Warianty produktów w sklepie internetowym – jak ugryźć SEO?

Autor: Justyna Zienkiewicz

Doświadczenie najpierw agencyjne, potem freelancerskie. Dba o link building i content marketing dla klientów. Szkoli z zakresu SEO i copywritingu na konferencjach i szkoleniach wewnętrznych. Prywatnie pasjonatka geocachingu, obróbki drewna i chodzenia po górach.

4 czerwca 2020

Jednym z elementów optymalizacji technicznej pod kątem SEO, jest określenie, jak w strukturze strony powinny być prezentowane produkty. O ile w przypadku małych sklepów i/lub zupełnie różnych produktów, problemu nie ma – wystarczy przyjazny i zrozumiały dla Google’a adres URL, o tyle w przypadku produktów z wariantami, musisz ustalić konkretną strategię. Najlepiej, jeśli ta strategia jest ustalana i wdrażana na etapie budowy sklepu, ale często trafiają do nas klienci, którzy spotykają się z tym problemem już po „odpaleniu” sklepu i jego indeksacji.

Wariant produktu w sklepie internetowym, czyli co?

Co może być wariantem w sklepie internetowym? Oczywiście to zależy od produktu – zacznijmy od produktów z branży fashion. Dla obuwia, wariantem będzie np. rozmiar i kolor, podobnie dla koszuli – rozmiar i kolor. Branża home&garden, podobnie – rozmiar grzejnika dekoracyjnego i jego kolor. Farba? Pojemność i kolor, ewentualnie struktura (błysk, mat?) Drapak dla kota? Rozmiar drapaka i…kolor. Te dwa warianty występują najczęściej. Zobaczmy to na przykładach.

Wariant produktu „rozmiar obuwia” w eobuwie.pl
Wariant produktu „smak karmy” i „rozmiar opakowania” w maxizoo.pl
Warianty produktu „kolor” i „rozmiar” w C&A

Każdy produkt osobno, bez wariantów – wpływ na SEO

Co się dzieje w momencie, gdy produkty nie mają wariantów, a są do siebie bardzo podobne i tworzymy każdy jako oddzielny produkt?

Po pierwsze: tworzy się bardzo dużo kombinacji z różnymi wariantami – rozmiarami, kolorami, innymi parametrami. To powoduje tworzenie bardzo dużej liczby adresów URL. Site strony „puchnie” i jej moc rozkłada się na bardzo dużą liczbę podstron, co uniemożliwia robotowi skoncentrować się na tych najważniejszych. Oczywiście można sprawić, żeby dla każdego lub wybranego wariantu generowały się różne adresy URL – o tym, kiedy, dowiesz się niżej.

Po drugie: podobne do siebie produkty mają zduplikowane opisy – różnią się tylko konkretnym parametrem, np. kolorem. Wewnętrzna duplikacja w sklepie, jest informacją dla Google, że strona jest niskiej jakości.

Po trzecie: pod kątem UX, nie jest to dobre rozwiązanie dla klienta, który musi przeskakiwać do innych parametrów produktu przez różne podstrony. Duża liczba zakładek może prowadzić do jego irytacji, a przy tym rezygnacji z wrzucenia produktu do koszyka.

Po czwarte: Kanibalizacja. Roboty wyszukiwarek nie wiedzą, jaki produkt wskazywać na frazy ogólne, np. „bosch Adult kurczak”, bo wszystkie wersje wagowe i są takimi samymi kandydatami. A to może nieźle namieszać i zamiast zyskać, bo ma się więcej podstron, straci się.

Warianty produktów w sklepach internetowych – gdzie stosować?

W tych sklepach internetowych, w których produkty są do siebie podobne i są w ten sam sposób opisane, ale ich cechy, np. kolor, rozmiar są inne.

Warianty produktów – ten sam URL

Możesz ustalić w swoim sklepie internetowym, że niezależnie od liczby wariantów i ich kombinacji, adres URL produktu się nie zmienia. Takie rozwiązanie zostało zastosowane np. w C&A. Bez wzglęgu na to, jaki rozmiar i kolor produktu wybierzemy, adres URL się nie zmienia.

Może być też tak, że silnik Twojego sklepu internetowego, będzie generował adresy URL po wyborze konkretnego wariantu, np. poprzez dodanie parametrów do URL-a „głównego”. Możesz wyłączyć indeksację takich URL-i.

Czy to dobre rozwiązanie? Wszystko zależy od tego, w jaki sposób użytkownicy szukają danych produktów, czy określają ich cechy, wpisując frazy w Google, np. kolor, rozmiar. Jak wyglądają frazy z tzw. „długiego ogona”, czyli dłuższe, sprecyzowane, w kontekście cech?

  • zmywarka do zabudowy 60 cm
  • czerwony grzejnik do łazienki
  • spodnie motocyklowe Buse czarne

Warianty produktów – któryś wariant generuje inny URL

Odpowiedź na pytanie, jak użytkownicy będą szukać moich produktów, pozwoli na podjęcie decyzji, czy któryś wariant ma generować inny URL (użytkownik, będący na karcie produktu, tej zmiany może nawet nie zauważyć). Inne URL-e dla konkretnych cech, sprawdzą się np. przy wyborze koloru (np. butów), wagi (np. karmy dla psów), bo w pierwszym przypadku, użytkownik może szukać czarnych szpilek, a w drugim karmy Bosch 15 kg. Generowanie i indeksowanie adresów URL z wybranego wariantu pozwoli na zwiększenie widoczności w Google na wcześniej wspomniane frazy z „długiego ogona”.

O czym warto pamiętać w przypadku zdecydowania się na generowanie URL-i z wariantów? Oczywiście o optymalizacji:

  • title, który wpływa na pozycje strony w Google
  • tytułu produktu
  • samego opisu produktu, np. poprzez dodanie określonych cech (koloru, wagi)

To pozwoli na nadanie karcie produktu cech unikalności w stosunku do „sąsiadów” – czarnych, czerwonych, różowych szpilek. 😉

Warianty produktów w sklepie internetowym – podsumowanie

O tym, czy wdrożyć warianty produktów w sklepie internetowym, najlepiej zdecydować na etapie jego tworzenia, aby nie poprawiać wcześniej wdrożonego rozwiązania. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, zwłaszcza, jeśli osoba tworząca sklep internetowy nie patrzy na kwestie związane z SEO. Wdrożenie wariantów jest gotowe również na etapie gotowego sklepu, będzie to jednak wymagało przebudowy – struktury, opisów, czy wspomnianych wcześniej title. Jeśli to tylko możliwe – postaraj się ten proces zautomatyzować. Jeśli masz pytania związane z wariantami produktów w sklepie – pisz w komentarzach lub skontaktuj się bezpośrednio ze mną – justyna@cluegroup.pl.

Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

1 + 8 =

Podobne wpisy

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *