Chciałybyśmy rozpocząć serię artykułów z myślą o mniejszych biznesach. Dzielenie się wiedzą, zwłaszcza z zakresu marketingu, a już na pewno dzielenie się pomysłami nie jest jeszcze czymś powszechnym, ale jednak te bardziej świadome firmy chętnie ją udostępniają. Tym artykułem dołączamy do nich. Co czwartek będziemy publikować sposoby na promocję konkretnych biznesów, okraszone przykładami z internetu wziętymi. Dziś na pierwszy ogień idzie księgarnia internetowa.

Nie jest dziś łatwo konkurować mniejszym księgarniom internetowym, zwłaszcza z asortymentem podobnym do “gigantów”, z takimi księgarniami, jak Empik, czy Matras. Nie oznacza to jednak, że “się nie da”. Rynek, owszem, jest nasycony, ale na tę chwilę jeszcze każdy może zjeść “kawałek tortu”. Co może zrobić księgarnia internetowa sprzedająca książki tradycyjne?

Wyróżnij się…opakowaniem

Skoro masz takie same produkty, jak Twoi więksi konkurenci, zadbaj o to, aby wyróżnić się na ich tle. Fajnym sposobem jest zapakowanie zamówionego produktu w inni, niż wszyscy sposób. Pudełko opatrzone logo sklepu, materiał, w jaki zapakujesz produkt, ciekawy cytat z książki, dedykowany do konkretnej przesyłki, trywialne “Miłej lektury” z dorysowaną różdżką czy miotłą, na kartce przylepionej do okładki najnowszego Harrego Pottera…Jest dużo możliwości, aby Cię zapamiętano!

Współpracuj z blogerami

Recenzje na blogach za książki to popularny, a śmiało można powiedzieć, że najpowszechniejszy sposób wykorzystywany przez księgarnie internetowe czy wydawnictwa. Równie dużą popularnością cieszą się konkursy dla czytelników. Poobserwuj ten sposób promocji i znajdź blogerów, którzy chętnie zrecenzują książkę, dodając linka do produktu. Może przy okazji wpadniesz na inny, ciekawszy pomysł, niż tylko recenzja, czy konkurs.

Zaprzyjaźnij się z bibliotekami

Wejście we współpracę z biblioteką, to doskonały pomysł na promocję (to nie jest tak, że czytelnicy bibliotek nie kupują książek – większość robi jedno i drugie). Dlaczego doskonały? Bo czytelnicy bibliotek kupują książki, to raz. Dwa – postaraj się o linka np. w zakładce partnerzy czy też w postaci graficznej w panelu bocznym. Z punktu widzenia SEO, jak znalazł.

Obejmij patronat nad jakąś imprezą albo zostań sponsorem

Poszukaj imprez wydarzeń, czy konkursów, gdzie mógłbyś zostać sponsorem czy patronem głównym. Na pewno zdobędziesz linka prowadzącego do swojej strony w odpowiedniej zakładce i zwiększysz rozpoznawalność.

Wykorzystuj potencjał serwisów społecznościowych

Serwisy społecznościowe, to nie tylko Facebook, musisz o tym pamiętać. Jest ich całe mnóstwo – od Twittera, Snapchata, przez Instagram, czy też serwisy rekomendujące książki, typu Goodreads czy LubimyCzytać.pl, bo do tej kategorii bym je zaliczyła. Pomyśl, jak niestandardowo mógłbyś wykorzystać je do promocji własnej księgarni. Bo kto powiedział, że na Instagramie dobrze wyglądają tylko zdjęcia jedzenia? Może równie dobre będą zdjęcia fragmentów książek? A może lepszy będzie do tego Snapchat? Kombinuj!

Wcale nie trzeba być “dużym”, aby osiągnąć zadowalające efekty w swojej branży. Czasem wystarczy zmiana sposobu myślenia i odwaga – zrobienie czegoś, co zawsze wydawało się nieodpowiednie, niedorzeczne, głupie. Spróbuj z tym Snapchatem albo innym niż wszystkie zapakowaniem produktu i obserwuj.