Współpraca z agencją SEO – co powinieneś wiedzieć?

Autor: Justyna Zienkiewicz

Doświadczenie najpierw agencyjne, potem freelancerskie. Dba o link building i content marketing dla klientów. Szkoli z zakresu SEO i copywritingu na konferencjach i szkoleniach wewnętrznych. Prywatnie pasjonatka geocachingu, obróbki drewna i chodzenia po górach.

18 sierpnia 2017

Zdecydowałeś – Twoja strona, niezależnie od tego czy to firmowa wizytówka, czy sklep internetowy, potrzebują więcej ruchu z Google’a. W pierwszej kolejności pewnie… googlasz czym właściwie jest pozycjonowanie, robisz research firm, które się tym zajmują, wreszcie decydujesz się na zapytanie o ofertę. Otrzymujesz ją, ale wiele terminów w niej brzmi dość enigmatycznie. Prosisz o draft umowy i jeszcze bardziej zaczynasz się zastanawiać, czy wszystko rozumiesz.

Jak odnaleźć się w terminologii, na co zwrócić uwagę w ofercie, a potem w umowie? Podpowiadamy!

Chcesz pozycjonować swoją stronę – co to znaczy dla Ciebie, a co dla nas?

Dla Ciebie: Zwiększać liczbę wejść na stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania, czyli tych, które wyświetlają się poniżej reklam Google AdWords.

Dla nas: Dostosowywać stronę do wymagań Google’a i zdobywać linki prowadzące do niej, co w konsekwencji będzie prowadziło do zwiększania liczby wejść na stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania. J

Co to znaczy dostosować stronę do wymagań Google’a?

Dla Ciebie: Wprowadzić zmiany na stronie, zarówno w treści, jak i w kodzie, które poprawią jej widoczność w Google.

Dla nas: Przygotować audyt z wytycznymi optymalizacyjnymi do wdrożenia przez Ciebie, twórcę Twojej strony lub w miarę możliwości przez nas.

Zdobywanie linków prowadzących do strony, o co chodzi?

Zdobywanie linków prowadzących do Twojej strony (linków zewnętrznych) przyczyni się do polepszenia jej mocy, co z kolei przełoży się na wyższe pozycje w wyszukiwarce. Nie mogą to być jednak linki byle jakie – zadbamy o te, które są dobrej jakości.

Kiedy mogę spodziewać się pierwszych efektów?

Żadna szanująca się agencja SEO nie poda Ci dokładnego terminu, kiedy pojawią się pierwsze efekty. Wszystko zależy od wielu czynników, wśród których należy wymienić trudność branży, konkurencyjność na konkretne frazy, działanie Google’a (czynniki zewnętrzne), jak i parametry domeny, to, czy była wcześniej pozycjonowana, możliwości ingerencji w kod strony (czynniki wewnętrzne). Pierwsze efekty mogą się pojawić zarówno po trzech, jak i sześciu czy więcej miesiącach i dopiero wzięcie pod uwagę wspomnianych wyżej oraz wielu innych czynników, pozwoli na oszacowanie KIEDY.

Dlaczego rekomendujecie rozliczenie abonamentowe, a nie za efekt?

Wychodzimy z założenia, że rozliczenie za efekt nie jest korzystne dla żadnej ze stron.

Dlaczego?

  • Przy pozycjonowaniu za efekt agencja skupia się wyłącznie na frazach z umowy i za wszelką cenę stara się je wbić na najwyższe pozycje. Jedni robią to bardziej umiejętnie, inni mniej. W konsekwencji jednak Google może ukarać stronę za nienaturalne działania (przecież linki będą zdobywane wyłącznie dla podstron z frazami, na których agencji zależy).
  • Pozycjonowanie za efekt może też mieć odwrotny skutek – agencja może osiągnąć minimalne pozycje np. 9, 10 i zaprzestać działań, bo stawki za te pozycje będą dla niej satysfakcjonujące. Wystarczy pozycjonować kilkadziesiąt takich stron w rozliczeniu za efekt, aby otrzymywać całkiem sensowne pieniądze.
  • Przy pozycjonowaniu za efekt wiążesz się umową na minimum rok, a często i na dwa lata. Wcześniejsze jej zerwanie skutkuje karą umowną, bo ciężko udowodnić agencji, że nic nie robi, skoro nie otrzymujesz raportu z działań, tylko raport z pozycji. O sposobach raportowania przeczytasz poniżej.

Rozliczając się abonamentowo z nami, podpisujesz umowę na czas nieokreślony z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia. Wychodzimy z założenia, że to najbardziej uczciwa forma współpracy, gdzie każda ze stron może z niej zrezygnować, gdy ta nie będzie układała się pomyślnie. Dla nas wyznacznikiem efektów nie są też same pozycje, a ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania. W ten sposób najlepiej można ocenić, czy dobrano odpowiednie frazy (to nie zawsze jest takie oczywiste) i czy pozycjonowanie przynosi pożądane skutki.

Skąd mam wiedzieć, że praca jest wykonywana i co jest robione?

W naszej pracy stawiamy na transparentność, dlatego co miesiąc otrzymujesz raport z wykonanych przez nas działań, z rozbiciem na ich poszczególne typy. Oprócz tego, bieżący kontakt mailowy i ustalanie działań, priorytetów, zmian jest u nas na porządku dziennym. Łapiemy się za głowę, gdy nowi klienci przychodzą do nas i mówią, że poprzednia agencja wysyłała do nich raport, który był zrzutem ekranu z pozycji razem z fakturą.

Firmy wysyłające takie raporty często bronią się „know how”. Wychodzimy z założenia, że klient powinien wiedzieć, za co płaci i zasłanianie się „know how” nie jest dobrą strategią, zwłaszcza, że pozycjonowanie nie przynosi efektów od razu.

To teraz a propos „know how”, dobrze, abyś poznał kilka z istotnych pojęć, którymi się posługujemy przy współpracy.

SEO – ważne pojęcia

Optymalizacja pod Google – na pozycję strony w wyszukiwarce wpływa wiele czynników on-page (na stronie). Naszym zadaniem jest dostosowanie jej w możliwie idealny sposób, aby zyskać w oczach Google’a i znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja powinna być pierwszym z etapów współpracy SEO, gdyż zawsze znajdzie się element, który będzie wymagał poprawy. W pierwszym miesiącu współpracy przygotowujemy audyt z wytycznymi do wdrożenia przez właściciela strony.

Budowanie linków – zdobywanie linków prowadzących do strony klienta z różnych, tematycznych miejsc – serwisów, blogów, forów internetowych itp. Te działania mają przyczynić się do zwiększania widoczności strony klienta w wyszukiwarce. Zawsze planujemy strategię budowania linków we współpracy z klientem, ustalając lub sugerując priorytety.

Monitoring pozycji – udostępniamy panel monitorujący pozycje strony na poszczególne frazy. Nie są one aż tak ważnym wyznacznikiem efektów, mogą jednak je pokazać zwłaszcza w pierwszych miesiącach współpracy, gdy wdrożone zostały zalecenia optymalizacyjne.

Raport z działań – co miesiąc przesyłamy raport z wykonanych działań, które są potwierdzeniem, że jesteśmy agencją faktycznie działającą na rzecz klienta, a nie wysyłającą wyłącznie faktury. W raporcie wyszczególniamy, jakie typy działań zostały wykonane.

Mamy nadzieję, że ten artykuł przybliżył Ci specyfikę pracy agencji SEO, sposobu ofertowania i raportowania działań. Polecamy również przeczytać nasz artykuł o wyborze firmy SEO, a jeśli potrzebujesz tego typu usługi, zgłoś się do nas!

Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

8 + 3 =

Podobne wpisy

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *