Kliencie, SEO to współpraca obu stron

Autor: Justyna Zienkiewicz

Doświadczenie najpierw agencyjne, potem freelancerskie. Dba o link building i content marketing dla klientów. Szkoli z zakresu SEO i copywritingu na konferencjach i szkoleniach wewnętrznych. Prywatnie pasjonatka geocachingu, obróbki drewna i chodzenia po górach.

7 marca 2018

Dobry kontakt agencji SEO z klientem do według nas jeden z najważniejszych czynników wpływających na efekty i owocną współpracę. Jak wyglądałaby komunikacja idealna?

Zdobywanie klienta – co jest ważne?

Już pierwszy kontakt z klientem może nam dużo powiedzieć o potencjalnej współpracy w przyszłości. W ClueGroup dbamy o to, aby ten został nawiązany jak najszybciej. Nawet, jeśli w danej chwili nie możemy przygotować oferty, komunikujemy o tym mailowo, często też dzwonimy do klienta, aby dostać od niego jak najwięcej szczegółów, które pozwolą na przygotowanie skrojonej na miarę i dostosowanej do budżetu oferty. Zwykle też podsyłamy brief do wypełnienia, który daje nam jeszcze więcej informacji.

Ważna jest również komunikacja po wysłaniu oferty – wychodzimy w założenia, że edukacja klienta na tym etapie odgrywa kluczową rolę – SEO to nie usługa, która przynosi efekty od razu. Jasny przekaz, brak kruczków i promocji w stylu „pierwszy rok pozycjonowania za 0 zł” to u nas standard.

Podpisanie umowy i rozpoczęcie działań

Kiedy wszystkie formalności mamy za sobą, rozpoczynamy działania. To na etapie rozpoczęcia działań, zwykle od audytu SEO, ważna jest obustronna współpraca. Część zmian optymalizacyjnych wprowadzamy sami, część jest po stronie klienta i/lub webmastera jego strony. Specjalistów nie trzeba przekonywać, że dobre fundamenty sprzyjają lepszym efektom widoczności w Google w przyszłości. Czasem jeden czy dwa quick winy pozwalają na wyciągnięcie strony z dołka i stabilne budowanie ruchu.

Działania na co dzień i podsumowanie każdego miesiąca

Bieżące konsultacje, kontakt mailowy, tutaj już rzadziej telefoniczny, bo zwykle mowa o technicznych ustaleniach, to u nas codzienność. Ustalamy plan działań, a w razie wątpliwości, czy potrzeby akceptacji, kontaktujemy się z klientem. Idealna współpraca to taka, gdy klient odpowiada szybko i konkretnie. To samo oczywiście dotyczy drugiej strony, czyli agencji.

Elementem komunikacji z klientem jest też raport z wykonanych działań. Do dziś łapiemy się za głowę, gdy widzimy raporty klientów ze współpracy z agencjami, które poprzedzały naszą współpracę. Nie jesteśmy w stanie raportem nazwać zrzutu ekranu z zestawieniem pozycji w danym miesiącu. Klient musi wiedzieć, jak przebiegały prace, jak kształtuje się ruch, co miało wpływ na spadki lub jego wzrost.

Sprawna komunikacja pozwala nam na efektywną współpracę i realizację zaplanowanych działań. Klient, który jest świadomy tego, że wraz z podpisaniem umowy rozpoczyna się działanie w duecie, to klient idealny.

Drogi kliencie, pamiętaj, że to w naszym wspólnym interesie leży to, żeby nasza komunikacja była obustronna. Czasem zdarza się, że piszemy do klienta wielokrotnie z prośbą o jego opinię, “zielone światło” i nie otrzymujemy odpowiedzi. Klient z kolei odzywa się po czasie i twierdzi, że nie satysfakcjonują go efekty naszej pracy, mimo widocznych wzrostów. Nasza wizja rozmywa się z jego oczekiwaniami, bo nie mamy z nim kontaktu, dochodzi wtedy do niepotrzebnych zgrzytów. Możemy oczywiście tego uniknąć w jeden sposób – komunikując się na bieżąco. Efektywnego SEO nie da się robić, bez takiej współpracy.

 

[mailerlite_form form_id=4]

Podobne wpisy

 

 

Jak wygląda praca copywritera?

Jak wygląda praca copywritera?

Żongluje słowem, pisze na każdy temat, wyszukuje w Google dziesiątki fraz dziennie. Pracuje pod presją czasu, wczuwa...

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *