Treści mogą być albo evergreenowe albo chwilowe. Te pierwsze to takie, które napiszemy raz, a będą nam bonusować przez długi czas, są zwykle długie, wyczerpujące temat i zadowalające użytkownika. Te drugie natomiast, to teksty newsowe – rankują w danej chwili i mają krótką żywotność. Są najczęściej krótkie i mają dostarczyć krótkiej informacji. Tworząc strategię contentu w internecie, dla portalu contentowego, musimy równie cenić oba typy tekstów, bo każdy z nich może nam przynieść wielkie korzyści. Z tego tekstu dowiesz się, czym charakteryzuje się Google News i w jaki sposób w nim zaistnieć.
Co to jest Google News?
Google News to agregator wiadomości z serwisów informacyjnych. Opiera się na wyświetlaniu najnowszych newsów z wszelkich tematów, branż i zakresów, zarówno w zakładce newsa.google.com, jak i w klasycznych wynikach wyszukiwania.
Z założenia, powinny tam być wyświetlane strony z największym autorytetem w swojej branży, w praktyce jednak najczęściej Google faworyzuje dużych graczy i po prostu wyświetla ich częściej.
Feed Google News jest spersonalizowany i zależy od zainteresowań oraz lokalizacji użytkownika. Aktualnie działa w 35 językach (źródło). Możemy go używać zarówno w przeglądarce, jak i jako niezależne aplikacje mobilne dla systemów Android i iOS.
Google News – zalety
Jeśli strona jest w Google New, można tylko zyskać:
- otrzymując wysoką pozycję w Google News dla artykułu o chodliwym temacie, otrzymujemy na raz ogromny ruch, zyskujemy więc momentalnie w danej chwili,
- docieramy do szerokiego grona czytelników, którzy mogą zostać naszymi stałymi „gośćmi” po tym, gdy się z nami zapoznają, zyskujemy więc na przyszłość
- zwiększa się nasza reputacja, jeśli serwujemy użytkownikowi wartościowe, interesujące go treści, zyskujemy więc długodystansowo.
Jak dodać stronę do Google News?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta – skutecznie. Bo niestety, nie jest to łatwe. Do Google News nie trafia się domyślnie – samemu. Trzeba spełnić szereg kryteriów. A nawet, gdy uda się nam do niego dostać, nie mamy żadnej gwarancji, że to właśnie nasze newsy będą serwowane.
Google News – nie dla każdego
Aby zgłosić stronę do Google News, musi być ona typowo informacyjna. Nie ma więc sensu próbować zgłaszać stron o charakterze poradnikowym, blogów firmowych, innych blogów (chyba że rzeczywiście w dużej mierze serwujemy na nim newsy), czy stron statycznych. Każda zgłoszona strona jest ręcznie weryfikowana, dlatego nie mamy żadnych szans na naciągnięcia czy nawet małe oszustwa.
Google News – wytyczne
Do Google News z założenia trafiają treści poprawne merytorycznie i językowo, nie bez znaczenia jest gramatyka i stylistyka. Strona musi mieć datę publikacji, autora, tytuł, kategorię oraz grafikę.
Na pewno nie mamy szans ze stronami o tematyce zakazanej przez Google, a więc nie opublikujemy treści nielegalnych, pirackich, o tematyce związanej z przemocą i nawoływaniu do niej, seksualnej, szerzącej nienawiść, o także zawartości spamowej. Co ciekawe, nie zobaczymy tam też treści dotyczących porad medycznych (jak radzić sobie z koronawirusem), aby nie wprowadzać w błąd. Tak jest przynajmniej w teorii. W praktyce sami widzimy, jak wyglądają wyniki wyszukiwania dla obecnej sytuacji w kraju. Nie trafimy też do Google News z treściami łamiącymi prawa własności intelektualnej, czyli np. powielając czyjś artykuł. Nie przejdą też strony publikujące dane osobowe. Trudno też dostać się do Newsów artykułowi sponsorowanemu.
Wymagania techniczne do zgłoszenia strony
Gdy wiemy już, że nasza strona spełnia wytyczne i nada się tematycznie, możemy przystąpić do spełnienia kryteriów technicznych wymaganych do zgłoszenia.
- Nasza strona musi mieć podstronę o nas i mieć w niej opisany charakter działalności, najlepiej na 1000 znaków i więcej.
- Musi mieć jasno sprecyzowane kategorie tematyczne.
- Musimy mieć w serwisie wielu autorów i zakładkę „Redakcja”, w której znajdzie się lista wszystkich autorów wraz z informacjami na ich temat.
- Musimy dodać mapę strony Google News – sitemap-news.xml. Jeśli nasza strona jest na WordPresie, możemy to zautomatyzować za pomocą wtyczki XML Sitemap & Google News.
- Szablon widoku wiadomości musi być jasny, przejrzysty i czysty. Świetnie bonusują strony AMP (Accelerated Mobile Pages).
- Nasze artykuły, którymi chcemy „uderzać” do Newsa, muszą mieć przynajmniej 80 słów. I z założenia powinien to być content unikalny. W praktyce jednak bywa tak, że w Google News znajdziemy jedynie lekko sparafrazowane informacje prasowe.
- Treści musimy dodawać regularnie, najlepiej po kilka dziennie. Jeśli treści na naszej stronie będą dodawane raz na jakiś czas, na przykład co kilka dni, to nie mamy co liczyć na wyświetlanie się nimi.
- Adresy URL w naszym serwisie muszą być statyczne. Dla Google ważne jest to, by artykuły wyświetlały się zawsze pod jednym adresem. Nie możemy więc np. mieć dynamicznych kategorii w urlu.
Jeśli nie uda się „zdać”, musimy czekać aż 60 dni na opcję kolejnej weryfikacji. Dlatego tak ważne jest to, by bardzo sowicie przyłożyć się do spełnienia wszystkich wymogów.
Gotowi? To możemy dodać stronę tutaj: https://publishercenter.google.com/
W kolejnych krokach będziemy musieli uzupełnić informacje takie jak opis, kategorie, język, własność, kontakty, sposób dystrybucji czy śledzenie:
Google News – czynniki rankingowe
Porównując algorytmy decydujące o tym, co będzie się wyświetlało jako pierwsze i biorąc pod uwagę klasyczne SEO dla „normalnych” wyników wyszukiwania, możemy stwierdzić, że Google News jest jeszcze trochę „ułomny”. Spotkamy się tutaj z mniejszą liczbą zależności. Zatem co wpływa na wyświetlanie się wyżej?
- Czas reakcji na newsa – im szybciej, tym lepiej
- Częstotliwość publikowania – im mamy więcej newsów, tym jesteśmy lepiej traktowani
- Aktualizacje – jeśli aktualizujemy newsa na bieżąco, zgarniamy bonus
- Odpowiednio zbudowane dane strukturalne + AMP dają kopa + szybkość ładowania się strony + certyfikat SSL
- Dobry tytuł to lepsza widoczność, tak samo jest w przypadku dobrze zoptymalizowanych nagłówków. Lepiej będą rankować serwisy o lepszym autorytecie.
- Im więcej zdjęć i innych mediów, tym lepiej, ale nie kombinujmy z pokazami slajdów i przeklikiwaniem się w kolejne kroki.
- Mniejsze znaczenie mają linki do strony oraz to, czy content jest unikalny (tak, jak wcześniej wspomniałam, często zdarza się, że wszyscy czołowi gracze wrzucają tak naprawdę lekko sparafrazowane informacje prasowe i Google to „łyka”
Google News a mierzenie efektów
Niestety, mierzenie efektów nie jest tak jednoznaczne. Nie zawsze będziemy wiedzieli, który news wpadł do Google News, bo może się nam on pojawić zarówno jako refferal (“news.google.com” lub “news.url.google.com”), jak i zwykłe wejście z bezpłatnych wyników organicznych.
Zdecydowanie więcej widać korzystając z narzędzia Google News Producer, bo możemy go połączyć z Google Analytics i będziemy mogli monitorować nie tylko ruch, ale i zachowanie czytelników w aplikacjach. Poznamy informacje na temat liczby subskrybentów itp.
Część informacji wyciągniemy również z Google Search Console.
Podsumowanie
Do Google News niełatwo się dostać, ale jak już się tam będzie, można tylko zbierać ruch i korzystać, dlatego każdy serwis newsowy oparty o content powinien tam być. Szacuję, że z biegiem czasu, dzięki Google News będzie można zdobywać coraz więcej ruchu, będzie jeszcze większa personalizacja, a co za tym idzie, jeszcze większa korzyść dla wydawcy. Być może na ten ruch przełoży się również szybko rozwijające się wyszukiwanie głosowe.
0 komentarzy