Mam takiego swojego fryzjera dla psa. No, raczej Serwerek ma. Ale od pewnego czasu ta firma nie jest w ogóle widoczna w internecie – domena nie została przedłużona, fanpage nie był aktualizowany od 2017, a wizytówki Google Maps jak nie było, tak nie ma. Jedyny ślad, jaki pozostał po tej firmie to numer telefonu. Zadzwonię? 

To tylko przykład na to, JAK ŹLE MOŻNA PROWADZIĆ DZIAŁANIA MARKETINGOWE. Ja zadzwonię, bo jestem bardzo zawzięta. Ale inni nie zadzwonią. Skorzystają z innej firmy, która na bieżąco pokazuje, że istnieje i działa prężnie.

Proszę Pani, ale ja nie mam pieniędzy na jakiś marketing. Ledwo na ZUS-y wystarcza. Będzie kasa, to będzie marketing.

– można w takich sytuacjach usłyszeć.

A tymczasem to tylko wymówka. Bo są 3 świetne darmowe sposoby na to, by klienci wiedzieli, że firma “nie zwinęła interesu” i jest godna zaufania:

  • Działania na swojej stronie internetowej (tak, trzeba pamiętać o przedłużeniu domeny i serwera)
  • Prowadzenie fanpage’a
  • Wizytówka w Google Maps + odpowiadanie na opinie

Poniżej opiszę każdy z nich oddzielnie.

Aktualna Strona internetowa

 

Tak, sama strona internetowa nie jest darmowa. Ale jeśli startuje się z biznesem bez jakiegokolwiek budżetu, to można ją stworzyć samemu, na WordPressie. W internecie jest mnóstwo kursów i instrukcji krok po kroku – jak założyć swoją stronę internetową. Wtedy koszt zamienia się w czas (oczywiście mam świadomość, że czas to też pieniądz). Do tego dochodzi koszt hostingu (miejsca, gdzie strona będzie umieszczona) – 50 zł rocznie + koszt domeny – czyli adresu strony – też 50-60 zł rocznie. 

Pod pojęciem “aktualna” mam na myśli to, że przede wszystkim musi działać i mieć podstawowe informacje – numer telefonu, adres e-mail, no i adres fizyczny. 

Jeśli zdecydujesz się na publikowanie “newsów” czy też “aktualności” – co niekoniecznie rekomenduję (są od tego lepsze miejsca) – musisz tego pilnować. Nie może być tak, że od 3 lat nic się w tym zakresie nie działo. Bo klient pomyśli, że już Cię w biznesie nie ma.

Najlepiej, jeśli nie ma takiej potrzeby, niech to będzie strona wizytówka. Nasz salon fryzjerski dla psów powinien mieć po prostu ładną wizytówkę z podstronami – o nas, cennik, ewentualnie galeria, kontakt. I tyle 🙂

 

Prowadzenie fanpage’a firmy

Profil

Bardzo ważna kwestia. Fanpage firmy. Aktualny. Doskonałe narzędzie, które otrzymujemy od Facebooka zupełnie za darmo. I to jest znakomite miejsce właśnie na nowinki czy bieżące informacje.  Taki już wywołany do tablicy groomer mógłby tam na bieżąco wrzucać metamorfozy zwierzaków, które strzygł. To w ogóle świetna i lubiana branża – wszyscy kochają zwierzęta. A jeszcze do tego ładne i wypielęgnowane koteły i pieseły? Sukces murowany 🙂 Mnóstwo lajków – gwarantowane. 

Co istotne, jeśli zdarzy Ci się nie przedłużyć domeny, to koniecznie usuń jej adres z zakładki INFORMACJE swojego fanpage’a. Inaczej odstraszysz swoich potencjalnych klientów. 

Pod tym linkiem założysz fanpage swojej firmy na Facebooku: https://www.facebook.com/pages/creation/

Opinie

Opinie to potężne narzędzie marketingowe. Zakładam, że wykonujesz swoją pracę absolutnie dobrze i wszyscy Cię chwalą. Koniecznie musisz umożliwić dodawanie opinii na temat Twojej pracy swoim klientom. Opinie na Facebooku, obok Google, są najbardziej wiarygodnym źródłem informacji dla potencjalnego klienta.

Każdy wie, że poczta pantoflowa od lat stawiana jest na podium, jeśli mówimy o pozyskiwaniu klientów. Zatem nie zapomnij poprosić zadowolonego Pana czy Pani o to, by skrobnęli parę zdań na temat strzyżenia Twojego pupila.

 

CZAT

Czat na Facebooku. Kolejna fantastyczna, darmowa rzecz. Nie wiem, czy zauważyliście, ale coraz częściej bookowanie wizyty u fryzjera czy rezerwowanie stolika w restauracji, odbywa się właśnie poprzez firmowego messengera. To zupełnie normalne skrócenie formy komunikacji i jako właściciel lokalnego biznesu musisz to zaakceptować.

Bardzo nie lubię, gdy piszę coś do danej firmy przez messengera, a w odpowiedzi dostaję informację proszę o kontakt telefoniczny. Niestety, wtedy zwykle wybieram inną firmę, która nie narzuca mi formy komunikacji. Bo co za różnica? W 2019 roku – co to za różnica? 🙂

Pomyśl tak, jak myśli Twój klient. 

Czat na Facebooku to doskonałe narzędzie, które da Ci więcej klientów. Ale działa to też w obie strony. Musisz być dostępny. A nie odpisywać za 10 godzin. 10 godzin w internecie to zamierzchła przeszłość. Podłącz sobie wszystko pod smartfona i bądź dla swoich klientów zawsze pod ręką. Oczywiście w ramach zdrowego rozsądku. Na głowę też nie daj sobie wejść 🙂 A jak Cię nie ma – to ustaw autoodpowiedź.

Google Maps

 

Bardzo niedoceniana opcja. A również zupełnie darmowa. Niech Ci jacyś telemarketerzy nie wcisną przypadkiem, że trzeba za to płacić.  Już teraz załóż swoją wizytówkę Google moja firma, możesz to zrobić pod tym adresem: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/.

Dzięki tej wizytówce:

  • pokażesz swoim klientom, że istnieje taka firma, jak Twoja, to darmowa opcja na to, by się pokazać. Nie można tego nie robić, to byłby mega zmarnowany potencjał.
  • pokażesz klientowi aktualny adres, numer telefonu i godziny pracy. To bardzo ważne – bo nie zawsze te godziny są oczywiste. Ponadto, numer telefonu musi być łatwo osiągalny i klikalny, bo coraz częściej szukamy informacji mobilnie i szybko.
  • będziesz panować nad opiniami na swój temat. I panować, nie znaczy tylko, że będziesz je widzieć. Koniecznie na nie odpowiadaj. Nic Cię nie kosztuje, by napisać “Bardzo dziękuję za miłe słowa” czy “Bardzo mi przykro, że nie spełniłem Pani oczekiwań, obiecuję, że następnym razem postaram się bardziej”. Nie kłóć się z klientami. To nie ma żadnego sensu. Czytelnicy zawsze staną w jego obronie i po jego stronie. Możesz na tym tylko stracić.
  • klienci będą mogli wrzucać fotki – czy to świetnie wystrzyżonego psa, czy to pysznego jedzenia. To kolejna – darmowa reklama!

 

Podsumowanie

I to tyle! Nie brzmi strasznie, prawda? Przyznaj, że jeśli to widzisz wszystko tutaj razem zestawione, to brzmi to tak, jakbyś mógł to wdrożyć wszystko jednego wieczoru. Bo możesz! Musisz tylko zacząć. A jeśli będziesz miał jakikolwiek kłopot – śmiało daj znać w komentarzu, na pewno pomożemy!