Czy zastanawialiście się kiedyś nad otwarciem hodowli alpak? Nam zdarzyło się mieć dość wielkomiejskiego życia i wyobrażaliśmy sobie, jak przenosimy się na spokojną wieś. Trafiliśmy wtedy na świetny tekst, który wyczerpująco opisuje wszystkie kwestie związane z otwarciem biznesu z tymi uroczymi zwierzętami w roli głównej. Artykuł jest tak dobry i treściwy, że będzie przyciągać czytelników jeszcze długo po jego publikacji. W zasadzie nie może się zdezaktualizować. Powracając do obowiązków SEO-wców, zgodnie stwierdziliśmy, że właśnie o takie teksty często zabiegamy w swojej pracy. Pragniemy, aby to, co wychodzi spod naszej ręki, było świetnie przygotowane i dawało realną wartość odbiorcy przekazu. Treści takie nazywamy evergreen contentem.

Co to jest evergreen content?

Jeśli szukasz dokładnej definicji, evergreen contentu to taka treść, która stale generuje ruch na Twojej stronie. Dzięki nagromadzeniu przydatnych informacji w zasadzie nie ulega przedawnieniu. Niestarzejące się teksty muszą być dobre pod względem kunsztu copywriterskiego, ale również dawać czytelnikowi kompendium wiedzy o poruszanym zagadnieniu. To swego rodzaju encyklopedie, które chętnie zapisuje się w zakładkach albo dodaje do ulubionych. To również teksty w przystępnej formie, na przykład rankingi pozwalające szybko sprawdzić najlepsze kosmetyki naturalne, najtańsze ubezpieczenia na samochód czy najlepsze powieści wydane w ubiegłym roku.

Ten rodzaj treści ma dla użytkowników taką samą wartość w momencie publikacji, jak i rok później.

Przykłady zawsze aktualnych tekstów

Przykładem kompleksowego tekstu, który pojawia się bardzo wysoko w wynikach wyszukiwania na opisywane w nim hasła, może być wspominany wcześniej tekst o hodowli alpak.

Autor powyższego artykułu kompleksowo objaśnił kwestie interesujące dla czytelników. Zawarł najważniejsze informacje i wyczerpał temat. Jeśli ktoś będzie szukał wiedzy o hodowli alpak, treść ta z pewnością odpowie na wszystkie nurtujące pytania, pobudzi do przemyśleń, a nawet pozwoli na stworzenie biznesplanu. Po takiej lekturze nie potrzeba nic więcej, szczególnie że przedstawione wiadomości świetnie utrwalają zamieszczone infografiki.

Inne treści, które zawsze będą generowały ruch, to takie poświęcone tematom popularnym wśród szerokiego grona internautów. Nie wystarczy jednak podążać za trendami. Artykuł oprócz tego, że podejmie chodliwy temat, musi mieć te wszystkie cechy, o których wspominamy w przypadku hodowli alpak. Dopiero kompleksowość, wyczerpanie tematu i rzetelnie przygotowany tekst pozwolą na nadanie danej treści miana evergreen contentu. Doskonałym przykładem może być artykuł poświęcony motywowi wampirów i wilkołaków w popkulturze. Jak wiadomo krwiopijcy oraz ludzie-wilki od czasów Edwarda ze Zmierzchu są stale obecni w sercach wszystkich nastolatek, ale też innych fanów filmów i seriali na całym świecie. Tekst, który popełniliśmy o nich na naszym blogu Serialowy.pl, to jedna z najpopularniejszych treści w historii portalu. Stale przybywa mu czytelników.

https://serialowy.pl/rankingi/seriale-o-wampirach-i-wilkolakach-1084/

Kolejnym ciekawym tekstem z kategorii zawsze aktualnych będą klauzule do CV. Zwłaszcza obecnie w erze RODO informacje na temat ochrony danych osobowych będą stale poszukiwane. Ludzie zawsze będą rozglądać się za pracą, a rynek stale proponuje nowe stanowiska. Treści poświęcone temu zagadnieniu z pewnością ułatwią skuteczne poszukiwania.

https://interviewme.pl/blog/klauzula-cv

Zawsze świeże będą też treści związane z chorobami, macierzyństwem czy znaczącymi wydarzeniami i postaciami historycznymi. Z tego powodu Wikipedia cieszy się tak dużą popularnością. Ponadto warto pisać poradniki, odpowiedzi na często zadawane pytania (FAQ), recenzje, rankingi, case study, słowniki branżowe, encyklopedie oraz złote porady.

Jak tworzyć evergreen content?

Zawsze popularne teksty nie powinny być tworzone z myślą o ekspertach z danej branży. Osoba zaznajomiona z tematem nie będzie szukać takich treści. Skup się na początkującym odbiorcy, który nie zna jeszcze specjalistycznego słownictwa i chce się dowiedzieć jak najwięcej w jak najkrótszym czasie. Daruj sobie wypowiedzi, które nie będą zrozumiałe dla laika. Tekst ma być przystępny dla każdego. Z tej samej przyczyny nie powinno się w treściach evergreenowych poruszać więcej niż jednego tematu. Nie uda Ci się wtedy wyczerpująco omówić problemu. Dodatkowo tekst może stać się chaotyczny i niezrozumiały. Temat ma być kompletny i napisany w unikalny sposób. Mimo tego, że copywriting to działalność zawsze odtwórcza, nie można pozwolić sobie na kopiowanie opisywanego zagadnienia z innych źródeł. Wtedy nie Twój tekst będzie evergreenowy, tylko ten, z którego czerpiesz „inspirację”.

Przy tworzeniu treści zawsze aktualnych należy odpowiedzieć na dwa podstawowe pytania „Co to jest?” oraz „Jak to zrobić?”. Gdy osoba nieznająca zagadnienia poszukuje informacji w internecie, w zasadzie ma w głowie jedynie te dwa znaki zapytania. Jeśli znajdzie odpowiedź na oba pytania w Twoim artykule, nie będzie dalej szukać. Gdy zechce odświeżyć sobie wiedzę, z pewnością wróci do wcześniej czytanego tekstu na Twojej stronie.

Jak znaleźć tematy interesujące odbiorców?

Aby stworzyć evergreen content, musisz zastanowić się nad tym, czego potrzebują Twoi odbiorcy. Nie mierz innych swoją miarą. To, co będzie oczywiste dla Ciebie – eksperta, nie będzie takie dla laika – dlatego nie patrz pod swoim kątem, a pod takim, jak odbiorcy Twojego tekstu, zrób research. Monitoring efektów Twojej strony, a także rzetelne poszukiwania w Google, pozwolą Ci na wybranie treści interesującej Twoich potencjalnych odbiorców. Niestety dla Ciebie prawdopodobnie nie będą one zbyt odkrywcze.

Przygotowując „zawsze zieloną treść”, zastanów się, jakie problemy i zapytania będą mieli odbiorcy tekstu po jego przeczytaniu. Tzw. najczęściej zadawane pytania (FAQ) doskonale sprawdzą się jako zamknięcie i uzupełnienie części teoretycznej.

W tych działaniach przyda Ci się Google Trends, Google Analytics, czy ciekawa aplikacja Answer the Public.

Kluczowe są też… słowa kluczowe. 😉

Jak działa evergreen content

Klienci lubią dostawać twarde dane potwierdzające dobrze spożytkowane przez nich pieniądze. Tworząc treści evergreenowe, możesz chwalić się wynikami, na które przez długi czas pracuje w zasadzie jeden tekst. Popularne wpisy pokazują, jak wielki zasięg oraz jak duże efekty daje współpraca z agencją SEO. Dzięki takim treściom możemy zyskać grono wiernych fanów, którzy w poszukiwaniu rzetelnych informacji, będą odwiedzać nasze strony regularnie.

Wpis taki może być cytowany bądź linkowany w innych tekstach podejmujących bliską mu tematykę. To zawsze okazuje się cenne, gdy możemy pochwalić się przekierowaniami, które nie wynikają z opłacenia faktury za publikację. Bezinteresowne wspominanie o naszych treściach ma bardzo dużą wartość. Można ją zmierzyć, ale jej efektów będzie nawet znacznie więcej niż zauważy Google Analitics.

News vs. evergreen content

Czym się różni evergreen content od newsa? Gdy piszesz teksty, które mają krótką ważność, zysk z nich w postaci odwiedzin Twojej strony jest jednorazowy – czytelnik trafia na nie najczęściej chwilę po publikacji, czyta, zapamiętuje i to tyle. Najczęściej nikt nie wraca do newsów, a przynajmniej nie na taką skalę. Newsy są krótkie i chwytliwe. Na ogół nie uczą niczego, lecz informują o aktualnie ważnym temacie. Tak wygenerowany ruch jest skokowy na początku, jednak im dłużej od terminu publikacji newsa, tym mniej generuje on ruchu. News generuje zysk jednorazowy, a evergreen content zysk długofalowy, który nawet mimo upływu czasu może się chwilowo zwiększać lub pozostawać na podobnym poziomie.

Drugą najważniejszą różnicą między newsem a evergren contentem jest to, że pierwszego rodzaju treści raczej się nie aktualizuje. Zawsze świeży tekst możesz natomiast stale aktualizować. W zasadzie jest to wymagane, aby tekst mógł być opisywany tym mianem. Dzięki temu, przy niewielkim wysiłku w przypadku aktualizacji, uda się zyskać bardzo wiele.

Trzeba tu też zauważyć, że łatwiej się wbić w wyniki wyszukiwania treścią evergreenową, bo aby znaleźć się w zakładce Google News lub być po prostu wyświetlanym w pierwszej kolejności na newsy w Google, trzeba wykonać szereg działań, by zostać przez wyszukiwarkę uznanym. To absolutnie temat na kolejny wątek.

Podsumowując

Pomimo niezliczonych plusów takich treści teksty, które tworzysz, nie mogą być zawsze świeże i na czasie. Decyduje o tym specyfika content marketingu. Nie zawsze będziemy przedstawiać popularne i wymagające problemy. Zadaniem SEO-wca i copywritera jest również przedstawianie nowych produktów, a teksty nie zawsze mogą być opasłe i wielowątkowe. Czasem całą treść trzeba zawrzeć w krótkim przekazie. Warto jednak mieć w pamięci, jak wiele dobrego może przynieść kompleksowe podejście do pisania tekstów.

To, że evergreen content jest naturalnie poszukiwany przez internautów, nie oznacza, że takich tekstów nie trzeba promować. Oprócz pochwalenia się nową treścią warto uskutecznić niestandardowe sposoby publikacji.

Poszukaj miejsc, w których opublikowanie linka pozwoli na uzupełnianie danej treści, będzie odnośnikiem do pogłębienia tematu. Evergreenowy tekst wyjaśniający jakieś pojęcie możesz podlinkowywać zawsze, gdy posługujesz się danym słowem bez jego wyjaśniania. Jeśli tworzysz informator istotny dla swojej branży, zadbaj, aby pojawił się on na stronie głównej i innych często odwiedzanych miejscach. Upieczesz tym sposobem dwie pieczenie na jednym ogniu, gdyż nie będziesz musieć tłumaczyć podstawowych zagadnień setki razy. Unikniesz też części oczywistych pytań, ale przede wszystkim skierujesz uwagę odbiorców na świetny tekst, który będzie Twoją wizytówką i zachętą do odwiedzania strony internetowej.