User generated content – jak go wykorzystać w swoim biznesie

Autor: Michał Krajka

W pracy najchętniej tworzy wnikliwe analizy SEO, drąży i przeprowadza zmiany on-page, a także miłuje słowa kluczowe. Poza nią – pisze o grach, intensywnie ogląda filmy i zagłębia się w odmęty amatorskiego scenariopisarstwa. Lubi pizzę, The Office i książki Chucka Palahniuka.
~|icon_grid-2×2~|elegant-themes~|solid
~|icon_comment~|elegant-themes~|solid
~|icon_table~|elegant-themes~|outline

8 października 2021

User generated content to jedna z ciekawszych strategii marketingowych, które może przynieść wymierne korzyści zwłaszcza w przypadku sprzedaży internetowej. W poniższym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest UGC, oraz jak praktycznie można go wykorzystać w promocji swojego biznesu.

Co to jest user generated content? W najprostszym ujęciu, są to wszystkie treści, nieodpłatnie tworzone przez użytkowników. UGC może przybierać bardzo różną formę – od posta na Facebooku czy zdjęcie na Instagramie opatrzone odpowiednim #hasztagiem, po naturalne dyskusje prowadzone na forach, vlogi, podcasty i rozmowy na zamkniętych grupach na Facebooku. Jednak bez względu na rodzaj udostępnianej zawartości, żeby dana treść mogła być uznana za user generated content, musi powstać z nieodpłatnej inicjatywy użytkowników.

Co to jest user generated content?

Można spotkać się z twierdzeniami, że influencerzy także mogą być twórcami UGC, jednak nie do końca jest to prawdą. Influecer marketing opiera się na płatnej promocji danej usługi lub produktu, prowadzonej przez rozpoznawalną personę internetową, co niejako dyskwalifikuje tworzone przez nich treści, patrząc w kategoriach UGC. User generated content to treści organiczne, naturalnie tworzone przez fanów/użytkowników danej marki lub produktu. Jednak mimo to, że działania samych influencerów nie mogą być zaliczone jako user generated content, to mogą stanowić zapalnik, który skłoni klientów do tworzenia własnych treśći.

user generated content dzienszpilek

User generated content jest naturalny i autentyczny, a przez to wzbudzający większe zaufanie – co potwierdzają przeprowadzone sondy. Jak wykazało badanie State of User Generated Content 2021, ponad 9 na 10 osób (93%) bardziej ufa treściom generowanym przez użytkowników, niż tradycyjnym reklamom. W dzisiejszych czasach jesteśmy mocno uodpornieni na wszelkie przekazy marketingowe, które są oczywistymi reklamami; nawet zbyt pochlebny post na facebookowej grupie może zostać potraktowany z dystansem, jako część marketingu szeptanego.

Jak w praktyce wykorzystać UGC?

Jedne z najlepszych metod to próba aktywizacji odbiorców naszej komunikacji marketingowej. Może to być zaproszenie do udziału w konkursie lub wyzwaniu (challenge), oraz prośba pomocy w przeprowadzeniu akcji charytatywnej. Doskonałym przykładem działań marketingowych przeprowadzanych przy użyciu user generated content, jest akcja #dzieńszpilek, prowadzona przez sklep internetowy Moliera2. Co roku 25 września zachęca ona do udostępniania w mediach społecznościowych (głównie Facebook i Instagram) zdjęć szpilek opatrzonych hasztagiem #dzienszpilek.

ALS ice bucket challenge UGC

Łączna ilość opublikowanych zdjęć przekłada się później na kwotę, jaką sklep wpłaca na konto fundacji charytatywnej. Masowo publikowane zdjęcia, z hasztagiem wskazującym na sklep internetowy, pozwala znacznie zwiększyć zasięg i dotrzeć do zupełnie nowych odbiorców, którzy dzięki takiej akcji marketingowej mogą pierwszy raz dowiedzieć się o sklepie internetowym. W tym wypadku działalność na rzecz szczytnego celu została zmyślnie połączona ze skuteczną akcją marketingową.

Akcja marketingowa z użyciem user generated content – ALS Ice Bucket Challenge

Inny głośny przykład promocji przy użyciu user generated content, to akcja ALS Ice Bucket Challenge z 2014 roku. Polegała ona na umieszczaniu w mediach społecznościowych filmów, opatrzonych tagiem #ALSicebucketchallenge lub #icebucketchallenge, na których ludzie wylewali na siebie wiadro lodowatej wody. Akcja miała zwrócić uwagę na chorobę, jaką jest ALS (stwardnienie zanikowe boczne) oraz pomóc w zbiórce pieniędzy dla stowarzyszeń zajmujących się pomocą chorym.

Wpływ UGC na SEO

Nie należy zapominać, że user generated content może też przynieść bardzo wymierne korzyści pod kątem SEO np. naszej firmowej strony lub portalu internetowego, który prowadzimy. Google lubi świeże treści, toteż duża ilość często dodawanych komentarzy, pozytywnie wpływa na pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Korzystnie jest także ewentualne pozyskiwanie linków przy okazji user generated content.

Zainteresowany klient, który wspomina o nas np. na swoim blogu, często zamieszcza link do naszej domeny, który staje się składową całego profilu linków naszej strony internetowej i także wpływa na pozycje. Takie linkowanie nie tylko pozytywnie wpływa pozycjonowanie, ale może się przyczynić do przekierowania części ruchu z bloga klienta, na naszą stronę. Recenzje i komentarze pisywane na blogach klientów mogą także zawierać w sobie sporo odpowiednich fraz kluczowych, jest to korzystne zwłaszcza w przypadku fraz tzw. Długiego ogona.

user generated content a seo

Bez względu na formę, user generated content może znacznie zwiększyć zasięgi prowadzonych przez nas kampanii marketingowych; bez względu na to, czy będzie to instagramowe zdjęcie prezentujące nasz produkt, czy spontaniczna dyskusja na forum facebookowej grupy. UGC jest tani, naturalny i skuteczny.

Podobne wpisy

 

 

Guest Posting jako forma SEO i PR

Guest Posting jako forma SEO i PR

Blogowanie jest niezwykle popularne zarówno jako hobby, jak i element strategii marketingowej firm. Jeżeli tworzymy...

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *