Google Analytics to elementarne narzędzie statystyczne każdego, kto prowadzi biznes w internecie lub przynajmniej ma stronę internetową. Niestety, mimo że mamy rok 2019, nadal trafiają do nas klienci, którzy nigdy z GA nie korzystali bądź konta tam zakładały im ówczesne agencje i wraz z rozstaniem z nimi, wszelkie dane ginęły. W tym artykule pokażę Ci kilka najbardziej przydatnych widoków, które warto sprawdzać, by wiedzieć więcej o widoczności swojej firmy w sieci.

Widoki mogą się nieznacznie różnić u mnie i Ciebie, zależy to między innymi od tego, czy masz skonfigurowany cel e-commerce.

Ile ludzi odwiedza moją stronę i skąd przychodzą?

Podstawowa kwestia – ile ludzi (użytkowników) odwiedza moją stronę. A skoro jest ich tyle, to skąd przychodzą? Jakie źródło ruchu jest najbardziej popularne? Przychodzą z wyszukiwarki? z Social Mediów? A może wpisują adres z palca generując wejścia bezpośrednie?

Ta wiedza jest bardzo ważna, między innymi do tego, by wiedzieć, któremu źródłu ruchu warto poświęcać więcej czasu/inwestować więcej pieniędzy.

Aby to zobaczyć, wchodzimy w Pozyskiwanie –> Cały ruch –> Kanały

Cały ruch, kanały

Jakie są najpopularniejsze podstrony na mojej stronie?

Kolejna bardzo istotna kwestia. Na jakie strony wchodzą użytkownicy? Sama wiedza, ile osób odwiedza stronę nic dam nie da, jeśli nie będziemy wiedzieć, jakie “treści” (artykuły, produkty) są najpopularniejsze. To niezwykle ważne choćby po to, by wiedzieć, o czym warto pisać, czy jaki produkt jest popularny (co nie oznacza: najlepiej się sprzedaje).

Ten moduł przyda się też wtedy, gdy chcemy wiedzieć, jakie sekcje na naszej stronie są najpopularniejsze – czy jest to strona główna? Strona konkretnej kategorii? A może to 1 artykuł generuje połowę ruchu.

Aby to zobaczyć, wchodzimy w Zachowanie –> Zawartość witryny –> Wszystkie strony

Skąd się bierze ruch na poszczególnych podstronach?

Jeśli wiemy już, ile użytkowników odwiedza naszą stronę i wiemy, jakie są najpopularniejsze podstrony, to warto wiedzieć, skąd ludzie na nie przychodzą – czy strona główna ma najwięcej wejść bezpośrednich? Czy artykuł, który uważamy za niezwykle popularny zbiera ruch z wyszukiwarek czy może z mediów społecznościowych?

Ten widok jest bardzo przydatny, gdy chcemy ustalić, na jakie podstrony (artykuły, produkty) należy ustalić priorytet inwestowania środków dla poszczególnych źródeł ruchu – dla agencji SEO, SEM, dla freelancera prowadzącego Fanpage, dla e-mail marketingu itp.

Aby to zobaczyć, wchodzimy w Zachowanie –> Zawartość witryny –> Wszystkie strony –> dodajemy Wymiar dodatkowy “Medium”.

Z jakich stron przychodzą do mnie ludzie?

Wiemy już z pierwszego zaprezentowanego widoku, że X% całego ruchu, to witryny odsyłające. Ale to za mało. Chcemy wiedzieć, z jakich stron przechodzą do nas użytkownicy.

Ten widok przydaje się po to, by na przykład wiedzieć, w jakich serwisach warto się promować, bo powodują one przejścia (np. zainwestowaliśmy w kampanię bannerową w internetowym czasopiśmie i chcemy wiedzieć, czy ludzie klikali).

Aby to zobaczyć, wchodzimy w Pozyskiwanie –> Cały ruch –> Witryny odsyłające

Jaki ruch z danej witryny odsyłającej miałem na konkretnej podstronie?

Tutaj mamy do czynienia z sytuacją odwrotną od tej, którą opisałam 2 widoki temu.

Ten widok przydaje się na przykład po to, by weryfikować, czy link na danej podstronie powoduje przejścia na naszą stronę.

Np. kupiliśmy kampanię reklamową w agregatorze ofert i chcemy sprawdzić, czy ludzie rzeczywiście byli nią zainteresowani (lub usługą, którą oferujemy), kliknęli i przeszli na stronę. Czyli tu: chcemy wiedzieć, ile ludzi z Picodi.com przeszło do nas do sklepu na podstronę /rabaty.

Aby to zobaczyć, wchodzimy w Pozyskiwanie –> Cały ruch –> Witryny odsyłające –> Ustalamy wymiar dodatkowy “Strona wejścia” –> Klikamy Filtr zaawansowany –> Uwzględnij –> Strona wejścia – i tu wpisujemy pożądany przez nas url, tu: /rabaty –> Zastosuj

Podobnie, możemy zrobić to w inny sposób: Chcemy wiedzieć, ile osób z Ceneo przeszło na nasz konkretny produkt.

Aby to zobaczyć, wchodzimy w Zachowanie –> Zawartość witryny –> Wszystkie strony –> Wybieramy interesującą nas podstronę, wchodzimy w nią –> Dodajemy wymiar dodatkowy Źródło –> Ustawiamy filtrowanie zaawansowane –> Uwzględnij Źródło zawiera ceneo –> Zastosuj

Można to też zbadać poprzez wcześniejsze utworzenie sobie kampanii. Powyżej znajduje się przykład jak to zobaczyć, gdy o tym zapomnieliśmy.

Na jakie podstrony wchodzą ludzie z wyszukiwarek?

Bardzo ważny widok, jeśli Twoja strona generuje duży ruch z wyszukiwarek. Jeden z ważniejszych, gdy dodatkowo współpracujesz z agencją SEO.

Ten widok jest potrzebny do tego, by wiedzieć, jakie są najpopularniejsze podstrony, które generują ruch z darmowych wyników wyszukiwania. Ta wiedza przydaje się po to, by wiedzieć, jaki priorytet działań SEO ustalić i przede wszystkim – by mierzyć efekty SEO.

Kiedyś mogliśmy obserwować słowa kluczowe i adres url, niestety teraz 99% słów kluczowych stanowi not provided, dlatego kierujemy się urlami. Po słowa kluczowe odsyłam do Google Search Console.

Aby to zobaczyć, wchodzimy w Pozyskiwanie –> Kampanie –> Bezpłatne słowa kluczowe –> Klikamy w wymiar podstawowy Strona wejścia

Mobile czy desktop? Czyli z jakich urządzeń korzystają moi potencjalni klienci?

Rok 2019 jest rokiem mobile. To już piąty rok mobile z rzędu. Bardzo ważne jest to, by wiedzieć, czy ludzie odwiedzający naszą stronę robią to ze smartfonów czy korzystają z komputera.

Ta wiedza jest nam potrzebna z różnych względów, ale między innymi dlatego, by odpowiednio dopracować mobilną wersję naszej strony lub popracować nad responsywnością. Jeśli dodatkowo, mamy e-commerce, to powinniśmy popracować nad jak najbardziej efektywnymi krokami procesu zakupowego właśnie dla urządzeń mobilnych.

Aby to zobaczyć, wchodzimy w Odbiorcy –> Ruch mobilny –> Przegląd

To moim zdaniem najważniejsze widoki w Google Analytics dające Ci obraz ruchu na Twojej stronie. Zapewne można by ich zaproponować jeszcze więcej. Celowo nie “ruszałam” celów e-commerce i konwersji, bo to już zupełnie inna bajka, na kolejny wpis.