Jak mierzyć widoczność strony w wyszukiwarkach – przegląd narzędzi

Autor: Marta Postulka

Analizuje dane, bierze udział w przygotowywaniu i tworzeniu strategii SEO i dba, aby każdy termin został dotrzymany. Pilnuje raportów dla klientów i odpowiada za codzienną komunikację z nimi. W wolnym czasie pochłania książki o tematyce medycznej i filmy dokumentalne.

28 maja 2020

Google to miejsce, z którego korzysta większość potencjalnych klientów dla tysiąca branż. Codziennie ludzie wyszukują interesujące ich towary i usługi. Jak sprawdzić, czy witryna jest widoczna w wyszukiwarce na frazy, które są istotne dla Twojego biznesu? Sprawdź narzędzia, które w prosty sposób pokażą widoczność strony i działaj jeszcze lepiej.

Widoczność strony w sieci, czyli co?

Najprościej mówiąc widoczność danej witryny to jej dostępność w sieci. Idąc dalej to, że nasza strona jest widoczna w wyszukiwarce oznacza, że pojawia się ona w wynikach Google na dane frazy kluczowe. Użytkownicy wpisują interesujące ich słowa kluczowe i frazy, a w wynikach „wyrzuconych” przez Google pojawia się nasza witryna.

Dlaczego widoczność w wynikach wyszukiwania jest tak ważna? Bycie jak najwyżej w wynikach oznacza, że nasz produkt, witryna czy sklep internetowy mają szanse dotrzeć do potencjalnych klientów i osób zainteresowanych daną usługą czy produktem. Ważne jest, aby ustalić w pierwszej kolejności jakie frazy są dla nas ważne i pozycjonować się na nie. Nawet najładniejsza, najbardziej funkcjonalna strona internetowa nie będzie przynosić nam korzyści i zysków, gdy będzie znajdować się na niskich pozycjach w wyszukiwarce Google.

Senuto

Polskie narzędzie, które umożliwia nam sprawdzenie widoczności naszej witryny. Po wpisaniu adresu strony ukazuję się nam liczba słów w top 3, top 10 i top 50, na które jest widoczna nasza strona oraz widoczność ogólna w tym przypadku szacowany miesięczny ruch z organicznych wyników wyszukiwania. W zakładce analiza widoczności, Senuto umożliwia nam podgląd liczby fraz w ujęciu tygodniowym lub dziennym, ale dostępna jest również opcja wyboru konkretnych dat.  Na jednym widoku możemy umieścić wykresy wszystkich topów albo załadować wykres dotyczący tylko fraz kluczowych w top 3, top 10 czy top 50.  Dane umieszczone na wykresie są uaktualniane z tygodnia na tydzień.

Senuto pod wykresem widoczności daje nam również dostęp do analizy słów kluczowych, między innymi największe wzrosty czy największe spadki danych fraz. Dodatkowo widzimy wykres przedstawiający sezonowość danej witryny. Wszystkie te dane znacznie ułatwiają prowadzenie działań SEO czy też sprawdzenie jak te działania prowadzi agencja.

Ahrefs

Kolejne narzędzie, którego jedną z możliwości jest sprawdzenie widoczności danej witryny. Dane przedstawione są na wykresie w ujęciu dziennym. Ahrefs pokazuję nam ilość fraz w top 3, top 10 oraz top 100. Ciekawą opcją w przypadku sprawdzania widoczności jest filtrowanie, ile danych fraz znajduję się na pozycjach 1-3, 4-10 i 11-100. Po najechaniu na wykres ogólny widoczności, na wykresie na dole pojawia się nam wiadomość o tym, ile danych słów kluczowych jest np. na pozycjach 4-10.

Dodatkowo możemy przełączać widok na wykres przedstawiający ruch z ostatniego roku oraz z ostatnich 30 dni. Pod wykresami związanymi z widocznością, Ahrefs ukazuje nam top 5 najlepszych słów kluczowych oraz top 5 najlepszych podstron.

Google Search Console

Darmowe narzędzie od pana Googla, które umożliwia sprawdzenie widoczność pod kątem parametrów takich jak: liczba kliknięć, liczba wyświetleń oraz średniej pozycji, a także pod kątem współczynnika klikalności (ang. Click Through Rate – CTR). Dane wskaźniki możemy zobaczyć w postaci wykresu na osi czasu. Zakres czasu możemy dostosowywać i może to być np. ostatnie 12 miesięcy, 28 dni czy też niestandardowy przedział, który nas interesuje.

Możemy również wybrać, czy chcemy analizować widoczność dla klasycznych wyników wyszukiwania czy też dla video lub grafik. Raport, który zostaje nam wyświetlony poniżej wykresów, przedstawia nam takie dane, jak: urządzenia, z których korzystają użytkownicy, kraj pochodzenia czy też dane podstrony, na które rankuje strona.

SEMSTORM

Kolejne narzędzie dzięki, któremu sprawdzisz, jak Google widzi Twoją stronę. Po zalogowaniu się i wpisaniu nazwy domeny do wyszukiwarki narzędzie przygotuje dla nas raport z danego miesiąca. Na wykresie zobaczymy ruch, słowa kluczowe w top 10 oraz w top 50, w ten sposób możemy szybko podejrzeć widoczność danej strony. Po wejściu w panel informacyjny dostajemy szczegółowy widok widoczności fraz w top 10 oraz w top 50, po najechaniu na wykres widzimy ile danych słów, było w topach na dany dzień. Dodatkowo możemy zobaczyć słowa, które znajdują się w top 3, top 20 i top 100. Pod głównym widokiem zobaczymy wykresy, które przedstawiają nam nowe i utracone słowa kluczowe, ile słów kluczowych znajduję się w top 10 oraz ogólna widoczność witryny i jej subdomen (jeśli takie posiada).

Kolejne dane, które dostajemy to zestawienie dziesięciu słów kluczowych, tych najczęściej wyszukiwanych oraz informacje, na którym miejscu jest na nie widoczna Twoja strona. W panelu informacyjnym możesz również uzyskać informacje na temat konkurencji czy szczegółowy raport dotyczący słów kluczowych.

SEMRUSH

Następne narzędzie posiadające wiele przydatnych opcji, w tym także możliwość sprawdzenia widoczności naszej strony w wyszukiwarce. W samym narzędziu możemy sprawdzić daną witrynę poprzez wpisanie jej w wyszukiwarkę dostępną po zalogowaniu lub tez dodać stronę jako projekt. Po wpisaniu adresu dostajemy wykres z danymi takimi jak: ruch na naszej stronie, ile słów kluczowych znajduję się na danych pozycjach (top 3, 4-10, 11-20, 21-50, 51-100). Dane na wykresie możemy sprawdzić z danego miesiąca, sprzed 6 miesięcy, roku lub nawet dwóch ostatnich lat.

Pod głównym wykresem dostajemy informacje o słowach kluczowych, które przynoszą największy ruch oraz na jakiej pozycji znajduje się nasza witryna, oraz tabelkę z frazami kluczowymi i największymi zmiany ich pozycji w wyszukiwarce. SEMRUSH, jak i wyżej wymienione narzędzia posiada bardzo wiele funkcji, które możemy wykorzystać na co dzień, aby jeszcze lepiej pozycjonować i sprawdzać efekty.

W jaki sposób wykorzystać zebrane dane?

Dzięki wyżej wybranym narzędziom możemy nie tylko sprawdzić widoczność ogólną ale, tak że zobaczyć konkretne frazy, na które widoczna jest nasza witryna. Zatem w codziennej analizie daje nam to, oglądam np, na frazy, które są poniżej konkretnych pozycji, a które wymagają podniesienia. Sprawdzając widoczność, będziemy widzieć, że musimy popracować nad widocznością konkretnych słów kluczowych np. poprzez rozszerzenie contentu na danej podstronie produktowej. Dane zebrane na wykresach pokażą też w jaki sposób danych ruch spadał na przestrzeni miesięcy czy lat, co ważne jest na przykład w trakcie “szalonych” update’ów algorytmów przeprowadzanych przez Google. W łatwy sposób możemy zobaczyć czy nasz serwis “oberwał” przy manewrach i spadła jego widoczność.

Podobne wpisy

 

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *