Psychologia koloru w marketingu

13 października 2020

Działania marketingowe opierają się o oddziaływanie na odbiorców i kształtowanie ich określonych postaw. Dlatego tak duży wpływ na ich skuteczność mają aspekty psychologiczne! Elementy wizualne są istotne w budowaniu wizerunku marki. Przekonaj się, jakie znaczenie w marketingu odgrywa psychologia koloru!

Psychologia koloru

Nie jest tajemnicą, że kolory oddziałują na nasze nastroje i budzą w nas określone skojarzenia. Można im wręcz przypisać działanie manipulacyjne, które branża reklamowa wykorzystuje, umiejętnie korzystając z kolorów – doskonałego narzędzia marketingowego.

Postrzeganie

Sposób widzenia barw zależy od wrażliwości na długość fal światła – im jest ona dłuższa, tym mózg i oczy potrzebują więcej energii do ich przetworzenia. Odbiór kolorów zależy od ich otoczenia, którym są kształty i inne kolory. W związku z tym, stworzenie identyfikacji wizualnej i logo firmowego nie jest takie proste!

Funkcje kolorów w reklamie

  • Informacyjna – ułatwia przekaz komunikacyjny;
  • Konstrukcyjna – kombinacja kolorów powinna być spójną całością;
  • Estetyczna – kolory powinny wzbudzać zainteresowanie klienta poprzez harmonię;
  • Techniczna – kolory nie mogą męczyć i zmuszać do wytężania wzroku;

Marketing – psychologia koloru

Firmy poprzez identyfikację wizualną chcą wyrazić swój charakter. Stosując określone kolory, budują swój wizerunek. Zobacz, najczęściej wybierane kolory oraz marki, które z nich korzystają w swoich znakach firmowych!

Czarny – prestiż

Kolor indywidualistów, symbolizuje bunt.

  • Kojarzony z tajemniczością, klasyką i elegancją;
  • Utożsamiony z luksusem i wysokim standardem;
  • Wzbudza szacunek;
  • Kojarzony z pewnością siebie, powagą i profesjonalizmem;
nike logo
Nike

Marki, które go wykorzystują:

  • Nike
  • Empik
  • Chanel
  • Vistula

Biały – nowoczesność

Kolor szlachetności i czystości.

  • Symbol otwartości;
  • Pobudza kreatywność;
  • Utożsamiany z innowacyjnością;
apple logo
Apple

Marki, które go wykorzystują:

  • Apple – znak firmowy nie zawsze wyglądał tak, jak obecnie. Marka kilkukrotnie zmieniała jego wypełnienie, stosując np. kolor tęczowy czy czarny. Aktualne białe logo odwołuje się do nowoczesności i otwartości oraz wprowadzanych przez Apple innowacyjnych rozwiązań. Taka kolorystyka korzystnie wpływa na wizerunek marki, która jest postrzegana jako światowy lider rynku technologicznego.
  • Adidas
  • Wikipedia 

Żółty – ostrzeżenie

Kolor ciepła, słońca i optymizmu.

  • Wzbudza radość, przyjaźń i rozluźnienie;
  • Dodaje energii;
  • Zapada w pamięć;
  • Pobudza apetyt;
  • Kojarzony jest ze złotem, przez co utożsamiany z bogactwem;
mcdonalds logo
McDonald’s

Marki, które go wykorzystują:

  • Snapchat
  • McDonald’s – połączenie żółtego i czerwonego można odczytać jako jasny komunikat: „chcesz coś zjeść? Przyjdź do nas, zjedz coś smacznego i baw się dobrze”.
  • IKEA
  • Biedronka

Czerwony – pobudzenie

Kolor miłości, symbolizujący pasję i siłę.

  • Przyciąga wzrok;
  • Pobudza i przyspiesza metabolizm;
  • Budzi apetyt;
  • Kojarzony z niebezpieczeństwem i szybkością;
  • Silnie działa na emocje – wzbudza pożądanie;
  • Pobudza do działania;
coca-cola logo
Coca-Cola

Marki, które go wykorzystują:

  • Levi’s
  • Coca-Cola
  • H&M
  • Santander

Pomarańczowy – pośpiech

Kolor kojarzony z witalnością i młodością.

  • Wywołuje impulsywność i pośpiech;
  • Aktywizuje i zachęca do działania;
  • Utożsamiany z energią i zabawą;
fanta logo
Fanta

Marki, które go wykorzystują:

  • CCC
  • Allegro
  • Fanta
  • Orange

Zielony – natura

Kolor życia, kojarzony z troską o środowisko.

  • Ma działanie uspokajające;
  • Zmniejsza poziom stresu;
  • Symbol harmonii, bezpieczeństwa i nadziei;
  • Polepsza koncentrację;
  • Pobudza kreatywność;
  • Utożsamiany z prestiżem i dobrobytem;
spotify logo
Spotify

Marki, które go wykorzystują:

  • BNP Paribas
  • Tymbark
  • Spotify
  • BP

Niebieski – zaufanie

Kolor świeżości i porządku.

  • Symbol stabilizacji, mądrości i prawdy;
  • Wzbudza zaufanie i lojalność;
  • Kojarzony z bezpieczeństwem i opanowaniem;
  • Utożsamiany z uczciwością;
  • Obniża apetyt;
facebook logo
Facebook

Marki, które go wykorzystują:

  • Facebook
  • Nivea
  • PZU
  • Cisowianka

Fioletowy – unikatowość

Kolor tajemnicy i magii.

  • Kojarzony jest z luksusem i szlachetnością;
  • Pobudza kreatywność;
  • Sprzyja rozwiązywaniu problemów;
yahoo logo
Yahoo

Marki, które go wykorzystują:

  • Play
  • Milka
  • Whiskas
  • Yahoo

Jak wybrać kolory firmowe?

  • Zachowaj zgodność z wizją i misją marki;
  • Dopasuj kolorystykę do grupy docelowej (ich wieku, płci, preferencji, stylu życia);
  • Działasz na skalę światową? Dowiedz się o symbolice kolorów w różnych kulturach;

Wiesz już, jak duże znaczenie w marketingu odgrywa psychologia koloru? Przez pryzmat stosowanych barw można kształtować postrzeganie marki. Pamiętaj również, że konsumenci przywiązują się do kolorów firmowych. Dlatego nie wprowadzaj ich w chaos, przez zbyt częste zmiany w tym zakresie.  

Podobne wpisy

 

 

Zobacz, gdzie pracujemy :)

Zobacz, gdzie pracujemy 🙂

Tym wpisem postanowiliśmy rozpocząć na blogu teksty dotyczące tego, co u nas. Poznaj ClueGroup od kuchni 🙂 no, to...

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *