Monitoring pozycji w Google – przegląd 6 narzędzi

pozycja slow kluczowych

Autor: Marta Postulka

Analizuje dane, bierze udział w przygotowywaniu i tworzeniu strategii SEO i dba, aby każdy termin został dotrzymany. Pilnuje raportów dla klientów i odpowiada za codzienną komunikację z nimi. W wolnym czasie pochłania książki o tematyce medycznej i filmy dokumentalne.

20 marca 2020

Jesteś freelancerem, webmasterem, posiadasz agencję marketingową, a może jesteś właścicielem biznesu, który potrzebuje narzędzia do kontroli pozycji? Sprawdź moje zestawienie narzędzi do monitoringu fraz kluczowych w Google i wybierz najlepsze dla siebie. Pamiętaj, jedno z biznesowych powiedzeń w dzisiejszym świecie brzmi „Nie ma Cię w Google – nie istniejesz”!

SeoStation

Polskie narzędzie do sprawdzania pozycji słów, które pozwala na monitorowanie fraz w kilkudziesięciu wersjach językowych z wyszukiwarki Google oraz ustawienie dokładnej lokalizacji np. Wrocław. SeoStation umożliwia ustawienie domyślnej liczby wyników per strona w wynikach Google, zliczanie lub pomijanie wyników z map czy też monitoring fraz w mobilnej wersji wyszukiwarki, jak również naliczanie przychodów z pozycjonowania (kosztorysy) czy generowanie kosztorysów dla klientów bezpośrednio z panelu użytkownika. Bardzo dobrą opcją jest też darmowe subkonto, które można udostępnić klientowi do wglądu.

Interesującą funkcją w SeoStation są różnego rodzaju alerty, między innymi powiadomienie o wyindeksowaniu strony z Google czy też spadek danej frazy (w TOP3, TOP10, TOP20, TOP50 oraz top100). Raporty, które możemy wygenerować zawierają podsumowanie wszystkich zmian pozycji, tabele z pozycjami danej frazy na każdy dzień, a każdy z nich można zapisać jako PDF. Co ciekawe SeoStation oferuję również aplikacje mobilną zarówno w systemie Android, jak i na iOS. Narzędzie zostało dobrze dostosowane do urządzeń mobilnych.

A jak wygląda to narzędzie cenowo? W ofercie na stronie seosation.pl możemy wybierać spośród 4 pakietów użytkownika. Warto dodać, że w każdej opcji mamy dostępny 14-dniowy darmowy test. Najtańsza opcja WEBMASTER to 50 fraz (+jedna dodatkowa za każdy miesiąc użytkowania), tutaj cena wynosi 27 zł za miesiąc. Najdroższa natomiast ENTERPRISE to już 500 fraz (+4 frazy za każdy kolejny miesiąc). Wszystkie opcje abonamentu i szczegóły możesz znaleźć na https://www.seostation.pl/wersje.html. Plusem jest możliwość zamówienia indywidualnej wyceny, jeśli mamy potrzebę monitorowaniu większej liczby fraz niż przewidują to pakiety w ofercie.

W tym miejscu mamy dal Was bonus! Po przejściu na stronę  https://www.seostation.pl/kupon.html  i podaniu kodu CLUE nowi użytkownicy otrzymają dostęp do darmowego pakietu Webmaster na okres 1 miesiąca. Kod rabatowy ważny jest do końca maja 2020.

Asps.pl

Kolejne narzędzie to asps.pl, które pozwala na monitoring w 48 językach, obsługuje 125 krajów oraz pozwala na sprawdzanie fraz na desktopie, oraz 100% fraz w mobilnej wersji wyszukiwarki. Ciekawą opcją jest ustawienie godziny, przed którą dane frazy nie będą sprawdzanie, co wydaję się przydatne, gdy obsługujemy np. klientów zagranicznych.

W tym narzędziu tak jak i w poprzednim mamy opcje ustawienia alertów: zainfekowanie witryny czy spadki w poszczególnych TOPach. Dobrą opcją jest też podgląd wyników wyszukiwania dla każdej frazy (TOP 100) lub podgląd konkurencji (w tym przypadku mamy pokazane TOP 15 z wyników wyszukiwania). Bardzo ważną funkcją, która dodaję każdemu narzędziu 100 do funkcjonalności, jest możliwość wyszukiwania, filtrowania i sortowania danych i taką tez opcje posiada asps.pl.  Również to narzędzie zostało w pełni dostosowane do urządzeń mobilnych. Warto również dodać, że system został sprzężony z PageSpeed Insights, a do naszej dyspozycji mamy również test Safe Browsing czy optymalizacji mobilnej.

Co do cennika sytuacja wygląda następująco – mamy do wyboru 7 opcji abonamentów, przy czym pierwszy z nich jest darmowy, co pozwala na zapoznanie się ze wszystkimi funkcjami i zdecydować czy jest to mechanizm odpowiedni dla nas.

Najtańszy pakiet (który zalecany jest dla mikro firm) to koszt 14 zł miesięcznie, pozwala on na monitorowanie 25 fraz, a zakupu musimy dokonać przynajmniej na 3 miesiące. Optymalny pakiet według asps to abonament za 78zł miesięcznie, w którym mamy dostęp do wszystkich oferowanych funkcji, w tej cenie możemy sprawdzać 200 fraz. Pamiętajmy, że każdy z pakietów oferuje monitoring tej samej liczby fraz na desktopie i na mobile.

Pełny cennik dostępny na https://asps.pl/price.html.

Stat4seo

Bardzo dobrze znane wśród seowców narzędzie do monitoringu w wersji serwerowej, czyli płacimy jednorazowo 246 zł za skrypt, który instalujemy na własnym serwerze (dożywotnia licencja). Narzędzie bardzo dobre, gdy potrzebujesz monitorować bardzo dużą liczbę fraz. Wraz z wykupem licencji dostajemy brak ograniczeń co do sprawdzanych fraz i stron, możliwość tworzenia kont dla klientów czy raportowanie w formie PDF i CSV. W zakładkach mamy też opcję wiadomości za pomocą, których możliwy jest kontakt z administratorem narzędzia.

Stat4seo dostarcza również opcję obliczania kosztów pozycjonowania wraz z generowaniem raportu pdf z kosztorysem czy też wystawianie faktur w systemie Auto-faktur – skrypt wystawia fakturę w danym dniu miesiąca i automatycznie przesyła ją na mejl klienta.

Pamiętajcie jednak przy tym rozwiązaniu, musimy liczyć się z kosztami proxy oraz serwera. Minusem jest brak przystosowania całego systemu do urządzeń mobilnych. Więcej szczegółów znajdziesz na http://www.stat4seo.pl/.

Webpozycja.pl

Kolejne narzędzie w zestawieniu pozwala na monitoring pozycji nie tylko w wyszukiwarce Google, ale także w Bing, Yahoo czy YouTube (tylko we wersji najdroższej Agencja+). W zależności od ceny pakietu dostajemy dostęp do różnych opcji narzędzia. I tak w darmowej opcji możemy monitorować 10 domen i zaledwie 15 wyszukań dziennie. Trzy pozostałe płatne pakiety to już zdecydowanie więcej opcji oraz większa liczba domen i wyszukań do śledzenia.

W każdym płatnym pakiecie dostajemy możliwość badania konkurencji oraz index alert, czyli powiadomienie o nowo zaindeksowanych stronach w Google na dane słowo kluczowe. Najtańsza opcja kosztuje 19 zł miesięcznie, kolejna 89,9 zł miesięcznie (VIP) natomiast najdroższa 155 zł miesięcznie (AGENCJA+). W dwóch droższych abonamentach mamy zagwarantowane połącznie z GSC. Ciekawe funkcje i dodatki, które wyróżniają webpozycje to obserwowanie reklam w wynikach wyszukiwania czy gwarantowane zniżki od partnerów.

Dodatkowa interesująca funkcja dostępna w pakiecie VIP oraz AGENCJA+ to analiza SERP. Pozwala ona na sprawdzenie domen własnych, jak i konkurencji. Pokazuje wzrosty pozycji konkurencji oraz na jakie frazy kluczowe reklamuje się nasz rywal oraz jakie strony w danym dniu były w wynikach wyszukiwania. Więcej o ofercie znajdziesz na https://webpozycja.pl/info.html.

Mamy też dla Ciebie kod rabatowy od webpozycja.pl – 30% kod rabatowy na konta wyszczególnione w systemie dla nowych użytkowników systemu WebPozycja.pl
30STARTWEBPOZYCJA042020 (dotyczy okresu 30 i 90 dni – ważny tylko do dnia 30 kwietnia 2020 roku).

Monitoring Senuto

Kolejnym sposobem na sprawdzenie pozycji fraz w Google jest wykorzystanie modułu, który jest dostępny w dobrze wszystkim znanym Senuto. Tutaj w cenie pakietu dostajemy dostęp nie tylko do monitorowania pozycji, ale także wszechstronne narzędzie do analizy konkurencji oraz oceny stron internetowych.

Sam moduł monitoringu pozycji jest bardzo przejrzysty i miły dla oka. Aby zacząć sprawdzać pozycję, musimy dodać dany projekt – czyli adres strony internetowej, słowa kluczowe, które chcesz weryfikować oraz określenie ważnej dla Ciebie konkurencji (plusem tutaj jest, że samo Senuto sugeruję Ci strony rywali). Po dodaniu danych musimy odczekać kilka godzin, aby dane zostały pobrane, a projekt mógł przyjąć odpowiednia strukturę.

Po odczekaniu ukazuje się przed nami pełen wachlarz funkcji i opcji. Po wejściu w danych projekt pierwsza widok to podsumowanie czyli wykres widoczności w TOP 3, TOP 10, TOP 50 a także pozycje poniżej TOP 50 czy historia średnich pozycji. Tutaj również dostępny jest widok z zestawieniem TOP 10 słów kluczowych. Tabelka jest rozbudowane o takie dane jak pozycja dzisiaj, pozycja wczoraj czy też widoczność danej frazy kluczowej.  

Bardzo przydatne opcje w panelu MONITORING to szczegółowy rozkład danych fraz kluczowych w poszczególnych dniach miesiąca czy zakładka STRONY, w której znajdziemy zestawienie wszystkich adresów URL wraz z najlepszym słowem kluczowym dopasowanym do danej podstrony.

W cenie pakietów Senuto dostarcza nam naprawdę rozbudowane narzędzie do monitoringu. Tak więc ile musimy wydać, by mieć dostęp do kompleksowego mechanizmu? Najtańsza opcja to koszt 99 zł jednak w tym pakiecie mamy możliwość monitorowania jedynie 100 fraz oraz dodanie jednorazowo 5 projektów. Według cennika najczęściej wybieranym pakietem jest pakiet PREMIUM za 249 zł. Pamiętajcie, w cenie dostajemy nie tylko narzędzie do monitorowania słów kluczowych, ale dostęp do całego interfejsu Senuto.

Więcej szczegółów na temat cennika i tego, co dostajemy w danym pakiecie, znajdziesz na https://www.senuto.com/pl/cennik/.

Ahrefs – Rank Tracker

Kolejna opcja, w którym dostajemy narzędzie w narzędziu. Rank Tracker pozwala na monitorowanie od 500 do 10 000 fraz w zależności od wykupionego pakietu. Po wprowadzeniu danych słów kluczowych w zakładce widzimy pozycję danej frazy czy też miesięczna liczbę wyszukań, a także URL, na który dane słowo rankuję. To, co widzimy na wykresach oraz w widoku ogólnym możemy dostosowywać dzięki filtrowaniu według konkretnych wskaźników.

Cena za dostęp do Ahrefs to zakres od 99 dolarów miesięcznie aż do 999 dolarów za miesiąc. Pakiety dość znacząco różnią się od siebie pod względem funkcji, które dostajemy. Mimo tego jest to minus tego narzędzie. Wysoka cena, na która nie każdy może sobie pozwolić. Jednak pamiętajmy, że tutaj również jak w przypadku Senuto, wraz z zakupem dostajemy dostęp do wielu przeróżnych opcji. Firma posiada również dość duża społeczność na Facebooku, kanał na YouTube czy bloga, gdzie możemy znaleźć wiele istotnych i przydatnych informacji.

Rozbudowany cennik, który uwzględnia szczegółowo wszystkie opcje i funkcje znajdziesz na https://ahrefs.com/plans-pricing.

Po co monitorować pozycje fraz w wyszukiwarce?

No właśnie. Po co jest nam potrzebny monitoring i właściwe czemu jest to takie ważne. Tutaj istotnych jest kilka rzeczy. Po pierwsze w sytuacji, kiedy jesteś klientem agencji SEO i chcesz w prosty sposób sprawdzić postępy, za które przecież płacisz. A może wykonujesz działania dla kogoś i chcesz mieć możliwość własnych postępów w działaniu SEO, a dodatkowo masz dane, które możesz raportować klientom.

Kolejny powód to optymalizacji działań. Widząc, które słowa spadają w Google wiesz, że czas na zmiany. W chwili, gdy dane słowo spada w wynikach wyszukiwania, może to oznaczać, że potrzebna jest np. optymalizacja contentu – dodanie opisów, skrócenie ich czy praca nad rozkładem słów kluczowych na danej podstronie (konkretny URL). Gdy dane frazy znajdują się w okolicach np. 11- 20 miejsca to znak, że to właśnie nad nimi musimy popracować, aby wbić je wyżej.

Ostatni powód, dla którego warto monitorować wzrosty i spadki fraz to analiza konkurencji. Zestawienie z rywalem zawsze dostarcza wielu ważnych informacji, które możesz wykorzystać przy jeszcze lepszym pozycjonowaniu.

Pewne jest jedno – monitoring pozycji w Google – to jedna z najważniejszych składowych w działaniu SEO.

Podobne wpisy

 

 

2 komentarze

  1. Avatar

    Od wielu lat korzystam z webpozycja i póki stawka za sprawdzanie ponad 200 fraz wynosi 29zł nie mam zamiaru szukać alternatywy 😉

    Odpowiedz
  2. Avatar

    Na rynku powstaje nowy system monitorowania pozycji. Jest to seotulip.pl

    Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *