Blogowanie jest niezwykle popularne zarówno jako hobby, jak i element strategii marketingowej firm. Jeżeli tworzymy wartościowe treści i cieszymy się zaufaniem czytelników, różne osoby i marki mogą zabiegać o publikowanie swoich tekstów na naszej stronie. Często nam samym przyświeca podobny cel: chcemy wzmacniać prowadzonego bloga poprzez zamieszczanie odsyłających do niego artykułów na innych poczytnych stronach. Takie działania – niezależnie od kierunku – noszą nazwę Guest Postingu. Jakie mają znaczenie z punktu widzenia SEO i PR? Dlaczego warto zainteresować się Guest Postingiem i jak stosować go z głową?
Guest Posting – co to jest?
Guest Posting, czy też Guest Blogging, jest – najprościej rzecz ujmując – gościnnym publikowaniem treści. Poprzez to pojęcie rozumiemy zarówno opublikowanie własnego artykułu na czyimś blogu, jak i publikowanie postów innego blogera na należącej do nas stronie.
Teksty zamieszczane w ramach Guest Postingu nie powinny stanowić zbyt dużego procentu wszystkich treści. Większość artykułów na prowadzonym blogu trzeba tworzyć samodzielnie. Warto jednak czasami nawiązać współpracę z innym autorem i zaprosić go do opublikowania swojego tekstu albo stworzyć wpis na jego stronę. Dlaczego? Takie działania są jedną z form SEO i PR, które można wdrożyć w ramach prowadzonych kampanii. Najpowszechniej stosuje się je w Stanach Zjednoczonych. W Polsce nie są już nowinką, lecz wciąż wiele blogów – prywatnych i firmowych – nie wykorzystuje ich potencjału.
Guest Posting jako forma SEO
Zamieszczenie czyjegoś artykułu na swoim blogu to działanie z zakresu SEO on-site. Publikowanie własnych tekstów na innych stronach jest z kolei techniką SEO off-site. W jaki sposób to działa?
Guest Posting w formie opublikowania czyjegoś tekstu na swoim blogu pozwala uzyskać nową, wartościową treść. Takie artykuły nie tylko dostarczają ciekawych informacji i wzbogacają prowadzoną bazę wiedzy, ale też zwiększają liczbę słów kluczowych, na które nasz blog wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo wykorzystane mogą zostać też dotychczas stosowane frazy szczególnie ważne dla optymalizacji strony. Guest Posting to dobry wybór również wtedy, gdy nie mamy wiedzy, czasu lub umiejętności, by omówić dany temat (i pokryć wybrane słowa kluczowe) samodzielnie. W takich przypadkach warto zwrócić się do autorytetu w branży.
Co więcej, opublikowanie tekstu poczytnego, popularnego autora zwiększa ruch na naszym blogu. Czytelnicy takiego blogera podążają za nim, na przykład zachęceni udostępnionym przez niego zaproszeniem. To świetna promocja naszej strony, a pośrednio także dla marki, produktów i usług. Osoba zaproszona do współpracy prawdopodobnie udostępni na swojej stronie lub fanpage’u informację o gościnnym wpisie, co dodatkowo wypromuje naszego bloga i zwiększy nasze zasięgi.
A w jaki sposób Guest Posting działa jako forma SEO off-site? Tworzenie wpisów gościnnych i publikowanie ich na innych stronach pozwala zdobyć wartościowe linki dofollow. Stanowią one kolejne źródło ruchu na prowadzonym blogu.
Linkbuilding dzięki publikowaniu gościnnemu
Guest Posting to jedna z najprostszych metod budowania jakościowych linków. Takie linki mogą zostać umieszczone jako podpis autora w stopce (np. pod jego imieniem i nazwiskiem czy nazwą bloga) albo w treści artykułu. Wszystko zależy od warunków ustalonych z właścicielami stron. Opublikowany gościnnie tekst może odsyłać do innych publikacji na naszym blogu, co ułatwiałoby czytelnikom dalsze zgłębianie tematu, a nam zapewniałoby ruch. Z perspektywy SEO, ale też z powodów wizerunkowych, bardziej wartościowe niż treści typowo reklamowe i sprzedażowe są teksty poradnikowe, rzeczowo i ciekawie omawiające dane zagadnienie.
Dzięki Guest Bloggingowi profil linków naszej strony staje się bardziej zróżnicowany. Trudniej też go powielić, więc zyskuje się przewagę nad konkurencją. Ponadto taki profil linków może okazać się bardziej wiarygodny dla Google, co zapobiega ewentualnym karom.
Guest Posting jako działanie z zakresu PR
Pisanie i publikowanie artykułów na innych blogach pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców. W ten sposób budujemy świadomość marki, pośrednio lub bezpośrednio promujemy produkty i usługi, budzimy kolejne pozytywne skojarzenia oraz dajemy się zapamiętać.
Guest Posting pomaga zapracować na pozycję autorytetu w danej dziedzinie. Dzięki wpisom gościnnym dajemy się poznać jako eksperci w branży, chętnie zapraszani do współpracy z powodu swojej wiedzy i doświadczenia. Trudno uzyskać taką reputację, publikując wyłącznie na własnym blogu. Wizerunek specjalisty zdecydowanie łatwiej zbudować, gdy ręczy za nas inny autorytet. Promujemy się tuż obok zaufanych blogerów, zyskując nowych gości na stronie oraz polubienia w mediach społecznościowych. Niejako korzystamy z popularności i dobrej opinii danego autora – pozytywne wrażenia w pewnym stopniu przechodzą na nas.
Za sprawą Guest Bloggingu wzmianka o naszym blogu pojawia się na wartościowej, chętnie odwiedzanej stronie. Zdecydowanie zwiększa to prestiż marki i pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Jeżeli opublikujemy interesujący, przydatny, angażujący tekst na stronie należącej do osoby czy firmy uchodzącej za autorytet, zyskamy kolejnych wiernych odbiorców. Nasze artykuły – nie tylko te publikowane gościnnie, ale też te zamieszczane na własnym blogu – czytelnicy będą dodawać do zakładek i chętnie do nich wracać, jako do wiarygodnych źródeł wiedzy.
Guest Posting jako forma PR służy też networkingowi. Opublikowanie gościnnego wpisu na czyjejś stronie lub tekstu innego autora na własnej może być początkiem owocnej współpracy. To często wstęp do innych wspólnych działań takich jak webinary, konkursy, konferencje, wzajemne polecenia czy łączone kampanie w mediach społecznościowych. Guest Blogging rozbudowuje sieć wartościowych kontaktów i pozwala tworzyć silne zespoły specjalistów, stanowiących centrum danej branży, z którymi konkurencja nie może się równać.
Z jakimi blogami warto nawiązać współpracę?
Gdzie publikować nasze artykuły i komu pozwalać na gościnną publikację u nas? Przede wszystkim należy wybierać strony związane z naszą branżą, docierające go podobnych grup odbiorców. Lepiej jednak nie nawiązywać współpracy z bezpośrednią konkurencją.
Ponadto przygotowując działania w ramach Guest Bloggingu, trzeba sprawdzać parametry szczególnie interesujących blogów. Liczą się Domain Rating oraz URL Rating. Nie bez znaczenia pozostają także statystyki takie jak Unikalni Użytkownicy i Liczba Odsłon.
Dobierając autorów do współpracy, zastanówmy się, czy dany blog jest wystarczająco wiarygodny i atrakcyjny, by polecić go znajomym czy swoim czytelnikom. Można zacząć od mniej popularnych stron albo tych pokrywających wąską tematykę. Później warto proponować współpracę bardziej poczytnym blogerom i influencerom. Każda z propozycji musi być zindywidualizowana, by zwiększyć prawdopodobieństwo tego, że autor zaakceptuje jej warunki.
O czym trzeba pamiętać, tworząc i publikując wpis gościnny?
Wpisy przeznaczone do publikacji na innych blogach muszą być unikalne, rzetelne i zawierać wyłącznie wartościowe treści. Nie należy zamieszczać tego samego artykułu na różnych stronach. W treści nie można też przesadzać z liczbą linków odsyłających do naszego bloga. W innym wypadku zniechęcimy czytelników i wywrzemy na nich negatywne pierwsze wrażenie.
Na etapie tworzenia artykułu powinniśmy zastanowić się, czy dany tekst ma być opatrzony naszym prawdziwym imieniem i nazwiskiem, wyłącznie nazwą firmy czy może specjalnie wymyśloną personą związaną z marką.
Jeżeli już napisaliśmy tekst i wybraliśmy odpowiedniego bloga do publikacji, musimy zadbać o to, by dodany do artykułu link był linkiem dofollow. Za takimi odnośnikami podążają roboty Google, odwiedzając naszą stronę. Jeśli link jest nofollow, roboty za nim nie pójdą, a Guest Posting nie okaże się zbyt skuteczny jako technika SEO. O czym jeszcze warto pamiętać? O tym, że widoczna część linka powinna mieć w sobie pożądane słowo kluczowe.
Czy Guest Blogging ma jakieś wady?
Guest Posting wymaga od nas poświęcenia czasu i wysiłku na stworzenie świetnego artykułu, który opublikujemy na czyjejś stronie. Wówczas piszemy wartościowy tekst dla kogoś innego zamiast tylko dla siebie. W pewnym sensie tracimy też kontrolę nad przesłanym artykułem. O ostatecznym kształcie publikacji decyduje bloger-gospodarz. Nie będziemy mieć także bezpośredniego dostępu do komentarzy, by na bieżąco na nie reagować.
A jakie gorsze strony ma publikowanie czyjegoś tekstu z linkiem u nas? Przede wszystkim oddajemy nieco mocy naszej strony innemu blogowi. Ponadto publikując czyjś tekst, dzielimy się pozycją autorytetu w branży i możemy zachęcić naszych odbiorców do częstszego odwiedzania innej strony.
Warto zachować umiar
Jeżeli zamierzamy publikować własne teksty na innych blogach, by pozyskiwać linki i budować pozycję eksperta, kierujmy się jakością, a nie ilością. Profil naszych linków powinien być jak najlepszy. Warto, gdy do naszego bloga prowadzą wyłącznie wartościowe źródła.
Ponadto warto pamiętać, że Google gorzej traktuje blogi, które wyłącznie linkują do innych stron. Takie działania mogą zostać ukarane filtrem ręcznym. Wpisy gościnne powinny więc stanowić małą część treści na naszym blogu. Większość tekstów należy pisać samodzielnie. Innym rozwiązaniem jest oznaczanie części obcych linków jako nofollow albo sponsorowane.
Podsumowanie
Guest Posting to dobry sposób na zwiększenie ruchu na stronie, dotarcie do nowych odbiorców, budowanie pozycji eksperta w branży oraz nawiązanie wartościowej współpracy z wpływowymi blogerami. Takie działania są również sposobem na uzyskanie nowych, wartościowych treści na własnym blogu oraz zwiększenie liczby pokrytych słów kluczowych. Wobec tych korzyści zdecydowanie warto wykorzystać Guest Posting jako formę SEO i PR, by jeszcze bardziej zwiększyć skuteczność swoich kampanii marketingowych. Oczywiście w tych działaniach trzeba zachować umiar i starannie dobierać blogi do współpracy, rozbudowując sieć wartościowych kontaktów.
0 komentarzy