?

Jeśli macie obecnie dużo mocy przerobowych, inwestycja czasu w stronę internetową czy w sklep zawsze będzie świetnym, jeśli nie najlepszym rozwiązaniem. Zobacz, od czego zacząć.

Aktualizacja danych + godzin otwarcia + kontakt

Sprawdź, czy wszystkie informacje na stronie są aktualne. Dodaj nowe godziny pracy lub poinformuj potencjalnych klientów o zamknięciu firmy. Zaproponuj darmową dostawę lub zaoferuj zniżkę. Zapewnij ciągły kontakt. Zachęć, żeby odezwali się przez formularz kontaktowy, jeśli tylko będą mieli jakiekolwiek pytania. Zaproponuj pomoc. W ten sposób pozostaniesz w kontakcie ze swoimi klientami i będą oni o Tobie pamiętali, gdy świat wróci do normy.

Zaktualizuj opisy kategorii oraz produktów w sklepie internetowym

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, przejrzyj najpierw swoje kategorie, a następnie produkty. Jeśli masz ich setki lub tysiące, zacznij od tych najlepiej sprzedających się. Pracę rozpocznij od opisów kategorii, to właśnie one mogą dać Ci mocnego kopa w górę w wynikach wyszukiwania. Zadbaj o to, by opisy były unikalne, dość długie (zobacz, jakie ma konkurencja) i zawierały słowa kluczowe, które wpisują potencjalni klienci szukając danej grupy produktów. Jeśli część opisów kategorii wykonała już za Ciebie agencja, to wzoruj się na nich. Jeśli nie masz pomysłu – skontaktuj się z nami – chętnie pomożemy Ci ustalić wytyczne dla idealnego opisu.

Jeśli już wszystkie opisy kategorii będą zoptymalizowane, zajmij się opisami produktów. To świetnie zadziała pod SEO pod kątem “długiego ogona”, ale będzie też miało wpływ na decyzję zakupową użytkownika, który już trafił na Twoją stronę i potrzebuje konkretnych informacji. Opisy produktów często się traktuje po macoszemu, bo zwykle jest ich tak dużo, że trudno uporządkować pracę nad nimi. Ale pomyśl, że masz już potencjalnego klienta, który jest już na karcie produktu, pomyśl, ile łatwiej jest go zatrzymać, zachęcić do zakupu, niż zdobyć zupełnie nowego. Zatem zadbaj o wyczerpujące, wysokie jakości, unikalne opisy produktów – pisaliśmy o tym, jakie powinny być opisy produktów w sklepie internetowym.

Przejrzyj też te treści pod kątem duplikacji. Niestety często się to ignoruje i dodaje ten sam opis na przykład do produktów różniących się tylko kolorem lub rozmiarem, to błąd. Google nie znosi duplikacji. I to nie tylko tej zewnętrznej (Twoja strona i inne mają ten sam opis), ale i wewnętrznej (Ty masz ten sam opis dla różnych produktów). Weźmy na przykład farby – mamy osiem odcieni bieli w trzech rozmiarach wiader – zadbaj o to, by każdy opis się różnił. A może zorganizujesz konkurs na kreatywność swoich pracowników? 🙂

Rozwijaj bloga

Czy Twoja strona ma już bloga? Jeśli jesteś pod opieką dobrej agencji, to zapewne tak, jeśli nie, poznaj powody, dla których warto mieć bloga firmowego. Czy pisali dla Ciebie dotychczas jakieś teksty? Jeśli tak, wzoruj się na nich. Blog to doskonałe miejsce zarówno pod względem SEO – możesz budować takie treści, na które nie ma zwykle miejsca w innych strefach Twojej strony – możesz dzięki temu budować wartościowy ruch – jak i pod kątem lojalności i zaspokojenia potrzeb obecnych już klientów.

Jako właściciel swojego biznesu najlepiej wiesz, jakie pytania odpowiedzą na potrzeby Twoich klientów. Dlatego ułóż konspekty tekstów i albo pisz sam albo zleć to swoim pracownikom. Dobry content zawsze zaowocuje. I nie ma tutaj limitu, jeśli chodzi o liczbę wykonanej pracy. Pomogą Ci w tym narzędzia, o których pisaliśmy.

Masz już dużo treści na blogu? To poddaj je rewizji. Zobacz, które z nich warto zaktualizować, rozbudować, coś dopowiedzieć, ogólnie sprawdź, którym przyda się kosmetyka. Zdziwisz się, jak dużego “kopa” od Google może dostać zaktualizowany tekst i ile więcej ruchu zgarnąć.

Twórz wideo, np. cykl wideoporad

A może tekst to za mało? Albo ogólnie nie odnajdujesz się w pisaniu i wolisz mówić? Świetnie. Utwórz cykl wideoporad na swojej stronie. Nie znasz się na tym? Nie szkodzi, praktyka czyni mistrza. Na początek wystarczy Ci smartfon i uchwyt, stojak. Jeśli go nie masz, możesz wykorzystać w tym celu książki. Nagraj kilka odcinków i wrzuć na YouTube. Twoi klienci na pewno to docenią. A może odkryjesz swój naturalny talent? Pamiętaj, że pod kątem SEO świetnie będzie, jeśli zadbasz o transkrypcję tekstów z tych wideo. Może pomoże ktoś z Twoich pracowników? To zawsze będzie świetny content. Zobacz też naszą kategorię wideo z SEOpoludzku.

Live’y na Facebooku

A może pójdziemy o krok dalej i zastanowisz się nad zorganizowaniem live’a na Facebooku? Zawsze to bardziej interaktywna forma, dzięki reakcjom i komentarzom widzów. Takie live’y zawsze pozytywnie wpływają na wizerunek marki, a jeśli dodatkowo przekażesz w nim cenne dla potencjalnych klientów informacje, na pewno zostanie to docenione. Nie wiesz, na jaki temat poprowadzić takie spotkanie? Skorzystaj z mocy fanpage’a swojej firmy i spytaj fanów, o czym najchętniej by posłuchali.

Podcasty

Nie chcesz się pokazywać, ale lubisz mówić? To zamiast organizować wideo, nagrywaj tylko swój głos i twórz podcasty. To teraz bardzo popularna forma przekazywania informacji. To, na jaki temat mówić, działa na takich samych zasadach jak w przypadku wideo czy live’ów – ale zaufaj swojej intuicji – myślę, że jako właściciel biznesu sam dobrze wiesz, o czym mówić. Nie zapomnij również o transkrypcji – dopiero wtedy zyskasz na SEO, bo dopiero wtedy Google dostanie content.

Analiza konkurencji

Jako właściciel firmy na pewno wiesz, kto jest Twoją konkurencją. Ale czy wiesz, jak sobie radzi, w porównaniu do Twojej marki? Nigdy nie miałeś czasu, żeby to sprawdzić lub żeby się nad tym zastanowić. Teraz możesz to zrobić. Wejdź na strony swoich konkurentów, zobacz, jak wygląda ich asortyment (a także czas wysyłki), zobacz, czy mają unikalne opisy (wystarczy, że skopiujesz fragment do Google’a i zobaczysz, czy pokaże też inne strony), sprawdź czy prowadzą bloga (a może znajdziesz dużo inspirujących tematów, które będziesz mógł wykorzystać u siebie?) i jak często itp. Możesz do tego użyć narzędzi, większość z nich jest płatna, ale zwykle mają okresy próbne. Do takich działań zastanów się na przykład nad skorzystaniem z SENUTO. Możesz też mniej więcej zobaczyć, jaki jest ruch na tych stronach, na przykład na stronie similarweb.com. Wiedza na temat konkurencji jest niezwykle cenna.

Udzielaj się w “branżowych” miejscach

Nawet, jeśli teraz nie można u Ciebie nic kupić lub działasz krócej, dbaj o to, żeby nikt Cię nie zapomniał. Pamiętaj o budowaniu relacji i wizerunku eksperta. Dlatego bądź obecny we wszelkich branżowych miejscach, na forach dyskusyjnych, w specjalistycznych portalach, komentuj blogi, nie zapominaj o grupach na Facebooku, to teraz potężne narzędzie. Bądź tam, gdzie ludzie pytają o to, co sprzedajesz lub co oferujesz – odpowiadaj, udzielaj porad, czasem wstaw linka do swojej strony. Ale nie bądź nachalny. Tego internet nie lubi najbardziej. Współpracuj z blogerami i influencerami, dogadaj się z nimi, na pewno możecie pomóc sobie wzajemnie.

Dzięki temu będziesz pozytywnie odbierany w swoim świecie i ludzie to docenią.

Zapewnij konsultacje online

To nie sprawdzi się u każdego, ale jeśli u Ciebie tak, to koniecznie spróbuj. Oczywiście, trudno fryzjerowi pokazać przez kamerkę, jak ostrzyc włosy mężowi, ale już kosmetyczka być może będzie umiała wytłumaczyć, jak zdjąć hybrydę z paznokci za pomocą acetonu. Wszystko zależy od specyfiki branży. Oferuj konsultacje online i najlepiej zaproponuj świetną cenę. Ludzie to docenią i wrócą do Ciebie w “normalnych czasach”. Chcesz konsultacji SEO – przyjdź do nas!

Wprowadź nową usługę lub nowy produkt

A może możesz się nieco przebranżowić, dostosować i zaoferować coś nowego, coś, co dotychczas nie było w Twojej ofercie? Kilku naszych klientów rozpoczęło sprzedaż na przykład rękawiczek i maseczek, a dotychczas nie to było ich głównymi produktami. Sprzedaż ruszyła i dzięki temu ich przychody nie spadły znacznie. U niektórych w ofercie pojawiły się kosmetyki czyszczące czy płyny do dezynfekcji – to też jest teraz chodliwy towar. Zastanów się nad tym, co by to mogło być w Twojej branży i rozpocznij dystrybucję.

Podsumowanie

Powyższa lista jest dość uniwersalna, jeśli w jakiś sposób Ci pomogła, ale potrzebujesz dopowiedzenia, koniecznie napisz do mnie na magda@cluegroup.pl. Chętnie pomogę! Musimy się wspierać w tych trudnych czasach.

Podobne wpisy

 

 

Jak wypromować bloga w Google?

Jak wypromować bloga w Google?

Za sukcesami popularnych blogerów nie stoją skomplikowane, kosztowne działania ani magiczne sztuczki. Odpowiadają za...

1 komentarz

  1. Avatar

    Temat trafiony w dziesiątkę. Niestety nasz główny biznes musieliśmy zawiesić na razie, więc wszelkie działania reklamowe za które płacimy również wstrzymane. Oby tylko nie przełożyło się to na spadki w Google.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *