SEO dla serwisu contentowego – jak działać, by maksymalnie wykorzystać moc treści?

Autor: Marcelina Kulig

Już od dziecka chciała zostać pisarką. Z czasem jednak stwierdziła, że bardziej niż praca nad powieścią pociąga ją content marketing. Od 4 lat tworzy treści na strony i blogi dla klientów oraz dla firmowych projektów. Po godzinach chodzi do kina, czyta o fizyce, robi biżuterię i maluje na koszulkach.

30 marca 2020

SEO dla portali contentowych różni się od optymalizacji małych stron www i sklepów internetowych. Wiąże się z nim wiele specyficznych czynników wynikających z ukierunkowania strony na regularne publikowanie treści. Działania podejmowane w ramach SEO portalu contentowego powinny zmierzać do zwiększenia liczby odwiedzin i nieustannego dbania o jakość generowanego ruchu. Jak przeprowadzić skuteczną strategię, by w pełni wykorzystać potencjał zamieszczanych treści?

Analiza obecnej sytuacji i ustalenie priorytetów

Przed podjęciem jakichkolwiek działań należy przeanalizować sytuację portalu. Trzeba przyjrzeć się pracom w zakresie SEO, które zostały wykonane do tej pory oraz zweryfikować to, jak wyglądają linki prowadzące do strony. Liczy się ich jakość i liczba. Istotny jest również sam profil linkowania portalu. Kolejny krok do stworzenia strategii to ustalenie priorytetów. Należy określić, jakie podstrony są najważniejsze oraz wskazać frazy, które najlepiej konwertują. Wówczas uda się sporządzić plan mogący przynieść najlepszy efekt.

Audyt strony i jej optymalizacja

Optymalizacja publikowanych treści okaże się bardzo ważna, ale warto poprzedzić ją optymalizacją samej strony. W tym celu należy zlecić audyt SEO. Pozwala on na przeanalizowanie bieżącej sytuacji związanej z pozycjonowaniem oraz przedstawienie zaleceń optymalizacyjnych do wdrożenia na stronie. Ich wprowadzenie poprawi widoczność strony w wynikach wyszukiwania oraz zwiększy ruch na portalu. Zmiany – część lub wszystkie – może wdrożyć agencja SEO wykonująca audyt lub dział IT.

Do najczęstszych zaleceń optymalizacyjnych pojawiających się w audycie SEO należą:

  • Gruntowna optymalizacja meta title i description
  • Uporządkowanie struktury i hierarchii serwisu
  • Usprawnienie linkowania wewnętrznego
  • Zoptymalizowanie nagłówków na stronie głównej, w kategoriach i artykułach
  • Wyłączenie indeksowania dla niepotrzebnych stron
  • Stała aktualizacja mapy witryny XML
  • Przyspieszenie ładowania się stron poprzez kompresję obrazów, stylów css i js, wykorzystanie cache przeglądarki
  • Optymalizacja stron artykułów (tytuł, opisy meta, nagłówki, adres URL, osadzone obrazki, linki umieszczone w treści)
  • Optymalizacja stronicowania treści artykułów z umiejętnym wykorzystaniem linków rel=”prev” i rel=”next” oraz tagu rel=”canonical”
  • Wyeliminowanie duplikacji treści powstającej w wyniku dodawania parametrów URL, przyporządkowania artykułów do kilku różnych kategorii oraz indeksowania wewnętrznych wyników wyszukiwania
  • Optymalizacja serwisu pod kątem publikowania contentu w usłudze Google News,
  • Wykorzystanie znacznika rel=”standout” (jeżeli serwis pojawia się w Google News).

Dodatkowo ważnym działaniem pod względem SEO, na które warto się zdecydować, jest stworzenie unikalnych opisów kategorii. Takie teksty, odpowiednio nasycone słowami kluczowymi, zwiększają moc strony, a także mogą w zachęcający sposób zaprezentować zawartość danej kategorii. Po zleceniu audytu SEO i zoptymalizowaniu samej strony należy przejść do działań związanych z optymalizacją artykułów zamieszczonych na portalu.

seo dla portalu contentowego

Optymalizacja contentu

Treści na stronie mają duże znaczenie dla pozycji w Google oraz liczby unikalnych wejść. Trzeba w pełni wykorzystać ich potencjał, dbając, by były wartościowe dla czytelników, ale i odpowiednio zoptymalizowane. Sama obecność chętnie wyszukiwanych słów kluczowych nie wystarczy.

Aby treści na portalu contentowym były przyjazne dla użytkowników oraz robotów Google, nagradzających dobre zoptymalizowanie wysoką pozycją, musi cechować je:

  • Unikalność – Nie można kopiować treści z innych źródeł. Nie należy powielać artykułów ani opisów kategorii z innych stron o podobnej tematyce. Aby sprawdzić oryginalność treści na portalu, warto posłużyć się narzędziami do wykrywania plagiatów – Plagiarism Checker, Plagiarisma, Copyscape, Plagius czy AntyPlagiat.
  • Obszerność – Opisy kategorii powinny mieć minimum 1500-2000 znaków. Trzeba unikać też publikowania krótkich artykułów poniżej 300 słów. Teksty powinny wyczerpywać poruszany temat, dostarczać jak najwięcej przydatnych informacji. Ma to znaczenie dla pozycjonowania (roboty uznają stronę za bardziej wartościową), ale też dla budowania pozytywnego wizerunku. Szczegółowo i merytorycznie opisując zagadnienia związane z danym tematem, z czasem można stać się ekspertem w danej dziedzinie – chętnie czytanym i wzbudzającym zaufanie.
  • Nasycenie słowami kluczowymi – Po dobraniu słów kluczowych najlepszych dla pozycjonowania portalu, trzeba zawrzeć je w poszczególnych tekstach, wzbogacając treść. Warto odmieniać i synonimizować wspomniane frazy. Nie należy używać słów kluczowych na siłę ani umieszczać ich w nadmiernych ilościach. Lepiej zachować umiar i naturalność – z pewnością docenią to czytelnicy.
  • Odpowiednia, uporządkowana struktura – Najlepiej przyswaja się teksty podzielone na akapity oraz z dodanymi nagłówkami pozwalającymi lepiej zorientować się w artykule albo znaleźć określone informacje. Warto stawiać też na pogrubienia i wypunktowania – dzięki nim tekst staje się bardziej czytelny. Treści dobrze jest urozmaicać grafikami, filmami, linkami i wykresami.

Powyższe zalecenia trzeba zastosować zarówno do treści już opublikowanych, jak i tych dopiero powstających.

Ponadto optymalizując artykuły na portalu contentowym, warto trzymać się tych wskazówek:

  • Najważniejszą frazę dla danego tekstu trzeba umieścić w jego tytule, najlepiej już na początku.
  • Nie poleca się pisać wielu artykułów zoptymalizowanych pod to samo słowo kluczowe. Zwykle przynosi to więcej szkody niż pożytku.
  •  Nie wolno przesadzać z liczbą tagów. Ich nadmiar powoduje duplikację treści, tworzenie tzw. thin content w serwisie.
  • Meta tagi (title i description) powinny być pisane pod potrzeby użytkowników, a nie robotów. Nie można skupiać się na wciskaniu słów kluczowych. Lepiej zachęcić użytkownika do kliknięcia w link w wynikach wyszukiwania.
  • Warto odmieniać słowa kluczowe, stosować synonimy i szukać naturalnych związków wyrazowych. Dobrym miejscem na wplatanie nieodmienionych fraz są nagłówki H2.
  • Grafiki dodawane do tekstów nie powinny być zbyt duże, do 100-250 KB. Najpierw trzeba zmniejszyć wymiary obrazka, a potem poddać go kompresji. Można wykorzystać darmowe wtyczki albo strony do obróbki plików. Im lżejsze grafiki, tym szybciej ładuje się portal.
  • Przy dodawaniu obrazków do tekstów warto uzupełniać atrybuty alt (w WordPressie wprowadza się je w polu „tekst alternatywny”) słowami kluczowymi.
zmniejszanie zdjęć na stronę
BulkResize – Narzędzie do zmniejszania rozmiaru obrazków

Strategia contentowa idąca w parze z SEO

Treści już obecne na stronie mogą wesprzeć nowe, skrojone idealnie pod założenia SEO (w tym pozycjonowanie). Aby zyskać dużo ruchu z wyszukiwarki, należy tworzyć artykuły stanowiące odpowiedź na hasła często wpisywane w Google. Im częściej wyszukiwana jest dana fraza, tym większe prawdopodobieństwo, że duża liczba czytelników odwiedzi portal. Co ważne, w związku z pokryciem popularnych słów kluczowych w artykułach, zanotuje się stały przyrost ruchu. Nawet dobrze zoptymalizowana strona nie pozyska dużo wejść, jeśli rankuje w Google na frazę wyszukiwaną 10-20 razy miesięcznie. Lepiej zatem skupić się na hasłach chętnie wyszukiwanych – to właśnie one generują największy ruch.

Jak dobrać słowa kluczowe pozwalające poszerzyć grono czytelników i zyskać wyższą pozycję w Google? Można wykorzystać do tego narzędzia pozwalające na przeprowadzenie analizy fraz. Z własnego doświadczenia polecamy Senuto, Ahrefs, SEMSTORM i SEMrush. Można posłużyć się też Google Keyword Plannerem, lecz aby z niego skorzystać, trzeba prowadzić aktywne kampanie reklamowe.

Analiza konkurencji i znalezienie swojej niszy tematycznej

Jeśli treści portalu pojawiają się w Google na bardzo popularne słowa kluczowe, lecz na dalekich pozycjach w wynikach wyszukiwania, na pewno nie zwiększą ruchu. Jeżeli takie frazy są zajęte przez duże, popularne i świetnie wypozycjonowane serwisy, trudno o satysfakcjonującą widoczność i siłę przebicia.

Aby zwiększyć ruch na portalu contentowym, należy skupić się na znalezieniu nisz tematycznych. Nawet jeśli na rzadziej wyszukiwane frazy rankują duże serwisy, ich treści mogą być do nich niedopasowane. Jeśli dostarczy się Googlowi tekstów lepiej zoptymalizowanych pod dane słowo kluczowe czy tematykę, łatwo zajmie się najwyższe pozycje. Znalezienie nisz to zdecydowanie szansa, którą warto wykorzystać. Warto zatem tworzyć treści pod frazy mające wiele zapytań i zarazem niebędące obsadzone przez szczególnie mocne serwisy. Dzięki temu szybciej i skuteczniej przyciągnie się czytelników. Tematy popularne, lecz cechujące się niską konkurencyjnością to klucz do sukcesu.

SEO dla portalu contentowego

Regularne publikowanie artykułów

Każdy artykuł na portalu contentowym może być zoptymalizowany pod wiele różnych słów kluczowych. Fraz, na jakie rankuje artykuł, bywa kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt. Trzeba jednak wiedzieć, że potencjał artykułów w pewnym momencie może się wyczerpać, szczególnie jeśli dotyczą zagadnienia aktualnego w określonym czasie lub nacechowanego sezonowością. Dlatego też trzeba tworzyć jak najwięcej treści i publikować je regularnie. Należy poruszać rozmaite aspekty istotne dla tematyki portalu, skupiać się na nowych zagadnieniach i podsuwać kolejne rozwiązania. Ruch rośnie proporcjonalnie do liczby publikowanych artykułów. Im więcej słów kluczowych pokryje się swoimi treściami, tym więcej użytkowników będzie regularnie trafiać na stronę.

SEO dla portalu contentowego a budowanie linków

Profil linków serwisu jest bardzo istotny. To jedna z kluczowych metryk, jakie Google bierze pod uwagę, układając swój ranking. Jeżeli do domeny nie linkują żadne dobre strony, nawet publikując ogromne ilości contentu, nie wykorzysta się w pełni jego potencjału.

Linki do portalu można umieszczać na innych blogach, serwisach tematycznych, stronach wydarzeń, firm, eventów, forach, stronach zapleczowych – to wszystko miejsca, dzięki którym uda się lepiej wypozycjonować witrynę.

Proces budowania linków musi być ukierunkowany na jakość. Tylko wysokiej jakości linki w popularnych, chętnie odwiedzanych miejscach przyniosą korzyść. Pisaliśmy o tym tutaj. Linki najczęściej umieszczane są w specjalnie przygotowanych artykułach. Co ważne, już sama treść takich tekstów może zachęcać do kliknięcia w zamieszczony adres.

budowanie linków w serwisie contentowym

Skuteczne SEO dla portalu contentowego wymaga połączenia działań technicznych (audyt i optymalizacja strony) i nietechnicznych (optymalizacja treści i linkbuilding). Wówczas przyniesie zamierzony efekt w postaci zwiększenia ruchu, utrzymania wiernego grona czytelników oraz osiągnięcia wysokich pozycji w Google. Działania warto zlecić agencji SEO, dlatego że wykonanie niektórych prac optymalizacyjnych często okazuje się trudne dla laika, a ich szybkie wdrożenie może uchronić portal przed utratą potencjału treści na rzecz konkurencji.

Podobne wpisy

 

 

Guest Posting jako forma SEO i PR

Guest Posting jako forma SEO i PR

Blogowanie jest niezwykle popularne zarówno jako hobby, jak i element strategii marketingowej firm. Jeżeli tworzymy...

1 komentarz

  1. Avatar

    Gdy portal contentowy ma już dużo treści, głównym polem do popisu będzie recykling treści. W pierwszej kolejności warto zoptymalizować treści artykułów, których średni pozycja fraz kluczowych to 11-20. Wtedy najszybciej wygenerować do nich ruch. Do tego warto użyć narzędzi: Google Search Console oraz Surfer SEO.

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *