Direct Answer, czyli pozycja 0 w Google

Autor: Justyna Zienkiewicz

Doświadczenie najpierw agencyjne, potem freelancerskie. Dba o link building i content marketing dla klientów. Szkoli z zakresu SEO i copywritingu na konferencjach i szkoleniach wewnętrznych. Prywatnie pasjonatka geocachingu, obróbki drewna i chodzenia po górach.

16 marca 2020

Czy można być wyżej, niż na pierwszej pozycji wyników wyszukiwania Google i to zupełnie za darmo? Bez przeznaczania budżetu na Google Ads? Oczywiście – w 2016 roku, Google wprowadził direct answer, czyli tak zwane “odpowiedzi bezpośrednie”. Dzięki nim, nasze treści mogą wyświetlać się w tzw. “box answer” – okienku zaraz pod paskiem wyszukiwania Google, serwując użytkownikowi natychmiastową odpowiedź, dopasowaną do wpisywanej frazy. Czy to dobrze, czy też niekoniecznie?

Direct Answer – czym jest + przykłady

Tak, jak wspomniałam wcześniej, direct answer ma za zadanie serwować użytkownikowi natychmiastową odpowiedź na pytania, w specjalnym boxie, nad wynikami wyszukiwania, a pod paskiem wyszukiwarki.

Direct answer najbardziej lubi się z wyszukiwaniami, które zawierają następujące zwroty:

  • co to…
  • jak…
  • kiedy…
  • kto…
  • top…
  • ile…

Poniżej kilka przykładów answer boxów dopasowanych do zapytań.

Direct Answer dla zapytania “kiedy urodził się Obama”
Direct Answer dla zapytania “jak ugotować ryż”
Direct Answer dla zapytania “kto wynalazł lek na gruźlicę”
Direct Answer dla zapytania “top piosenek Bon Jovi”

W zależności od typu zapytania, Google w różny sposób prezentuje nam bezpośrednie odpowiedzi. Czasem będzie to lista (w przypadku TOP piosenek Bon Jovi), instrukcja krok po kroku (jak ugotować ryż), fragment biogramu (kto wynalazł lek na gruźlicę), data (kiedy urodził się Obama), czy też odpowiedź w formie krótkie notatki, z konkretnymi “parametrami” (ile kalorii ma kawa z cukrem).

Featured Snippet Update 2020

Znalezienie się w Direct Answer daje korzyści – bo treść jest dobrze wyeksponowana. Do końca stycznia 2020 roku, w wynikach wyszukiwania strony mogły pojawić się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania zarówno na pozycji 0, jak i na którymś z pierwszych miejsc wyników wyszukiwania. Po aktualizacji Featured Snippet, bycie w Direct Answer oznacza zniknięcie z pierwszej strony z wyników organicznych (źródło). Według analiz, bycie w Direct Anwer sprawia, że serwis pojawi się w organicznych wynikach wysoko na 2 stronie Google, choć na razie nie zauważyłam takiej zależności.

Google wprowadził tę zmianę, aby uporządkować wyniki wyszukiwania i nie dublować treści serwowanych użytkownikom. Z punktu widzenia właścicieli serwisów, może to wpłynąć na wahania pozycji – strona “wskakuje” do DA, ale znika z innych miejsc. Do tej pory Direct Answer była określana jako pozycja “0”, pojawiają się jednak głosy w branży, że to tak naprawdę pozycja numer 1, pod którą jest 9 wyników wyszukiwania, co daje 10 wyników na pierwszej stronie.

Bycie w DA może sprawić, że spadnie nam ruch z organica, bo użytkownik dostaje informację w wynikach wyszukiwania, bez konieczności wchodzenia na stronę, więc wyświetlanie się nie tylko w DA, ale również w wynikach organicznych mogło “ratować” tę sytuację. Polecam testować to rozwiązanie, zwłaszcza po updacie i śledzić ruch z Direct Answer, porównując go z danymi historycznymi. W razie czego, możemy zablokować możliwość pojawianie się tam.

Direct Answer – optymalizacja treści, czyli jak tam trafić?

Jak zwiększyć szanse na pojawienie się treściami na wyróżnionej pozycji? Istnieje kilka wytycznych, które na nam to umożliwią.

  • Do treści warto dodawać słowa kluczowe “powiązane” z DA, o których wspominam wyżej, oczywiście dopasowane do typu contentu. Wśród nich można wyróżnić “ile’, “kiedy”, “jak”, “kto”, “co to”. Zaserwuj czytelnikowi gotową odpowiedź, spraw, by nie musiał “za bardzo myśleć”.
  • Świetnie w DA radzą sobie tabelki. Jeśli Twój content pasuje do utworzenia tabeli – zrób to!
  • Warto również wyróżnić konkretne odpowiedzi, np. w listach “top”, każda z pozycji powinna zaczynać się od nowego paragrafu, treść warto wyeksponować również poprzez stosowanie punktatorów.
  • Title powinien zawierać pytanie, w tym wspomniane wcześniej słowa kluczowe, a adres url musi być przyjazny – to jedna z podstawowych zasad optymalizacyjnych pod SEO.
  • Kod Twojej strony musi być maksymalnie “czysty” i przejrzysty, mimo że nie ma z góry określonych wytycznych, co dokładnie powinien zawierać, nie zaśmiecaj go.

Direct Answer – dla kogo?

Optymalizacja pod Direct Answer może sprawdzić się w przypadku serwisów contentowych, ale nie tylko. Dobrym pomysłem może być również optymalizacja artykułów blogowych, które zawierają np listę TOP-owych produktów, czy sposobów na radzenie sobie z jakimś problemem. Pojawienie się w DA może zwiększyć świadomość istnienia danej marki i dać przejścia na stronę, wszystko zależy jednak od sposobu ekspozycji odpowiedzi bezpośrednich.

Direct Answer dla frazy “olejki na włosy”

Direct Answer – jak sprawdzić czy tam jesteś?

Jednym ze sposobów na sprawdzenie, czy Twoja strona rankuje w Direct Answer jest ręczne wpisywanie fraz, będzie to jednak czasochłonne. Senuto umożliwia taką analizę, dzięki zakładce Direct Answer. Daje nam to też możliwość sprawdzenia, jakie są potencjały wyszukiwawcze konkretnych fraz i pole do dalszej optymalizacji, jeśli z DA “wypadniemy”.

Zakładka Direct Answer w Senuto
Direct Answer dla Wyborcza.pl na frazę “silny lek przeciwbólowy”.

Direct Answer – podsumowanie

Pojawienie się w Direct Answer może wpłynąć pozytywnie, jak i negatywnie na ruch z Google’a – wszystko zależy od typu treści i zapytań, jakie wpisują w Google użytkownicy. W przypadku tych, które wymagają większego drążenia, pozycja zero może okazać się dobrym pomysłem, bo mamy absolutne wyróżnienie naszej serwisu na pierwszej stronie SERP-ów. W przypadku natomiast zapytań, na które chcemy jednoznacznej odpowiedzi, np. “ile lat ma Obama”, “kiedy rozpoczyna się Euro 2020” (o ile, w dobie koronawirusa ktoś o to pyta), ruch faktycznie może spaść.

Pamiętajmy też, że bycie na pozycji zero może wpłynąć na zwiększenie liczby wejść z directa w przyszłości, bo zwiększy się świadomość marki, nazwa brandu się utrwali. Jak to zwykle bywa w przypadku pytań dotyczących SEO, nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie – czy warto, czy też nie, dlatego po raz kolejny rekomendacja jest jedna – testuj, mierz ruch, wyciągaj wnioski.

Podobne wpisy

 

 

Guest Posting jako forma SEO i PR

Guest Posting jako forma SEO i PR

Blogowanie jest niezwykle popularne zarówno jako hobby, jak i element strategii marketingowej firm. Jeżeli tworzymy...

2 komentarze

  1. Avatar

    Bardzo mocno prześlizgnęliście się w jaki sposób to zrobić 😉 Liczyłem na mięsko w zakresie dokładniejszego omówienia co i jak optymalizować 😉

    Odpowiedz
    • Justyna Zienkiewicz

      Nie wiem, czy aż tak mocno się prześlizgnęłam – napisałam, co u nas zadziałało, ale chętnie poczytam, jakie Ty masz doświadczenie w optymalizacji pod DA – lubię się wymieniać wiedzą, zwłaszcza, że na SEO nie ma jednej recepty. 😉

      Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *