Jak mierzyć efekty SEO?

jak mierzyc efekty seo

Autor: Justyna Zienkiewicz

Doświadczenie najpierw agencyjne, potem freelancerskie. Dba o link building i content marketing dla klientów. Szkoli z zakresu SEO i copywritingu na konferencjach i szkoleniach wewnętrznych. Prywatnie pasjonatka geocachingu, obróbki drewna i chodzenia po górach.

1 marca 2020

Jak mierzyć efekty SEO? – Transkrypcja

Powierzyłeś lub chcesz powierzyć działania SEO specjalistom? To bez wątpienia dobry krok. Na pewno chciałbyś mierzyć efekty ich pracy, tylko jak się do tego zabrać? Jak mierzyć efekty SEO i kiedy to robić?

Cześć, z tej strony Justyna Zienkiewicz z ClueGroup.

Zanim rozpoczniesz mierzenie efektów pracy firmy SEO, powinieneś wiedzieć jedną rzecz. 

Efekty nie pojawią się natychmiast.

Pamiętaj, że w przeciwieństwie do Google Ads, gdzie efekt w postaci kliknięć w reklamę masz niemal od razu, w przypadku SEO musisz poczekać. 

Na widoczność strony w wyszukiwarce wpływa wiele czynników. W zależności od branży, na pierwsze widoczne efekty musisz poczekać od 3 do nawet 6-8 miesięcy.

Jak mierzyć efekty SEO po tym czasie i jakich narzędzi użyć?

GOOGLE ANALYTICS

Jednym z podstawowych narzędzi, które pokażą efekty SEO lub ich brak, jest analiza danych w Google Analytics. 

To ogólnodostępne, darmowe narzędzie, które po podpięciu pod Twoją stronę, zacznie mierzyć przepływający ruch.

Powinieneś zainstalować Google Analytics, jak tylko strona ruszy, aby mieć jak najwięcej informacji. Jeśli tego nie zrobiłeś, może się tym zająć firma SEO po rozpoczęciu współpracy.

Na co zwrócić uwagę w Google Analytics? 

Na ruch bezpłatnych wyników, czyli wyników organicznych. To one dadzą Ci wgląd w to, czy SEO przynosi efekty. 

Brak spektakularnych efektów nawet przez 3 pierwsze miesiące współpracy, nie musi oznaczać, że agencja SEO nie prowadzi działań lub prowadzi je w nieodpowiedni sposób.

To, jak szybko pojawią się efekty, zależy w dużej mierze od konkurencyjności Twojej branży, potencjału słów kluczowych i jakości strony w momencie rozpoczęcia pozycjonowania.

Chwilowe spadki widoczne w Google Analytics również nie powinny Cię martwić. Wiele branży podąża za trendami lub charakteryzuje się sezonowością:

  • prezenty świąteczne – te szukane są od października do grudnia
  • typy odzieży czy obuwia na różne pory roku, np. stroje kąpielowe – latem, oficerki – jesienią/zimą).

Mniejszy ruch może też nastąpić w związku z różnym sposobem spędzania czasu.

W weekend, zwłaszcza słoneczny, ruch na stronie może być mniejszy, bo ludzie mniej czasu spędzają w Google, a więcej nad wodą. I odwrotnie – szukają więcej, gdy pogoda nie jest za ciekawa.

W święta również spędzamy mniej czasu online, a więcej w rodzinnym gronie – niemal wszystkie sklepy zaliczają wtedy spadki ruchu. 

Są jednak wyjątki. Pamiętaj, że użytkownicy szukają produktów i usług w Google ze względu na potrzebę – pod wpływem impulsu lub po przemyśleniu.

Wiedziałeś, że ludzie szukają zmywarek najczęściej zaraz po świętach? To prawdopodobnie efekt niekończących się sporów, kto ma umyć naczynia. 😉 

Z podobnego powodu nasz autorski projekt o robotach odkurzających, przeżywa w styczniu prawdziwe oblężenie. 

Jak porównywać dane w Google Analytics?

Są dwa podstawowe sposoby sprawdzania efektów SEO w Google Analytics. Jednym z nich jest sprawdzanie wzrostu ruchu na przestrzeni miesięcy – od rozpoczęcia prac SEO nad stroną. 

Ten sposób pozwala na ocenę, jak zmienia się ruch z Google z miesiąca na miesiąc. Najlepiej, aby sprawdzić efekty po 3-4 miesiącach.

Musisz jednak wziąć pod uwagę sezonowość, która być może dotyczy Twojej branży. W pewnych miesiącach, zainteresowanie Twoimi produktami lub usługami może być mniejsze lub większe – dotyczy to m.in. branży odzieżowej, prezentowej, związanej z podróżami.

W tej sytuacji, mierzenie ruchu z SEO na przestrzeni miesięcy może być niewystarczające. 

W Google Analytics możesz natomiast porównywać zakresy danych, np. z danego i poprzedniego roku. Ten sposób da Ci możliwość oceny, jak działania SEO wpłynęły na ruch.

GOOGLE SEARCH CONSOLE

Drugim narzędziem, które umożliwia sprawdzenie efektów SEO, jest Google Search Console. 

Dzięki niemu ocenisz:

  • jak zmieniała się widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania
  • jak zmieniały się pozycje na frazy, na które Twoja strona się wyświetla
  • jak wyglądała klikalność w poszczególne frazy

Podobnie, jak w przypadku Google Analytics, dane możesz porównywać na przestrzeni miesięcy.  Zachęcam Cię jednak również do ich porównania rok do roku.

Google Search Console to narzędzie, które pozwoli Ci również sprawdzić, jak Twoja strona jest widziana przez Google. Wskaże błędy, które warto poprawić, da sugestie, jak polepszyć widoczność. Twoja firma SEO powinna czuwać nad wiadomościami z Google Search Console i reagować na nie.

SENUTO

Kolejnym narzędziem wartym uwagi, jest Senuto. Pokaże Ci ono, jak zmienia się widoczność Twojej strony.. Dzięki niemu określisz m.in. liczbę fraz w:

TOP 3 – czyli na pierwszych 3 miejscach w wynikach wyszukiwania

TOP 10 – czyli na 10 pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania

TOP 50 – czyli, analogicznie na 50 miejscach w wynikach wyszukiwania

Senuto wskaże Ci również, na jakie frazy wyświetlasz się w Google i na której pozycji. Co więcej, swoje dane możesz porównać z konkurencyjnymi stronami. 

Narzędzie zaprezentuje Ci również, ile osób szuka konkretnej frazy związanej z Twoją branżą a do tego  oceni sezonowość Twojego biznesu na podstawie historycznych danych.

Pamiętaj, że pozycje nie są jedynym wyznacznikiem tego, czy że SEO przynosi efekty lub nie. 

Bardziej miarodajny niż one jest ruch generowany z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Warto, abyś korzystał z narzędzi, które wymieniłam i porównywał dane. 

W ocenie efektów działań SEO pomocne okażą się również raporty, które powinieneś otrzymywać od firmy zajmującej się SEO. Mają pokazać, jakie działania wykonano na stronie oraz jakie linki zostały zdobyte.

Jak mierzyć efekty SEO?

Mam nadzieję, że wyżej wymienione sposoby pozwolą Ci na sprawne mierzenie efektów SEO

W kolejnym video opowiem Ci o tym ile kosztuje SEO. 

Cześć!

Podobne wpisy

 

 

Ile kosztuje SEO?

Ile kosztuje SEO - Transkrypcja Odpowiedź na pytanie, ile...

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *