Jak wybrać firmę SEO?

jak wybrać firmę SEO

Autor: Justyna Zienkiewicz

Doświadczenie najpierw agencyjne, potem freelancerskie. Dba o link building i content marketing dla klientów. Szkoli z zakresu SEO i copywritingu na konferencjach i szkoleniach wewnętrznych. Prywatnie pasjonatka geocachingu, obróbki drewna i chodzenia po górach.

12 lutego 2020

Jak wybrać firmę SEO – transkrypcja wideo

Wybór firmy zajmującej się optymalizacją Twojej strony pod kątem wyszukiwarek (w skrócie SEO) nie jest łatwy. Dzisiaj opowiem Ci o tym na co zwrócić uwagę wybierając taką firmę i kiedy powinny Ci się zapalić ostrzegawcze “czerwone lampki”. Jak wybrać firmę SEO, a jakiej nie wybierać?
Zapraszam.

Cześć, z tej strony Justyna z ClueGroup. Dzisiaj opowiem Ci o tym, na co zwrócić uwagę, gdy szukasz agencji SEO.
Kiedy i dlaczego powinna zaświecić Ci się w głowie “czerwona lampka” mówiącą: oho! Ta agencja chyba nie za bardzo zna się na rzeczy. 

1 czerwona lampka – firma daje Ci gwarancję efektów

Jeszcze  nie urodziła się taka firma SEO, która byłaby w stanie zagwarantować, że dokładnie tego i tego dnia, Twoja strona opanuje wyniki wyszukiwania, wyprzedzi konkurencję, która pozycjonuje się od wielu lat. Takie obietnice dają najczęściej osoby, które z SEO mają niewiele wspólnego 

Google to autonomiczne środowisko i nie jesteśmy w stanie dać gwarancji pozycji czy ruchu – na te wpływa bardzo wiele zmiennych. Nawet pogoda ma wpływ na to, czy będziesz miał ruch w sklepie internetowym czy też nie!

2 czerwona lampka – rozliczenie za pozycje

Od rozliczenia za pozycje szanujące się firmy SEO odeszły dobrych kilka lat temu. Jeśli ktoś proponuje Ci rozliczenie w ten sposób, to znaczy – płacisz dopiero, gdy strona osiągnie daną pozycję – najczęściej na miejscu od 1 do 10 w wynikach wyszukiwania, to nie jest to poważna propozycja. 

Pozornie, płacisz  dopiero w momencie, kiedy będziesz mieć jakiś efekt.  W praktyce efektem mogą być pozycje na frazy, których nikt nie wyszukuje, to znaczy nie przynoszą Ci na stronę nowych użytkowników. 

Jeśli firma proponuje Ci takie rozliczenie, jest też duża szansa, że będzie wykonywała agresywne działania SEO – np. zdobywała dużą liczbę linków ze słabej jakości stron czy też sztucznie upychała słowa kluczowe na stronie. Te działania mają na celu jak najszybsze osiągnięcie pozycji, ale są tak nienaturalne dla Google’a, że pozycjonowana w ten sposób strona może zostać ukarana, to znaczy stracić pozycje na ważne frazy (ta kara nazywana jest filtrem) lub, co gorsze przestać być wyświetlana w Google na zawsze, czyli dostać bana.

SEO to proces, który nie przyniesie efektów od razu. Działania trzeba prowadzić tak, aby minimalizować ryzyko kary i nie koncentrować się wyłącznie na głównych frazach, np. jedno-, dwuwyrazowych, ale też na takich bardziej szczegółowych, które mają mniejszą liczbę wyszukiwań, ale lepszą konwersję.

Nie ma nic złego w rozliczeniu za efekt, ale efektem powinien tu być np. ruch, sprzedaż czy konkretnie ustalone cele. Popularne jest również rozliczenie łączone – abonament + success fee. 

3 czerwona lampka – umowa na długi czas, np. 24 miesiące

Podpisując umowę na określony czas, np. 12 czy 24 miesiące, zwłaszcza pod groźbą kary za wcześniejsze zerwanie, wiążesz się z firmą, która może nierzetelnie podejść do tematu SEO. Nie robić zbyt wiele albo prowadzić działania, które mogą zaszkodzić stronie. Wcześniejsze zerwanie umowy natomiast wiążę się często z karami – w umowie jest to oczywiście zaznaczone małym drukiem. 

Lepiej, abyś podpisał umowę na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia. Dlaczego? Taka forma umowy daje wolność obu stronom – firma SEO może początkowo świetnie wykonywać swoją pracę, ale jej jakość może z czasem się zmienić. Możecie się również najzwyczajniej w świecie nie dogadać personalnie, jeśli nie jesteście związani umową na określony czas, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby się rozstać.

4 czerwona lampka – brak przejrzystego raportowania działań

Ciężko o sprawdzenie efektów pracy firmy SEO przed rozpoczęciem współpracy, trudno też o wgląd w tę pracę. Warto jednak, abyś zapytał jeszcze przed podpisaniem umowy, jak wygląda proces raportowania działań. Jeśli otrzymasz informację, że dostaniesz dane do systemu do monitorowania pozycji i nic poza tym, to dwa razy się zastanów, czy złożyć swój podpis na dokumencie. Skąd masz wiedzieć, jakie działania wykonuje firma? jakie linki zdobywa?, czy buduje content, skoro masz tylko tabelkę z informacjami o pozycji?

W raportach, które otrzymujesz powinno być zaznaczone,, jakie dokładnie działania zostały wykonane, ile linków zdobyto dla Ciebie i z jakich źródeł, jak wyglądał proces optymalizacji oraz jaki content był budowany na stronie. Powinieneś wiedzieć, za co dokładnie płacisz i jak te działania przekładają się na konkretny efekt.

Wybór firmy SEO na pewno nie jest łatwy – możesz polegać na rekomendacjach innych i to dobre źródło wiedzy, powinieneś jednak zweryfikować również styl pracy firmy SEO, warunki, które proponuje, nie tylko pod kątem budżetu, który chce przeznaczyć na działania.

Jak wybrać firmę SEO – W skrócie

  1. Wybrana przez Ciebie firma powinna jasno określić, jak działa – jak chce rozplanować działania dla Twojej strony na najbliższe miesiące.
  2. Nie boi się powiedzieć, że SEO to proces i na efekty trzeba będzie poczekać – nie da się wypracować sensownych pozycji w miesiąc czy dwa, zwłaszcza w branżach o dużej konkurencyjności.
  3. Podpisuje umowę na czas nieokreślony, dając Ci możliwość wyboru, kiedy, w razie nieukładającej się współpracy, można ją zakończyć.
  4. Nie boi się dokładnie raportować swoich działań.

Mam nadzieję, że te informacje pomogą Ci w podjęciu właściwej decyzji przed podpisaniem umowy z firmą SEO. Wybierz mądrze!

Do zobaczenia w kolejnym filmie w którym opowiem Ci o tym, jak mierzyć efekty działań SEO.

Cześć! 

Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

8 + 8 =

Podobne wpisy

 

Jak przeprowadzić prosty audyt SEO?

Jak przeprowadzić prosty audyt SEO?

Bycie widocznym w sieci to podstawa sukcesu dla wielu firm i przedsiębiorców. Jednak jak to osiągnąć? Jak sprawić, by...

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *