Żongluje słowem, pisze na każdy temat, wyszukuje w Google dziesiątki fraz dziennie. Pracuje pod presją czasu, wczuwa się w sytuację odbiorcy i szuka sposobów na to, jak najskuteczniej dotrzeć do wybranej grupy docelowej. Copywriter tworzy treści publikowane w sieci, starając się przyciągnąć i zaciekawić czytelnika. Z tego powodu każdego dnia w internecie pojawiają się setki nowych stron i miliony znaków tekstu.

Czym dokładnie zajmuje się copywriter? Jak pracuje nad tekstem? Jakie cechy musi posiadać, by tworzyć treści, które działają na odbiorcę? Jako copywriter pracujący w agencji marketingu internetowego opowiem o wszystkim na podstawie własnych doświadczeń.

Copywriter – twórca treści

Nazwa zawodu chętnie wybieranego przez cyfrowych nomadów i wszystkich ceniących zalety pracy zdalnej nie ma polskiego odpowiednika. Myślę, że najlepszym rodzimym określeniem na copywriterów są „twórcy treści”, dlatego że właśnie na tym polega nasza praca. Na co dzień zajmujemy się pisaniem rozmaitych tekstów na strony internetowe. Mogą być to poradniki, recenzje, zestawienia, opisy produktów, informacje prasowe, artykuły reklamowe, treści do newsletterów czy slogany.

Copywriterzy piszą na najróżniejsze tematy – od finansów po medycynę. Mogą nawiązywać współpracę z klientami z wielu branż i tworzyć dla nich treści na zamówienie. Wyszukują zlecenia indywidualnie albo uzyskują je poprzez agencję. Pracują zdalnie lub w biurach, konsultując się z działem SEO, content marketingu czy reklamy. Copywriter jest swego rodzaju hybrydą autora poradników, dziennikarza i specjalisty od marketingu. Oprócz doskonałego warsztatu pisarskiego musi więc również dysponować wiedzą na temat pozycjonowania, psychologii sprzedaży oraz internetowych trendów.

praca copywritera

Specjalizacja, czyli wejście na wyższy poziom wtajemniczenia

Chociaż copywriterzy podejmują się realizacji zleceń z najróżniejszych dziedzin, wraz z przyrostem doświadczenia decydują się na specjalizację. Dzięki temu mogą dysponować pogłębioną wiedzą na dany temat i tworzyć treści o szczególnej wartości. W naszej agencji, Clue Group, niektórzy copywriterzy specjalizują się w modzie, inni w prawie, a jeszcze inni w motoryzacji. Moją specjalnością są finanse (chociaż początkowo bardzo obawiałam się tej tematyki), rynek pracy, kultura i elektronika. Najczęściej tworzę teksty właśnie z tych działów, czerpiąc ze stale przyrastającej wiedzy i dobrej znajomości branży.

Copywriterzy, nawet jeśli specjalizują się w konkretnej tematyce, nierzadko korzystają z pomocy klientów doskonale orientujących się w swojej dziedzinie. Zadają pytania, proszą o rozwianie wątpliwości albo o opinię. Dzięki temu mogą powstawać artykuły eksperckie nie tylko z nazwy, ale też oddające wiedzę i doświadczenie osób działających w branży. W naszej agencji postępujemy właśnie w ten sposób. Często lepiej zaufać ekspertom i zdać się na ich wskazania niż kierować się intuicją.

Odpowiedni dobór słów kluczowych i słownictwa

Teksty tworzone przez copywriterów nie mają być jedynie źródłem przydatnej wiedzy czy rozrywki. Jako treści opracowywane na potrzeby marketingu internetowego artykuły czy opisy produktów muszą sprzedawać albo/i dbać o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Pracując nad tekstem, dążę więc nie tylko do poprawności językowej, ciekawego formatu i uzyskania wysokiej wartości merytorycznej. Staram się również, by artykuły spełniały założenia SEO.

Tworząc treści dla klientów, opracowuję zestawy słów kluczowych, których obecność wpływa na wysoką pozycję strony w Google. Robię to z użyciem przydatnych narzędzi takich jak Senuto albo współpracując ze specjalistami od SEO. Dysponując zestawem fraz kluczowych, mogę nasycać nimi teksty i tworzyć na ich podstawie poszczególne akapity czy nagłówki. Artykuły rzecz jasna nie powinny wyglądać przez to sztucznie i stawać się nieczytelne. Unikam keyword stuffingu, czyli upychania słów kluczowych za wszelką cenę. Tekst nie może być jedynie zbitkiem fraz chętnie wyszukiwanych przez użytkowników. Copywriterzy muszą uwzględniać więc zarówno mechanizmy działania robotów Google, jak i potrzeby czytelnika.

copywriter obowiązki

Użycie słów kluczowych powinno być zawsze uzasadnione i nienachalne. Podobnie jak posługiwanie się marketingowym żargonem. Należy wystrzegać się pustych fraz jak „gwarantujemy najwyższą jakość” czy „sprzedajemy produkty, które idealnie pasują do Twoich potrzeb”. Lepiej stawiać na konkrety i język korzyści prezentujący poszczególne zalety produktu czy marki.

Research zamiast kopiowania

Praca copywritera nad tekstem nie ogranicza się do kopiowania i wklejania treści znalezionych w internecie. Nie jest to również proste kompilowanie i parafrazowanie „pożyczonych” fragmentów. Aby stworzyć wartościowy, merytoryczny artykuł, każdy copywriter musi wykonać research, czyli poszukać informacji na dany temat.

Jak wygląda to w praktyce? Po zapoznaniu się z tematyką, słowami kluczowymi i profilem działalności danego klienta, szukam informacji w wyszukiwarce. Jeżeli miałam już do czynienia z konkretną branżą, korzystam ze stworzonego przez siebie katalogu stron będących wiarygodnymi źródłami. Jeśli natomiast dany temat jest dla mnie zupełnie nowy, muszę dowiedzieć się o nim jak najwięcej, zaczynając od podstaw. Po zdobyciu niezbędnej wiedzy przeglądam strony ekspertów w konkretnej dziedzinie i szukam dobrych źródeł, z których będę czerpać informacje przydatne i ciekawe z perspektywy czytelników.

jak wygląda praca copywritera

Podczas researchu na temat produktów i usług chętnie zaglądam też do działów „Często zadawane pytania” (FAQ) oraz „Pytania i odpowiedzi”. Pozwala mi to poznać problemy, z jakimi nierzadko stykają się potencjalni klienci oraz interesujące ich kwestie. Mając świadomość tych często poruszanych zagadnień, mogę stworzyć artykuł, który rzeczywiście odpowiada na potrzeby internautów.

W związku z koniecznością przeprowadzenia pogłębionego researchu, jako copywriter każdego dnia dowiaduję się czegoś nowego. Trudno wskazać mi inny zawód, który w podobny sposób poszerzałby zakres wiedzy ogólnej i zasób słownictwa. Dzięki codziennemu researchowi copywriterzy stanowią niezastąpionych kompanów podczas wszelkich quizów i nigdy nie brakuje im tematów do rozmów. To prawdopodobnie jedna z największych zalet tej pracy. Jeżeli szuka się profesji wymagającej ciągłej nauki i zdobywania wiedzy o świecie, copywriting okaże się najlepszym wyborem.

Pomysłowość to warunek konieczny

W pracy copywritera często trudno o oryginalność. Opowiadanie o rzeczach nowatorskich i jeszcze nieopisanych to rzadki przywilej. Zwykle porusza się tematy, które zostały już szeroko opracowane i nie sposób powiedzieć o nich czegoś nowego. Copywriterzy zawierają więc w swoich tekstach informacje dostępne również w innych artykułach z danej dziedziny, jednak starają się przedstawić je w unikalny i ciekawy sposób. Nie ograniczają się więc do parafrazowania treści i nie powielają jej układu. Próbują uporządkować tekst na nowo, według swojego pomysłu. Wzbogacają go też o nowe informacje. Jako copywriter zawsze sprawdzam, jakich wątków nie pokrywają teksty konkurencji na dany temat. Później urozmaicam nimi swoje artykuły, by wyróżnić się wśród innych i stworzyć bardziej kompleksowe opracowanie. Nieważne, jak atrakcyjny może wydawać się tekst znaleziony w sieci. Dobry copywriter zawsze znajdzie sposób na jego ulepszenie.

copywriter co robi

Pomysłowość jest ważna również z innego powodu. Copywriterzy nierzadko muszą napisać kilka tekstów na ten sam lub podobny temat. Nie mogą jednak kopiować i dokonywać auto plagiatów. Jeżeli mam do napisania 5 artykułów o tym, jak wybrać nową pralkę, muszę w miarę możliwości różnicować teksty. W każdym z nich mogę skupić się na innych kwestiach. Nawet jeśli poruszam te same wątki, prezentuję je z użyciem innych słów czy przykładów. Google i czytelnicy cenią unikalność, więc copywriterzy muszą dążyć do niej w swoich tekstach.

Po co właścicielom firm specjaliści od pisania tekstów? Dobry copywriter może mieć większe znaczenie dla przyrostu ruchu na stronie i sprzedaży niż handlowiec. Mało który pracownik potrafi atrakcyjne zaprezentować ofertę setkom osób jednocześnie. To zadanie spełni jednak treść stworzona przez copywritera. Zamieszczona na stronie internetowej wpłynie korzystnie na pozycję w Google, jak również na decyzje zakupowe klientów, angażując emocje i zachęcając do podjęcia działania.