Blog firmowy – narzędzia, które pomogą Ci wymyślić ciekawe tematy

Autor: Marcelina Kulig

Już od dziecka chciała zostać pisarką. Z czasem jednak stwierdziła, że bardziej niż praca nad powieścią pociąga ją content marketing. Od 4 lat tworzy treści na strony i blogi dla klientów oraz dla firmowych projektów. Po godzinach chodzi do kina, czyta o fizyce, robi biżuterię i maluje na koszulkach.

7 listopada 2019

Brakuje Ci pomysłów na artykuły? Masz wrażenie, że wyczerpałeś dany temat i nic więcej nie da się o nim napisać? W ostatnim czasie obserwujesz spadek pozycji firmowego bloga i zastanawiasz się, czym może być spowodowany? Niewykluczone, że w publikowanych wpisach nie poruszasz tematów, które są często poszukiwane i nie dajesz odpowiedzi na pytania nurtujące potencjalnych klientów. Jeśli rzeczywiście tak się dzieje, zostajesz daleko w tyle za konkurencją wiedzącą, o czym pisać, aby zyskać spory ruch na stronie.

Coraz więcej właścicieli sklepów internetowych i innych biznesów promowanych w sieci decyduje się na prowadzenie bloga firmowego. Co dają takie działania? Tworzenie i publikowanie wartościowych treści wspiera proces pozycjonowania i zwiększa ruch na stronie. Często wpływa też na wzrost współczynnika konwersji. Pisanie tekstów odpowiadających na potrzeby potencjalnych klientów kreuje także wizerunek firmy jako eksperta w branży, zawsze gotowego służyć radą i specjalistyczną wiedzą.

Aby firmowy blog przynosił wspomniane korzyści, musi zyskać jak najwięcej czytelników. Dzięki temu strona z produktami czy usługami staje się popularna w sieci. Żeby osiągnąć ten cel, trzeba publikować ciekawe i przydatne treści. Skąd jednak pewność, że dany artykuł naprawdę zainteresuje czytelników (i znajdujących się wśród nich potencjalnych klientów)? Warto skorzystać ze sprawdzonych rozwiązań – generatorów pomysłów i aplikacji służących analizie słów kluczowych.

Poniżej przedstawiam aż 12 narzędzi, które ułatwiają pracę nad blogiem firmowym. Skoncentrowałam się na tych darmowych, łatwo dostępnych i prostych w obsłudze, żeby korzystanie z nich nie wymagało zaawansowanej wiedzy. Opisanymi narzędziami mogą posługiwać się zarówno copywriterzy i specjaliści od content marketingu, jak i wszystkie osoby prowadzące biznes w sieci.

Zacznij od podstaw – podpowiedzi Google

Wyszukiwarka nie służy wyłącznie do znalezienia odpowiedzi na konkretne pytania czy propozycji stron z produktami. Może też podpowiadać, jakich informacji poszukują użytkownicy, dostarczać informacji o ich zainteresowaniach. Aby sprawdzić sugestie fraz, wystarczy wpisać początek wybranego hasła. Autopodpowiedzi Google wskażą powiązane z nim wrażenia.

Korzystanie z wyszukiwarki pozwala też zweryfikować, jakie treści pojawiają się w wynikach wyszukiwania jako odpowiedź na wpisane hasło. W ten sposób łatwo uda się ocenić, jak konkurencja podchodzi do tematu, którym się zajmujemy lub planujemy się zająć. Wyniki wyszukiwania, a w szczególności dalsze strony w wyszukiwarce, są kopalnią pomysłów na artykuły na filmowego bloga. Wystarczy wybrać najciekawsze z nich, odpowiednio modyfikując tytuły.

AnswerThePublic

Jest wiele sposobów na to, by dokładnie poznać potrzeby i oczekiwania czytelników tekstu poświęconego danemu tematowi. Jednym z nich jest obszerny research. Wymaga on jednak czasochłonnych poszukiwań. Często wystarczy posłużyć się narzędziem przyspieszającym cały proces pracy nad tekstem. Znakomitym rozwiązaniem będzie AnswerThePublic. To przyjemne, łatwe w obsłudze narzędzie pokazuje, czego dokładnie szukają użytkownicy Google’a. Pozwala też sprawdzić sposób, w jaki formułują oni swoje pytania.

Po wpisaniu określonej frazy, dzięki AnswerThePublic można otrzymać:

  • Pytania wyszukiwane przez użytkowników w Google, związane z wybranym słowem kluczowym, rozpoczynające się od konkretnych słów – co, jak, dlaczego, kiedy, gdzie, jakie.
  • Przyimki ze słowem kluczowym, np. na wakacje, o wakacjach, po wakacjach, do wakacji, w wakacje, bez wakacji.
  • Wyszukiwania porównawcze słów kluczowych
  • Powiązane wyszukiwania
  • Alfabetycznie uporządkowane wyszukiwania.

Taki wykres można uzyskać po wpisaniu frazy „buty zimowe”, a wraz z nim 40 pomysłów na tekst, w tym gotowe tytuły i nagłówki:

Dane prezentowane są w postaci wykresów i list. Listę fraz można też pobrać w pliku CSV.  AnswerThePublic świetnie radzi sobie z językiem polskim. Jest świetnym źródłem inspiracji na wpisy blogowe, często może zapewnić tematy na najbliższe kilka miesięcy.

Quora

Szukając pomysłów na tytuły tekstów, warto sprawdzić, jakie pytania i problemy mogą mieć Twoi klienci albo ktokolwiek zainteresowany daną branżą. Takie podejście nastawione na rozwiązanie realnych problemów jest najlepszą drogą do tego, by dostarczać treści, które będą naprawdę przydatne dla czytelników.

Oprócz AnswerThePublic istnieje kilka innych narzędzi gromadzących rozmaite pytania z różnych kategorii. Jednym z najbardziej rozbudowanych jest Quora. Niestety, narzędzie działa tylko w języku angielskim. Nie musi to jednak być przeszkodą. Sam research tematów może być przeprowadzony w języku obcym – pytania i problemy użytkowników internetu są uniwersalne i odnoszą się również do polskich realiów.

Quora to serwis społecznościowy typu Q&A. Jego celem jest udostępnianie przestrzeni do prowadzenia merytorycznych dyskusji. Moderatorzy portalu przywiązują wagę do jakości prowadzonych rozmów, dlatego rzadko trafia się tam na reklamy, żarty czy przypadki hejtu. Quora dysponuje potężną bazą użytkowników. Dzięki niej łatwo można odkryć najpopularniejsze pytania z wielu dziedzin. Miernikami wspomnianej popularności jest liczba wyświetleń i podbić wątku. Użytkownicy, zamiast zadawać takie pytania ponownie, mogą kliknąć „re-ask”.

Sprawdzanie chętnie zadawanych pytań z danej branży i specjalizacji dostarcza niezliczonej ilości pomysłów na content. Takie działania pomagają też zbudować grupę stałych odbiorców firmowego bloga, którzy mogą stać się regularnymi czytelnikami i klientami. Dzięki takiemu podejściu z czasem zyskuje się reputację eksperta i zaufanego źródła wiedzy.

BuzzSumo

BuzzSumo pozwala łatwo odkryć popularne treści. Używając dowolnego słowa kluczowego, można szybko odnaleźć artykuły najczęściej udostępniane przez użytkowników mediów społecznościowych. W BuzzSumo widoczna jest dokładna liczba lajków i udostępnień z podziałem na poszczególne portale. W narzędziu uda się też sprawdzić zaangażowanie użytkowników – liczbę komentarzy i linków przychodzących, które zgromadził dany tekst.

Dzięki BuzzSumo można otrzymać listę artykułów najpopularniejszych w sieci, która będzie inspiracją dla kolejnych wpisów na bloga. Wyszukując dane frazy, należy wybrać lokalizację, na przykład po krajach lub języku. Wówczas wpisując hasło „ubezpieczenie na podróż” otrzymamy jedynie rezultaty z Polski dotyczące tego zagadnienia.

Używając BuzzSumo, można dowiedzieć się też, jakie artykuły są najpopularniejsze na blogach firmowych konkurencji. Wśród nich nierzadko znajdą się ciekawe tematy, których jeszcze nie poruszyliśmy. BuzzSumo wskazuje też autorytety w danej dziedzinie. Wówczas łatwiej znajdziemy osoby wzbudzające zaufanie odbiorców, z którymi można nawiązać współpracę przy tworzeniu treści na bloga.

Narzędzie pozwala również na bieżąco monitorować trendy w danej dziedzinie. W zakładce Trending można zobaczyć, czym żyła społeczność internetowa na świecie w ciągu ostatniej doby. Dzięki temu rozwiązaniu jest się cały czas na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami.

Jak korzystać z BuzzSumo, szukając pomysłów na tematy na bloga swojej firmy? Wystarczy wejść w zakładkę Content Research, w sekcję Most Trending i wpisać wybraną frazę związaną z branżą, w której się działa. Jeżeli nie ma się pomysłu na konkretną treść, wystarczy wprowadzić ogólne hasła, na przykład „cera dojrzała”, „skóra pod oczami” albo „sposoby na zmarszczki”.

Po takim researchu zdobywa się:

  • Pomysły na content, który będzie chętnie poszukiwany i czytany
  • Listę stron konkurencji tworzących najbardziej angażujące treści, by nauczyć się czegoś o ich działaniach.

Warto zwracać uwagę na chwytliwe nagłówki i tytuły, które przyciągają uwagę. Po znalezieniu ciekawego i popularnego artykułu możesz go przerobić i ulepszyć. Przykładowo, jeśli dany tekst zawiera „3 sposoby na oszczędzanie na zakupach”, we wpisie przeznaczonym na bloga firmowego trzeba opisać 5 czy 7 sposobów.

Przeglądając inne artykuły, nie należy ograniczać researchu do czytania tytułów i nagłówków. Najlepiej przejrzeć też komentarze. Można znaleźć w nich przykłady innych pytań zadawanych przez osoby zainteresowane daną tematyką. One z kolei będą źródłem tematów perfekcyjnie dopasowanych do potrzeb czytelników.

Senuto

W szukaniu pomysłów na content niezwykle przydatne są informacje o najpopularniejszych słowach kluczowych. Duża liczba wyszukiwań danej frazy odzwierciedla zainteresowanie użytkowników konkretnym tematem. Narzędziem, które pomaga wymyślić tematy bazujące na takich informacjach, jest Senuto. Twórców treści najbardziej interesuje zakładka „Baza słów kluczowych”.

Po wpisaniu danej frazy w okno wyszukiwarki Senuto otrzymuje się zestaw informacji na temat powiązanych słów kluczowych, miesięcznej liczby zapytań oraz panujących trendów. Narzędzie ułatwia grupowanie słów kluczowych i nasycanie nimi treści. Podpowiada też, jakie frazy zawrzeć w tytule, by artykuł zajął wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

Korzystając z Senuto, nie należy ograniczać się przy researchu wyłącznie do fraz o najlepszych statystykach wyszukiwani. Warto zwracać uwagę również na te nieco rzadziej wyszukiwane oraz bardziej dopasowane np. do rodzaju sprzedawanych produktów. Bardzo możliwe, że w ten sposób uda się znaleźć niemal gotowe tematy artykułów na firmowego bloga, dobrze zoptymalizowane nagłówki albo pomysły na poszczególne akapity.

Google Analytics

Google Analytics to narzędzie niezwykle wszechstronne. Oprócz sprawdzania liczby unikalnych użytkowników pomaga w planowaniu nowych tematów na bloga. Najważniejszą zakładką, która ułatwi wymyślanie tytułów, jest Zachowanie/Ogółem. Można dowiedzieć się z niej, jakie dotychczas opublikowane treści miały najwięcej wejść i odsłon. Daje to często odpowiedź na pytanie, czy warto ponownie poruszyć popularny na blogu temat, ale skupić się na innym wątku albo zaprezentować go z innego punktu widzenia.

Brand24, Google Alert, SentiOne

Za pomocą tych narzędzi można przez cały czas monitorować wybrane frazy związane ze swoją branżą. W przypadku każdego z nich otrzymuje się powiadomienia mailowe, gdy w sieci pojawi się nowy artykuł na dany temat. Dzięki Google Alert, Brand24 czy SentiOne pozostaje się na bieżąco z wybraną tematyką. Można też śledzić, jakie wpisy pojawiają się na innych firmowych blogach i czerpać z nich inspirację do nowych treści.

Trendy Google

Trendy Google, podobnie jak Senuto, przychodzi z pomocą, gdy brakuje pomysłów na tematy do opisania na blogu. Narzędzie pozwala śledzić trendy w dowolnej tematyce. Dzięki niemu otrzymuje się też dostęp do okna „zyskujące ostatnio popularność”. W nim można łatwo sprawdzić, czy któryś z nich odpowiada profilowi działalności prowadzonej firmy. Na przykład biała lista podatników VAT ostatnio stała się gorącym tematem. Artykuły pokrywające tę frazę mogą z powodzeniem tworzyć biura rachunkowe, prawnicy i specjaliści od finansów, zyskując ruch na popularne słowo kluczowe.

Headline Analyzer

O tym, czy użytkownik będzie zainteresowany przeczytaniem tekstu na blogu, często decydują nagłówki. Ciekawym narzędziem sprawdzającym atrakcyjność śródtytułów jest Headline Analyzer. Spisuje się doskonale w przypadku języka angielskiego, niestety z polskim radzi sobie trochę gorzej. Warto zatem tłumaczyć nagłówki i sprawdzać, czy są dobrze skonstruowane – dostarczy to informacji również o polskich wersjach.

Ubersuggest

Narzędzie proponuje pomysły na słowa kluczowe i na tematy do poruszenia na blogu. Po wpisaniu frazy uzyskuje się przegląd słów kluczowych według tendencji w poszczególnych miesiącach oraz sugestie haseł. Ubersuggest wyświetla sporo propozycji dla fraz z długiego ogona oraz oblicza poziom trudności słów kluczowych. Korzystanie z tego narzędzia jest tak samo łatwe, jak z autopodpowiedzi Google. Wystarczy wpisać interesującą frazę, wybrać język i to, gdzie chce się zastosować dane hasło – w dziale Web, Shopping, Images lub Recipes.

W prowadzeniu bloga firmowego ważne jest nie tylko samo regularne publikowanie wpisów, ale i tworzenie ich opierając się o tematy faktycznie interesujące odbiorców. Przedstawione wyżej narzędzia działają, bazując na jednym zasadniczym wskaźniku – realnym zapotrzebowaniu na treści okazywanym przez samych użytkowników. Warto skorzystać z zaproponowanych rozwiązań, by tworzyć artykuły rozwiązujące problemy klientów, odpowiadające na ich pytania i spełniające oczekiwania. Wdrażając takie podejście, zwiększasz szanse na to, że publikowany content będzie ciekawy i przydatny, przynosząc korzyści w postaci większego ruchu na stronie i imponującego współczynnika konwersji. Skorzystaj z zaproponowanych narzędzi, a nigdy już nie zabraknie Ci świetnych pomysłów na wartościowe treści, do których chętnie się wraca!

Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

7 + 15 =

Podobne wpisy

 

3 komentarze

  1. Kordian Minkina

    Fajny artykuł. Ja jeszcze do tej listy dodałbym https://contadu.com/, które może nie generuje gotowych pomysłów na tematy, ale potrafi przeanalizować content konkurencji i na tej podstawie zaproponować na jakie słowa kluczowe powinniśmy rankować, aby zbudować topical authority w obrębie serwisu. Polecam przetestować narzędzie 🙂

    Odpowiedz
    • Justyna Zienkiewicz

      O fajne, przetestujemy. Dzięki!

      Odpowiedz
  2. Mikołaj

    Super artykuł. Dobrze jest poczytać trochę specjalistów, a potem zacząć to wdrażać : )

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *