Rozważasz rebranding lub zmianę domeny? Jesteś więc pewnie świadomy tego, iż nie będzie to łatwe zadanie, a jednym z większych problemów stanie się repozycjonowanie Twojej strony internetowej. Z pewnością napracowałeś się nad tym, aby strona internetowa Twojej marki była w sieci widoczna, zarówno w social mediach, jak i dla robotów wyszukiwarek – zmiana domeny może to wszystko zniweczyć. O czym powinieneś pamiętać, aby nie zaprzepaścić swoich dotychczasowych osiągnięć?

W poniższym artykule rozpiszemy 9 najważniejszych kroków, o których należy pamiętać, aby zachować widoczność w sieci przy rebrandingu. Oczywiście nie każdy rebranding niesie ze sobą zmianę domeny, czyli też zmianę nazwy samej firmy, a poniższe kroki, takiej zmiany będą właśnie dotyczyły.

1. Zadania wstępne

planowanie rebrandingu

Zaawansowane i dokładne planowanie jest kluczem do każdego, większego przedsięwzięcia. Zanim więc przejdziesz do kluczowych kroków, powinieneś się upewnić czy masz wszystko, czego potrzebujesz. Pominięcie tego może po drodze odbić Ci się czkawką.

  • Google Search Console

Przed rozpoczęciem prac musisz dodać i zweryfikować obie strony w GSC, aby później skorzystać z narzędzia Google do zmiany adresu.

  • Google Analytics

Potwierdź czy posiadasz status administratora w Google Analytics. Jeśli nie posiadasz takich uprawnień, nie będziesz mógł zaktualizować starych informacji o stronie na nowe.

  • Hosting i domeny

Sprawdź czy posiadasz dostęp do hostingu, zarówno tego dla starej strony, jak i nowej. Tak samo sprawdź domeny.

  • Zablokuj nową stronę

Twoja nowa strona internetowa powinna żyć i w pełni funkcjonować, jednak warto ją zablokować przed robotami wyszukiwarek. Jest to szczególnie ważne, jeśli chcesz uniknąć duplikacji treści. Możesz tego łatwo dokonać w pliku robots.txt.

  • Back up

Nie zapomnij o back up’ie starej strony internetowej, zachowawczość nigdy nie szkodzi.

2. Udokumentuj kluczowe wskaźniki efektywności

dokumentowanie wskaźników strony

Pracując w marketingu mierzenie wskaźników nie jest z pewnością dla Ciebie obce, jednak historyczne dane analityczne mogą być niezwykle przydatne, szczególnie przy rebrandingu.

Udokumentuj to co najważniejsze, m.in.:

  • Ruch

Posegreguj go na źródła jak organic, referral, direct, social itp.

  • Pozycje słów kluczowych

Udokumentuj pozycje 20-30 najważniejszych dla Ciebie słów kluczowych, biorąc pod uwagę zarówno starą, jak i nową markę.

  • Linki

Stwórz listę wszystkich backlinków prowadzących do Twojej strony.

3. Przygotuj przekierowania 301

przekierowanie 301

volacci.com

Aby zapewnić najlepsze doświadczenia użytkownikowi oraz zadowolić wyszukiwarki internetowe, musisz przekierować wszystkie stare podstrony do nowych podstron najbliższych treścią stronom starym. Pomimo, że będziesz tworzyć plik z przekierowaniami, to go jeszcze nie użyjesz, zrobisz to dopiero, kiedy będziesz w pełni gotowy z nową stroną.

Zadanie wygląda o wiele przyjaźniej, jeśli URL’e nowej strony mają taką samą strukturę, jak te ze starej strony. Wystarczy użyć paru linii kodu w pliku .htaccess, aby łatwo przekierować wszystkie strony ze starej domeny, na korespondujące strony na nowej domenie.

Jeśli natomiast struktura URL’i jest inna, będziesz musiał dokonać kilku dodatkowych kroków, co może zająć całkiem sporo czasu, szczególnie, gdy Twoja strona internetowa ma wiele podstron, gdyż nie da się tego zrobić „z automatu”. Pamiętaj o tym, aby podstrony z największym ruchem były przekierowywane w pierwszym priorytecie.

4. Czas zacząć!

Jesteś już gotowy, aby pociągnąć za spust? Już czas, aby ciężka praca, którą wykonałeś zaczęła przynosić efekty.

  1. Najpierw wgraj plik .htaccess, który stworzyłeś w kroku trzecim do hostingu starej domeny. Wyniki będą natychmiastowe, lecz warto przetestować kilka starych URL-i, aby mieć pewność, że wszystko działa prawidłowo. Nie zapomnij o sprawdzeniu strony głównej.
  2. Teraz usuń komendy blokujące dostęp robotów wyszukiwarki do Twojej nowej strony.

Nie śpiesz się z zamknięciem dawnej strony nazbyt wcześnie. DNS potrzebuje kilku godzin, a czasem nawet kilku dni na zaktualizowanie, więc wyszukujący mogą nadal widzieć Twoją starą stronę. Zdjęcie zbyt wcześnie starej strony może spowodować wiele błędów 404, które będą mylić klientów i zaprzepaszczać ruch Twojej strony.

5. Zaktualizuj Google Search Console oraz Google Analytics

google analytics

Kiedy dokonasz przekierowań 301, będziesz chciał o tym znać dla wyszukiwarki Google. Google Search Console posiada do tego przydatne narzędzie do zmiany adresu, którego w tym celu możesz użyć. W momencie, kiedy już to zrobisz, będziesz musiał przejść przez weryfikację, po jej zakończeniu, wszystko będzie gotowe.

Następnie należy zaktualizować dane w Google Analytics, tj. dać znać, że URL twojej strony się zmienił. Zaloguj się więc do swojego konta GA. Przejdź do Administracji. Z pewnością będziesz chciał zaktualizować dane w obu miejscach tj. ustawieniach konta oraz ustawieniach usługi, zmień więc nazwy i ustal URL-e. Warto dodać też adnotację w Google Analytics o dniu, w którym dokonujesz zmian, aby później łatwiej było śledzić ruch sprzed zmiany domeny, jak i po zmianie.

Dodatkowo stwórz plik sitemapl.xml na Twojej nowej stronie i potwierdź go W Google Search Console, powinno to spowodować, że strona będzie indeksowana szybciej.

6. Daj znać wyszukiwarkom, aby połączyły starą nazwę strony z nową

Wyszukiwarki internetowe wcześniej czy później „załapią” połączenie między stara nazwą firmy a nową, jednak zawsze możesz dać im sygnał o tym wcześniej. Możesz to zrobić w kilku miejscach.

  • Tag title oraz meta description
  • Stopka Twojej strony internetowej
  • Zindywidualizowana strona błędu 404
  • Media społecznościowe

Podstrona „O nas” zazwyczaj zawiera informacje o firmie i jej historii, jest to świetne miejsce, aby wspomnieć o poprzedniej nazwie firmy.

Ten trop informacyjny jest istotny dla SEO, ważny jest też z punktu widzenia użytkownika,  dla którego nowa nazwa firmy może powodować zmieszanie i zwiększać współczynnik odrzuceń.

7. Zaktualizuj backlinki

Zadanie to może Ci zająć sporo czasu, jednak cel jest tu niezwykle ważny, a mianowicie wyodrębnienie i zaktualizowanie mocnych linków, które wskazywały na Twoją starą stronę internetową tak, aby teraz wskazywały na Twoją nową stronę.

Najpierw musisz wyodrębnić wszystkie strony, które wspominały Twoją starą stronę internetową i zawierały link do niej. Ułatwią Ci to narzędzia takie jak Ahrefs czy Majestic.

Stwórz arkusz z wszystkimi stronami i zajmij się każdą z kolei. Oczywiście mówimy tu o stronach z linkami wysokiej jakości, na niektóre nie warto zwracać uwagi, gdyż tylko zajmie Ci to więcej czasu. Kiedy już arkusz stworzysz zacznij mailować do administratorów stron, na których znajdują się linki, z prośbą o ich aktualizację.

8. Promuj nową markę

W momencie, kiedy zmienia się nazwa Twojej firmy, chcesz, aby jak najwięcej osób o tym wiedziało, aby uzyskać większy ruch oraz zwiększyć swoją widoczność w sieci. Możesz tu wykorzystać kilka sposobów, m.in. powiadomienie mailowe, notkę prasową, artykuł gościnny, media społecznościowe oraz reklamy AdWords.

9. Nadążaj i monitoruj

Twoja praca jeszcze się nie skończyła. Przez następne miesiące musisz pilnie monitorować ruch na swojej stronie oraz nadążać za tym, co się z nią dzieje. Skup się przede wszystkim na:

  • Linkach

Aktualizacja dawnych linków nie jest łatwym zadaniem i może potrwać, jedna wiadomość z prośbą do administratora strony niekoniecznie zadziała, a w wielu przypadkach nie uda Ci się ich zaktualizować w ogóle. Skup się na tych linkach, które mają największą moc, a także postaraj się zdobyć nowe.

  • Błędy indeksacji i 404

Mogłeś się bardzo dobrze przygotować, ale i tak nie oznacza to, że żadne błędy się nie pojawią. Sprawdzaj więc Google Search Console, które Cię powiadomi o wszelkich pojawiających się błędach i je naprawiaj. Błędy 404 przekierowuj i oznaczaj w GSC jako naprawione.

  • Ruch i pozycje

Monitoruj wszelkie spadki ruchu na stronie oraz pozycji słów kluczowych w wyszukiwarkach i natychmiast reaguj na wszelkie problemy. Na początku spadków i tak nie da się ominąć, ale robiąc wszystko poprawnie, reagując na błędy szybko możesz przywrócić dawne pozycje oraz ruch.

Jak wspomnieliśmy wyżej, nawet po poprawnym spełnieniu wszystkich powyższych kroków Twoja strona może przez pewien okres doświadczać spadków. Miej więc na wszystko oko, szybko reaguj na wszelkie błędy, a spadki powinny być jedynie tymczasowe, mogą nawet zakończyć się lepszymi wynikami niż przedtem.

 

Skontaktuj się z nami poprzez Facebooka i spytaj o ofertę!