Jak pozycjonować stronę typu one-page? [7 + PORAD]

Autor: Michał Krajka

W pracy najchętniej tworzy wnikliwe analizy SEO, drąży i przeprowadza zmiany on-page, a także miłuje słowa kluczowe. Poza nią – pisze o grach, intensywnie ogląda filmy i zagłębia się w odmęty amatorskiego scenariopisarstwa. Lubi pizzę, The Office i książki Chucka Palahniuka.

8 marca 2021

Strony typu one-page stale zyskują na popularności. Jak sama nazwa wskazuje, są to witryny internetowe, w całości składające się tylko z jednej strony. Z racji swojej prostoty, są niezwykle przyjazne dla użytkownika – ale nieco mniej dla wyszukiwarek internetowych. Odpowiemy na pytanie, jak pozycjonować stronę typu one-page, żeby w pełni wykorzystać potencjał drzemiący w jednej podstronie.

Rosnąca popularność stron one-page spowodowana jest ich dość prostą strukturą – w takim wypadku cała witryna internetowa mieści się w obrębie jednej podstrony. To rozwiązanie wyjątkowo korzystne z punktu widzenia użytkownika, który nie musi przeklikiwać się przez kolejne podstrony w menu, a jedynie scrollować stronę w górę i w dół. Niestety – to, co jest przyjazne dla odwiedzających naszą stronę potencjalnych klientów, niekoniecznie dobrze sprawdza się w wypadku starcia z robotami indeksującymi wyszukiwarek internetowych.

Pozycjonowanie strony one-page nie wybacza błędów

Brak dodatkowych podstron znacznie zmniejsza się przestrzeń, jaką możemy wykorzystać na ewentualne działania SEO. W przypadku strony one-page nie ma miejsca na niedociągnięcia i każdy element witryny musi być dopięty na ostatni guzik, jeżeli chcemy by nasza strona była konkurencyjna w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeszcze zanim przystąpimy do tworzenia strony one-page, musimy dokładnie przemyśleć jej strukturę i słowa kluczowe, na jakie będziemy chcieli się pozycjonować.

W kwestii fraz, jakie powinny znaleźć się na stronie one-page, należy skupić się na jednym rodzaju usług oraz nie wychodzić poza jeden typ produktów. Upychanie na stronie one-page zbyt wielu różnorodnych słów kluczowych, może wskazywać na manipulację i przynosi ryzyko utrzymania kary od Google. Dlatego powinniśmy dobrze przemyśleć, jakim wachlarzem fraz będziemy operować w zakresie naszej witryny one-page, żeby jak najefektywniej wykorzystać jej potencjał.

jak pozycjonować stronę one page - strona podzielona na bloki

Strona podzielona na bloki – dla użytkownika jeszcze on-page, dla wyszukiwarek niekoniecznie

Jeżeli chodzi o strukturę strony one-page, dobrze jest podzielić ją na odpowiednie bloki. Stosując kotwice – czyli etykiety odpowiadające miejscom na naszej stronie – możemy stworzyć iluzję istnienia kilku podstron na witrynie one-page. Etykiety to pewnego rodzaju znaczniki – po ich kliknięciu, strona automatycznie przewinie się w odpowiednie miejsce. Takie kotwice domyślnie zaczynają się znakiem – # – i są ignorowane przez roboty wyszukiwarek internetowych. Możemy jednak nadać im unikalne adresy URL, co umożliwi ich indeksowanie.

Odpowiednia struktura strony jest kluczem do sukcesu

Po zastosowaniu odpowiednich kotwic, z punktu widzenia użytkownika, nasza strona dalej ma formę one-page, po której ten może się poruszać jedynie za pośrednictwem scrollowania. Dla robotów jednak, stworzyliśmy iluzję istnienia kilku podstron, które mogą być osobno indeksowane. To znacznie poszerza pole manewru podczas pozycjonowania stronty typu one-page. Należy tutaj pamiętać o prawidłowym oznaczeniu treści na stronie, za pośrednictwem nagłówków. W przypadku wykorzystania kotwic z unikalnym adresami URL, możemy – wyjątkowo – kilkukrotnie korzystać z nagłówków H1 – po jednym na dany blok/kotwicę.

Jak pozycjonować stronę typu one-page – czy znacznie się to różni od „klasycznej” strony?

Gdy naszym zadaniem jest pozycjonowanie strony one-page, poza powyższymi aspektami, nie powinniśmy oczywiście zapominać o reszcie standardowych działań optymalizacyjnych.

  • W witrynie muszą się znaleźć teksty wysokiej jakości, zoptymalizowane pod kątem odpowiednich słów kluczowych.
  • Musimy bardzo racjonalnie podejść do ustalenia metatagów i skupić się na najważniejszej frazie kluczowej. W końcu w tego typu stronie, mamy tylko jedne meta tagi.
  • Strona typu one-page powinna być też atrakcyjna wizualnie.
  • Podczas zamieszczania na niej obrazków, nie należy zapominać o atrybutach alt, które podpowiedzą robotom Google, jaka jest treść grafik.
  • Taka strona musi mieć optymalną strukturę i szybko się ładować.
  • Nie zapominajmy o dobrym serwerze.
  • itp.
Jak pozycjonować stronę typu one-page
Jak pozycjonować stronę typu one-page

jak pozycjonować stronę typu one-page -Podsumowanie

W powyższym artykule, w którym opisaliśmy jak pozycjonować stronę typu one-page widzimy, że pozycjonowanie takiej strony jest nieco trudniejsze, niż w przypadku standardowej witryny internetowej, bogatej w wiele podstron. Nie znaczy to jednak, że nasza strona nie ma szans na mocne konkurowanie w organicznych wynikach wyszukiwania. Odpowiednio podchodząc do sprawy pozycjonowania witryny one-page, możemy w pełni wykorzystać potencjał interesujących nas fraz i osiągnąć wysokie pozycje pierwszej strony w wyszukiwarce Google.

Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

15 + 14 =

Podobne wpisy

 

Jak przeprowadzić prosty audyt SEO?

Jak przeprowadzić prosty audyt SEO?

Bycie widocznym w sieci to podstawa sukcesu dla wielu firm i przedsiębiorców. Jednak jak to osiągnąć? Jak sprawić, by...

2 komentarze

  1. Grzegorz Szymański

    Trudne jest pozycjonowanie takiej strony. Szczególnie ze względu na jej specyfikę. Ale fajnie opisałeś jak się powinno to robić.

    Odpowiedz
  2. ToTemat

    Tak naprawdę mam wrażenie że tylko ludzie nastawiają się na google, na coś co już od ponad roku jest absolutnie beznadziejne w wynikach. Sam spam sklepów i nietrafne wyniki. Zrobili z niej stragan a nie wyszukiwarkę. W google też łatwo mieć ukaraną stronę przez linki. To jest jak stąpanie po polu minowym. Dawno wymieniłem google wszędzie przez to na binga.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *