Ile kosztuje SEO?

ile kosztuje seo

Autor: Justyna Zienkiewicz

Doświadczenie najpierw agencyjne, potem freelancerskie. Dba o link building i content marketing dla klientów. Szkoli z zakresu SEO i copywritingu na konferencjach i szkoleniach wewnętrznych. Prywatnie pasjonatka geocachingu, obróbki drewna i chodzenia po górach.

11 kwietnia 2020

Ile kosztuje SEO – Transkrypcja

Odpowiedź na pytanie, ile kosztuje SEO to trochę taka tajemnica Poliszynela – wszyscy wiedzą, ale nikt nie podaje konkretnych kwot. 

Postaram Ci się ten temat rozjaśnić. Wskazując, co wpływa na koszty SEO. Opowiem jakie są “widełki” za poszczególne działania SEO mające poprawić widoczność strony w Google.

Cześć, z tej strony Justyna Zienkiewicz z ClueGroup. Tak, jak już wspomniałam, o tym, ile kosztuje SEO, raczej otwarcie się nie mówi. Nie mówią klienci, konkretnych kwot poza ofertami nie podają też raczej SEO-wcy. Najprostszą odpowiedzią na to pytanie, a jednocześnie nic nie wnoszącą, jest odpowiedź – TO ZALEŻY.

Od czego zależy koszt SEO?

Jest wiele zmiennych, które wpływają na koszt SEO dla stron czy sklepów internetowych. 

Najważniejsze z nich to: 

  • branża, którą chcemy pozycjonować, w tym jej trudność
  • konkurencja i to, jak długo i intensywnie działa w zakresie SEO
  • aktualna sytuacja, jak i historia strony, która ma być pozycjonowana
  • koszty związane ze zdobywaniem linków – link buildingiem 
  • koszty związane z tworzeniem treści, często wysoko specjalistycznej

Każda ze zmiennych dzieli się na mniejsze. Uniemożliwia to udzielenie natychmiastowej odpowiedzi na pytanie, które często słyszę od klientów: 

Mam stronę o takim adresie, ile będzie kosztowało SEO?

Dopiero przeanalizowanie wyżej wymienionych kwestii pozwala na ocenę, jaki budżet będzie niezbędny. 

Im większe doświadczenie firmy SEO, tym bardziej precyzyjna wycena. 

Co składa się na działania SEO i ile to kosztuje?

Działania SEO dzielą się na kilka części:

  • optymalizacja strony
  • tworzenie treści
  • zdobywanie linków

Koszty uzależnione są od zmiennych, o których wspominałam wcześniej, dlatego najrozsądniejszą opcją będzie podanie widełek cenowych za poszczególne działania.

Optymalizacja strony

Pracę SEO nad stroną czy sklepem powinno się rozpocząć od audytu SEO. Audyt ma wykazać, co trzeba poprawić, aby zwiększyć atrakcyjność strony w oczach robotów Google. Chodzi o to, aby strona była dla nich jak najbardziej logiczna i zrozumiała. 

Koszt audytu SEO uzależniony jest najczęściej od wielkości strony – im ta jest bardziej zaawansowana i rozbudowana, tym czas poświęcony na analizę będzie dłuższy. 

Audyt strony z kilkoma podstronami może kosztować od 1000 zł wzwyż, audyt rozbudowanego serwisu czy sklepu internetowego z dziesiątkami tysięcy produktów, kilka-kilkanaście tysięcy złotych.

Oczywiście audyt to nie jedyna praca optymalizacyjna. W trakcie kolejnych miesięcy, trzeba czuwać nad optymalizacją serwisu, obserwując zarówno zachowania Google’a względem strony, ale też jak i to, co robi konkurencja. Na tę pracę trzeba poświęcać od kilku do kilkunastu godzin miesięcznie.

Pracę SEO-wca nad stroną można również rozliczać godzinowo. Koszt roboczogodziny uzależniony jest od doświadczenia osoby, tego czy pracuje w agencji, czy jest freelancerem. 

Cena będzie się też różnić w zależności od stanowiska. 

W dużych agencjach, gdzie istnieje hierarchia SEO-wców, inaczej będzie kosztować godzina pracy młodszego specjalisty SEO, a inaczej managera. 

Możemy założyć, że 1 godzina pracy specjalisty SEO (tzw. regulara) może kosztować od 100 do nawet 500 zł.

Tworzenie treści

Drugim działaniem SEO jest tworzenie treści, czyli contentu. Treścią może być zarówno artykuł na blogu firmowym klienta, jak i opis kategorii czy danego produktu. 

W zależności od przyjętej strategii, należy tworzyć treści, uaktualniając tym samym stronę. Stale aktualizowana strona to sygnał dla Google’a, żeby ją docenić.

Koszty tworzenia treści są uzależnione od jej długości i jakości. Teksty wysokospecjalistyczne wymagają często wielogodzinnego researchu, czasem też kontaktu ze specjalistą z danej dziedziny. To wpływa na czas przygotowania.

Popularną formą rozliczenia za treści w branży SEO, jest rozliczenie za każde 1000 znaków. I tak, firma tworząca artykuł na przykład na 5000 znaków, otrzyma za niego X złotych. No właśnie, co kryje się za X?

Koszt przygotowania treści może wynieść od 20-30 zł do nawet 100 zł 1000 znaków. Klient, dla którego przygotowano artykuł, może za niego zapłacić od 100-150 zł do nawet 500!

Zdobywanie linków

To działanie, bez którego trudno osiągnąć wysokie pozycje w Google, zwłaszcza w bardzo konkurencyjnych branżach. 

Nie da się ocenić, jaki jest koszt zdobycia jednego linka dla strony, gdyż wpływa na to wiele czynników. W uproszczeniu – każda strona jest inna – ma inną wartość z punktu widzenia SEO.

Koszty pozyskania linka z danej strony mogą rozpocząć się od 100-200 zł, a skończyć na kilku, czy kilkunastu tysiącach. 

Linki do strony klienta, trzeba też w jakiś sposób umieścić. Popularną formą jest publikacja związanego z tematyką pozycjonowanej strony artykułu, który taki link będzie zawierał. 

Oznacza to, że na koszt pozyskania linka składają się – znalezienie odpowiedniego serwisu, a właściwie cała strategia dotycząca linkbuildingu, stworzenie artykułu i zapłata za publikację.

Odpowiedź na pytanie, ile kosztuje SEO, wymaga analizy strony i jej otoczenia oraz wzięcia pod uwagę poszczególnych działań, wpływających na pozycjonowanie. 

W dużym uproszczeniu, koszty miesięczne, które trzeba przeznaczyć na SEO dla strony czy sklepu mogą rozpocząć się od 1000-1500 zł, przy małych stronach niezbyt konkurencyjnych branżach, a kończyć nawet na kilkudziesięciu tysiącach złotych, jeśli weźmiemy pod uwagę rozbudowane i konkurencyjne sklepy lub serwisy.

Ile kosztuje SEO?

Mam nadzieję, że dzięki temu video wiesz więcej na temat kosztów, związanych z SEO.


Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

10 + 10 =

Podobne wpisy

 

Jak przeprowadzić prosty audyt SEO?

Jak przeprowadzić prosty audyt SEO?

Bycie widocznym w sieci to podstawa sukcesu dla wielu firm i przedsiębiorców. Jednak jak to osiągnąć? Jak sprawić, by...

6 komentarzy

  1. Michał

    Całe szczęście, coraz więcej osób rozumie, że pozycjonowanie nie kosztuje 200-300 zł. Bo w tej kwocie nic sensownego nie zrobi.
    Coraz częściej można spotkać osoby, które same mówią, że jeżeli ktoś oferuje pozycjonowanie poniżej 1000 zł, to najczęściej ściema.

    Odpowiedz
  2. Remigiusz

    Michał pytanie jaka branża pozycjonowanej strony, usługi lokalne jak biura projektowe czy sprzątaczka tczew nie są aż tak wymagające 🙂

    Odpowiedz
    • Magdalena Bród

      Nic nie rozumiem 🙂

      Odpowiedz
    • Michał

      Czasem trzeba sobie zadać pytanie, czy w takiej formie pozycjonowanie jest potrzebne. Ja znam wiele przypadków, gdzie mogę powiedzieć, że pozycjonowanie jest do mocnego zastanowienia się, by nie powiedzieć mało opłacalne z punktu widzenia fiansowego. Choć czasem chodzi o wizerunek.
      Wracając do pozycjonowania bardzo lokalnego, OK – dla frazy „sprzątaczka tczew” finansowo się nie zepnie.
      Ale jeżeli ktoś w Tczewie ma firmę sprzątającą, kilka zespołów sprzątających + zajmują się np. myciem okien na wysokości, renowacją np. mebli skórzanych i inne usługi związane ze sprzątaniem. Może dojechać dojechać / wysłać ekipę do Gdańska (ok. 40 min jazdy), i tam np. sprzątać biurowce dla wielu firm. To fraza typu „sprzątaczka Tczew” jest punktem startowym, ale docelowo jak firma ma możliwości i ambicje rozwoju – dobieramy kilkadziesiąt innych fraz z zagadnieniami poruszanymi wyżej i budżet poniżej 1000 zł nie będzie wystarczający.

      Odpowiedz
      • Justyna Zienkiewicz

        Oczywiście, pełna zgoda. SEO to nie jest marketingowe panaceum każdego biznesu. Może być tak, że finansowo się nie zepnie lub tak, że lepszym źródłem pozyskiwania klientów będzie np. Facebook, czy Instagram. Uważam przy tym, że podstawową optymalizację, zwłaszcza dla małych biznesów lokalnych można zrobić, niekoniecznie prosząc o pomoc specjalistów, a samodzielnie. 🙂

        Odpowiedz
  3. Julia

    Świetna robota. Klientów trzeba ciągle uświadamiać jakie to są koszty, bo często myślą że ceny wymyślamy z sufitu. Wszystko kosztuje.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *