Jak wypromować bloga w Google?

jak wypromować bloga w google

Autor: Marcelina Kulig

Już od dziecka chciała zostać pisarką. Z czasem jednak stwierdziła, że bardziej niż praca nad powieścią pociąga ją content marketing. Od 4 lat tworzy treści na strony i blogi dla klientów oraz dla firmowych projektów. Po godzinach chodzi do kina, czyta o fizyce, robi biżuterię i maluje na koszulkach.

5 września 2019

Za sukcesami popularnych blogerów nie stoją skomplikowane, kosztowne działania ani magiczne sztuczki. Odpowiadają za nie systematyczność, pomysłowość i dobrze przemyślana strategia. Na początku każdy autor bloga napotyka problemy takie jak mały ruch na stronie, niewielu odbiorców treści czy brak komentarzy. Z czasem można przezwyciężyć te trudności i stać się bardziej rozpoznawalnym, ale zyskiwanie popularności w sieci jest długotrwałym procesem.

Jak zwiększyć swoją siłę przebicia? Co zrobić, by wpisy nie przechodziły bez echa? Od czego warto zacząć zdobywanie nowych czytelników? Co jest ważne w promowaniu bloga w wyszukiwarce? Jak zwiększyć liczbę wejść na stronę z Google? Podpowiadamy w krótkim poradniku.

Twórz wartościowe treści

Przede wszystkim skoncentruj się na wartości merytorycznej wpisów. Od tego, czy publikujesz ciekawe i przydatne treści, zależy to, czy blog będzie chętnie odwiedzany. Każdy czytelnik wchodzący na daną stronę kieruje się jakimś celem. Może być nim chęć znalezienia potrzebnych informacji na konkretny temat albo zwyczajne zaspokojenie ciekawości. Internauci odwiedzają blogi również dla rozrywki, żeby poznać czyjś punkt widzenia, rozwijać swoje hobby albo dowiedzieć się czegoś interesującego. Niezależnie od motywacji, celem czytelnika zawsze będzie odniesienie jakiejś korzyści. Treści na blogu powinny być tworzone właśnie w taki sposób, aby jej dostarczać.

Zadbaj o język i styl

Oprócz wartości merytorycznej warto pamiętać też o poprawności językowej. Przestrzegając reguł gramatyki czy interpunkcji nie porzucaj jednak własnego stylu pisania. Na blogu dzielisz się swoimi przemyśleniami i opowiadasz o tym, co najbardziej Cię interesuje. Dzielisz się pasją i wiedzą, wyrażasz też osobiste opinie, dlatego warto wypowiadać się w takiej formie, jaka jest dla Ciebie naturalna. Styl pisania to znak rozpoznawczy blogera – jednym przypadnie on do gustu, innych zniechęci. Jednak tworząc merytoryczne treści, które zarazem pokazują Cię jako osobę z krwi i kości, możesz cieszyć się większym zaufaniem czytelników i zyskać stałe grono odwiedzających.

Pisz regularnie i aktualizuj wpisy

Google ceni nowe, unikalne treści na stronie. W przypadku prowadzenia bloga, dodawanie kolejnych wpisów jest czymś naturalnym – właśnie w tym celu stworzono to medium. Co jasne, Twój blog nie będzie pokazywał się wysoko w wynikach wyszukiwania, jeżeli zaniedbujesz pisanie na nim. Dodawanie nowych treści i aktualizacja już istniejących – na przykład uzupełnienie ich znalezionymi później ciekawymi informacjami – daje szansę na nowych czytelników zostawiających opinie, linki i komentarze, wpływające na pozycję strony w Google. Systematyczne publikowanie wpisów na blogu pozwoli też przyciągnąć i utrzymać odbiorców.

Aby zdobyć popularność i zwiększyć liczbę odwiedzin strony, warto pisać na aktualne tematy i komentować ostatnie wydarzenia. Wówczas jest większe prawdopodobieństwo, że Twoje posty znajdą się na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania. Śledź trendy i reaguj na aktualności w taki sposób, który będzie spójny z ideą i tematyką bloga.

Postaw na optymalizację

Wartościowy kontent nie wypromuje się sam. Nawet jeśli regularnie publikujesz wpisy i dbasz się o jakość zamieszczanych treści, bez dobrej optymalizacji pod kątem wyszukiwarki, niestety nie uda Ci się osiągnąć najlepszych możliwych wyników. Aby Twój blog zyskiwał popularność, konieczne okaże się wdrożenie działań z zakresu SEO.

Przede wszystkim zadbaj o odpowiednie nasycenie treści słowami kluczowymi. Nie można jednak przesadzać z ich liczbą, by uniknąć nielubianego Google’a i czytelników keyword stuffingu. Jak sprawdzić, czy słowa kluczowe pojawiają się w tekście wystarczająco często? Pomocne okażą się różnego rodzaju wtyczki. Jeżeli Twój blog został postawiony na WordPressie, możesz zainstalować Yoast SEO.

Ponadto koniecznie zgłoś bloga do Google Search Console, a w Google Analytics zaznaczać, kiedy zostały dokonane zmiany w treści i obserwować, czy w dłuższej perspektywie wpłynęły one na zwiększenie ruchu.

Optymalizując wpisy, pamiętaj o stworzeniu opisów meta description, w których z jednej strony masz szansę zawrzeć słowa kluczowe, a z drugiej – zachęcić internautę do odwiedzenia bloga (to właśnie ten opis wyświetla się w wynikach wyszukiwania). Opis każdej podstrony powinien być unikalny i zgadzać się z jej treścią – robot szybko sprawdzi te kwestie i nagrodzi działania zgodne z praktykami zalecanymi przez Google. Im bardziej unikalne opisy, tym wyżej znajdą się w wynikach wyszukiwania.

W promowaniu bloga w Google może pomóc też wyindeksowanie lub po prostu nieindeksowanie części podstron. Pozwoli to na przekazanie mocy tym stronom, które są ważniejsze i przynoszą większy ruch. Z pewnością to właśnie na artykułach Ci najbardziej zależy i to je chcesz wypromować. Nie ma potrzeby indeksowania stron archiwów czy stron autorów, a także tagów, które nie mają treści czy podpięty jest pod nie jeden wpis. Pomogą Ci w tym właśnie wtyczki SEO.

Zadbaj też o to, by Twoje najlepsze treści były łatwe do znalezienia przez czytelnika. Możesz zarezerwować dla nich specjalne miejsce w menu czy widgecie. Dobrym pomysłem będzie też linkowanie wewnętrzne, odsyłające czytelnika do treści, na których widoczności najbardziej Ci zależy.

Komentuj

O czytelników należy dbać. Trzeba zachęcać ich do tego, by wracali. Odpowiadając na komentarze pod wpisami, pokazujesz, że cenisz sobie opinię czytelników swojego bloga. Wchodzisz z nimi w relację, poznajesz lepiej ich pasje, poglądy i temperamenty. Możesz wymieniać się doświadczeniami i spojrzeć na sprawę z innej perspektywy. Rozwiewać wątpliwości. Zyskać nowe kontakty. Poznając swoich odbiorców, odkrywasz ich zainteresowania, a co za tym idzie – znajdujesz pomysły na tematy, które będą chętnie czytane. Innymi słowy – sprawdzasz, jakich treści poszukują Twoi czytelnicy i jakie zapytania wpisują w wyszukiwarce.

Odwołuj się do autorytetów

W tekstach na swoim blogu wspominaj o autorytetach w danej dziedzinie – poczytnych blogerach czy specjalistach z konkretnej branży. Możesz przytoczyć czyjeś słowa albo polecić czyjś produkt lub usługę. Istnieje szansa, że wpływowy bloger czy przedstawiciel marki zauważy Twój wpis i zaproponuje Ci współpracę. Może udostępnić link do artykułu u siebie, opublikować inny napisany przez Ciebie tekst na swojej stronie albo przekazać dany wpis w dalszy obieg, polecając go swoim czytelnikom czy klientom.

Nie zapominaj o linkowaniu

Żeby zwiększyć rozpoznawalność swojego bloga i przyciągnąć nowych czytelników, zostawiaj linki do niego na innych stronach. Musisz to jednak robić z wyczuciem. Dodawanie krótkich komentarzy z zaproszeniem na bloga i linkiem nie jest dobrym pomysłem. Prawdopodobnie nie przyniesie Twojej stronie większego ruchu, a autor strony z pewnością usunie kojarzący się z reklamowym spamem komentarzem. Linki warto zostawiać tylko tam, gdzie mogą okazać się przydatne, na przykład odsyłać do artykułów rozwijających temat wpisu albo dotyczyć wątków poruszanych w dyskusji pod tekstem. Komentarze to również doskonała okazja do zaprezentowania swoich poglądów, wiedzy, a także do ściągnięcia czytelników danego bloga do siebie.

W przypadku linkowania lepiej kierować się jakością niż ilością. Dobrze, gdy linki do Twojego bloga pojawiały się w różnych miejscach, przede wszystkim związanych z jego tematyką: na blogach, portalach i forach. Kilka wartościowych linków prowadzących na miesiąc wypromuje stronę skuteczniej niż setki tych, które pochodzą z podejrzanych źródeł. Warto też wiedzieć, że obecnie katalogi blogów nie mają obecnie już tak dużej mocy, jak dawniej. Z tego powodu lepiej nie skupiać się na tej metodzie linkowania. Można poprzestać na dodaniu strony do zaufanych, płatnych katalogów takich jak Interia.

Publikuj wpisy gościnne na innych blogach

Zabieganie o publikację na poczytnej stronie to również bardzo dobry sposób na wypromowanie bloga i pozyskanie nowych czytelników. Zamieszczając u kogoś innego gościnny wpis, możesz przedstawić kolejnym odbiorcom swój punkt widzenia, podzielić się wiedzą i doświadczeniem, zabłysnąć poczuciem humoru czy osobowością i tym samym zachęcić do odwiedzenia Twojego bloga.

Bądź aktywny w mediach społecznościowych

Linki z serwisów społecznościowych ściągają ruch na stronę. Zdaniem części specjalistów od pozycjonowania, rosnący ruch z innych źródeł niż Google wpływa na podwyższenie pozycji strony w wyszukiwarce. Ponadto warto udzielać się w facebookowych grupach dla blogerów czy w grupach tematycznych. W mediach społecznościowych możesz dodatkowo reklamować swoje wpisy i szukać nowych odbiorców.

Aby wypromować swojego bloga, nie musisz uciekać się do kosztownej reklamy ani zostawiać tysięcy komentarzy z linkiem na innych stronach. Przede wszystkim zadbaj o wartościową treść, pisz regularnie i aktualizuj gotowe wpisy. Pamiętaj też o optymalizacji zwiększającej ruch na stronie i zasięg Twoich artykułów. Nie zaniedbuj komentarzy i linkowania, bądź aktywny w mediach społecznościowych, odwołuj się do autorytetów i publikuj gościnnie. Jeżeli chcesz mieć więcej wejść z Google na swoim blogu i zyskać liczniejsze grono czytelników, skorzystaj z wymienionych w tym tekście wskazówek. Wiele zależy od wysiłku i ilości czasu przeznaczonej na wspomniane działania – im mocniej się w nie zaangażujesz, tym lepsze przyniosą efekty.

Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

8 + 6 =

Podobne wpisy

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *