Jak analizować konkurencję w Google?

Autor: Justyna Zienkiewicz

Doświadczenie najpierw agencyjne, potem freelancerskie. Dba o link building i content marketing dla klientów. Szkoli z zakresu SEO i copywritingu na konferencjach i szkoleniach wewnętrznych. Prywatnie pasjonatka geocachingu, obróbki drewna i chodzenia po górach.

16 kwietnia 2020

Jednym z działań SEO, mających zwiększyć ruch w Google, jest poza analizą strony pozycjonowanej, również jej otoczenie, czyli konkurencja. Patrzenie na ręce stronom, które proponują podobne usługi czy produkty, może zwiększyć widoczność, podpowiedzieć, jaką strategię wdrożyć u siebie, czy wreszcie, konkurencję wyprzedzić. Tylko, jak patrzeć? Podpowiadam w poniższym artykule.

Analiza on site

Podobnie, jak w przypadku analizy własnej strony czy sklepu internetowego, również konkurencję możesz prześwietlić w ten sposób. Może dać Ci to wskazówki, jak ulepszyć proces zakupowy, ale też, jak dać kopa pod kątem SEO swojej stronie. Co warto przeanalizować? Czy potrzeba narzędzi?

Wstępna analiza stron konkurencji – przegląd stron

Na pewno znasz swoją najbliższą konkurencję w Google. To strony i sklepy, które wyświetlają się w Google na te same frazy, co Ty. Wybierz kilku konkurentów i przyjrzyj się ich stronom.

Zwróć uwagę na to:

  • Jak wizualnie prezentują się ich strony w stosunku do Twojej? Czy na pierwszy rzut oka są bardziej czy mniej nowoczesne? Wejdź w skórę klienta i oceń, gdzie chętniej robiłby zakupy albo poproś o to kogoś z zewnątrz – wiadomo, że dla Ciebie Twój sklep będzie najlepszy.
  • Jak wygląda ścieżka zakupowa u Ciebie, a jak u konkurentów? Czy są momenty, w których może nastąpić porzucenie koszyka?
  • Jak prezentowane są produkty czy usługi. W przypadku sklepów internetowych, zwróć szczególną uwagę na opisy produktów – czy są napisane językiem korzyści? Czy zawierają wszystkie potrzebne informacje? Jak wstępnie oceniasz ich optymalizację pod SEO? Więcej o opisach produktów w sklepach internetowych przeczytasz w naszym artykule.
  • Czy Twoja konkurencja posiada opisy kategorii w sklepach internetowych? Jeśli tak, to jakiej są długości? Czy Ty je posiadasz? Więcej o analizie tego aspektu przeczytasz niżej.
  • Czy konkurencja prowadzi bloga? Czy Ty go prowadzisz? Zwróć uwagę, jakie tematy są poruszane u innych – będzie to dobry wstęp do tworzenia planu własnych treści. Te narzędzia pozwolą Ci też wymyślić ciekawe tematy na bloga.
  • Jak strony konkurencji prezentują się w wynikach wyszukiwania? Jak mają skonstruowane title i description?

Bardziej szczegółowa analiza SEO konkurencji – narzędzia, których możesz użyć

Skoro masz już za sobą wstępną analizę strony z punktu widzenia potencjalnego klienta, sięgnijmy głębiej. Możesz skorzystać z narzędzi, które pokażą Ci, jak Twoja strona prezentuje się na tle konkurencji.

Senuto – analiza widoczności strony i konkurencji

Senuto to narzędzie, które pozwoli Ci nie tylko na analizę Twojej strony w Google pod kątem widoczności, liczby fraz na pierwszych miejscach w Google, pierwszej stronie i stronach dalszych (w dużym uproszczeniu, narzędzie jest bardzo zaawansowane), ale dzięki niemu ocenisz też, jak prezentuje się Twoja konkurencja.

Akurat byłam dzisiaj na etapie kupowania butów sportowych, więc niech za przykład posłużą sklepy online z butami. Stroną “wyjściową” będzie butosklep.pl, a konkurencją? Po wstępnej analizie widoczności butosklep.pl, Senuto pokazuje również najbliższą konkurencję na podstawie pokrywania się wspólnych słów kluczowych.

Konkurencja butosklep.pl na podstawie Senuto

Do analizy wykorzystałam sklep czasnabuty.pl oraz pantofelek24.pl. Sprawdziłam, jak wygląda widoczność tych sklepów w TOP10 wyników wyszukiwania.

Butosklep.pl vs czasnabuty.pl vs pantofelek24.pl – TOP10

Jak widać, najlepszą widoczność w TOP10 ma sklep czasnabuty.pl, drugi jest pantofelek24.pl, a trzeci butosklep.pl. Weź jednak pod uwagę to, że sklepy te mogą różnić się asortymentem i jego liczbą i przez to rankować na więcej słów kluczowych w Google. Ten wykres da Ci jednak wstępny obraz tego, jak zachowuje się Twoja strona i jak konkurencji, czy zaliczyła jakieś spadki, czy jej wzrost jest dynamiczny i stały, czy też widoczność jest na podobnym poziomie.

Ciekawą zakładką w Senuto jest Analiza konkurencji. Pozwala ona na bardziej precyzyjną analizę poprzez wybór jednej trzech opcji:

  • Wspólne słowa kluczowe – słowa, na które widoczna jest zarówno moja domena, jak i domeny konkurencji
  • Słowa kluczowe konkurencji – słowa, na które widoczni są moi konkurenci, a moja domena nie jest
  • Moje słowa kluczowe – słowa, na które widoczna jest moja domen, a konkurenci nie są

Pierwsza z nich określi wspólne słowa kluczowe dla Ciebie i Twojej konkurencji. Ta analiza pozwoli Ci na dalsze drążenie, zwłaszcza, jeśli jesteś na dalszych pozycjach niż oni, mówiąc kolokwialnie “dlaczego oni mają lepiej, niż ja”

Opcja – wskaż wspólne słowa kluczowe – moje i konkurencji

Ta analiza pokaże Ci, na jakie słowa kluczowe wyświetlasz się Ty i konkurencja oraz na jakich pozycjach, a także ile osób średnio miesięcznie wyszukuje dane słowo kluczowe. Ta wiedza pozwoli Ci np. na wprowadzenie zmian na stronie, które te pozycje mogą polepszyć. Od razu zostaną wskazane również podstrony, które rankują na dane frazy.

Dane te możesz wyeksportować do Excela i dalej filtrować, np. wybierając frazy tylko w TOP10 (dane te możesz zawęzić też jeszcze przed analizą), albo z określoną liczbą wyszukiwań.

Zachęcam Cię do korzystania z tego narzędzia i analizy, dzięki temu:

  • Możesz poprawić widoczność wspólnych z konkurencją fraz
  • Popracować nad frazami, na które w ogóle nie jesteś widoczny, a powinieneś
  • Poszukać pomysłów na nowe frazy, na które możesz się wyświetlać (tworząc np. nowe, “kaloryczne” podstrony, które przyniosą sprzedaż)

SurferSEO – przeanalizuj content

Kiedy już wytypujesz najważniejsze dla Ciebie frazy, możesz sprawdzić, dlaczego konkurencja może się wyświetlać na nie wyżej niż Ty. SurferSEO wskaże Ci, jak wygląda content u Ciebie, a jak u konkurencji, np. opisy kategorii. Wskaże Ci ich długość, nasycenie słowami kluczowymi, ich odmiany i precyzyjnie określi te parametry (to, co chcesz poddać analizie, znajdziesz po lewej stronie – po prostu odznaczasz lub zaznaczasz).

Analiza frazy sandały na słupku na które rankuje butosklep.pl oraz czasnabuty.pl i pantofelek24.pl

Przykład – fraza sandały na słupku występuje na podstronie butosklep.pl 5 razy (sklep jest na 13 pozycji), tymczasem średnia liczba użycia dla stron na pozycjach 1-10 wynosi 2,8 raza. Liczba słów dla stron na pozycjach 1-10 jest wyższa, niż powyżej TOP10 – wnioski? Być może sklep powinien dopisać nieco treści na tej podstronie, ale zmniejszyć również nieco użycie exact keyword, czyli “sandały na słupku”.

Narzędzie to pokaże Ci również, jak wyglądają meta tagi dla poszczególnych stron – wspominałam o tym wcześniej. Tytuł SEO jest czynnikiem rankingowym i możesz porównać, jakich fraz w tym miejscu używa Twoja konkurencja.

SurferSEO wskaże Ci też, jak wygląda liczba linków prowadzących do poszczególnych podstron z daną frazą, zdecydowałam się jednak umieścić to narzędzie przy analizie on site, zaraz przejdę do analizy off site, czyli linków, korzystając z innego. Narzędzie pozwala na analizę dziesiątek parametrów, zaprezentowałam Ci jeden z nich, zachęcam jednak do drążenia.

Analiza off site

Jeśli analizę on site masz za sobą, powinieneś również zobaczyć, co u Twojej konkurencji dzieje się “poza stroną”, czyli jak wyglądają linki, które do niej prowadzą. Są różne szkoły, jeśli chodzi o wykorzystywane narzędzia – my korzystamy z Ahrefs, podobne zastosowanie ma MajesticSEO.

Ahrefs – analiza linków swoich i konkurencji

Od razu uprzedzę kolegów i koleżanki z branży – tak, wiem, że Ahrefs świetnie sprawdza się też w przypadku analizy on site. W tym punkcie zajmę się jednak analizą linków.

Dzięki Ahrefs możesz sprawdzić, ile linków prowadzi do Twojej strony internetowej i z jakich źródeł, a także do jakich podstron. Wstępna analiza pokazuje przyrost linków na przestrzeni lat.

Ahrefs – podstawowa analiza butosklep.pl

Narzędzie pokaże Ci również liczbę linków dofollow i nofollow, ostatnie zdobyte linki, czy też anchory, które zostały użyte.

Ahrefs umożliwia też analizę linków swoich i konkurencji. W zakładce Porównanie domen możesz porównać do 5 domen.

Porównanie butosklep.pl, czasnabuty.pl oraz pantofelek24.pl

Jak być może już zauważyłeś, istnieje pewna zależność między liczbą linków prowadzących do tych sklepów, a widocznością w Google (wykres z Senuto z zestawienie TOP10 na początku artykułu). Analiza wskaże nam domeny odsyłające, rozkład linków dofollow i nofollow, linki tekstowe, obrazkowe itd.

Analiza domen w Ahrefs

Możesz też zobaczyć, jak wyglądał przyrost linków przychodzących do poszczególnych stron. Być może wyciągniesz wnioski, że przyrost linków na Twojej stronie jest za mało dynamiczny w stosunku do konkurencji? Zbieraj te dane i wyciągaj wnioski, dzięki czemu będziesz w stanie ustalić strategię link buildingu.

Ahrefs – przyrost linków na przestrzeni lat dla wybranych domen

Narzędzie Ahrefs pozwoli Ci na ocenę profilu linków Twojego i konkurencji – czy zdobywa linki z artykułów wysokiej jakości? A może z komentarzy na blogach, forów internetowych, katalogów, poprzez współpracę z blogerami?

Podsumowanie

W artykule chciałam Ci przedstawić zarys tego, jak analizować konkurencję w Google przy użyciu dostępnych narzędzi, jak i poprzez po prostu przyjrzenie się poszczególnym stronom. Narzędzi, które wspomagają ten proces jest mnóstwo – zachęcam Cię do pracy nad analizą przy użyciu tych lub innych – drąż, porównuj, wyciągaj wnioski.

Analizy konkurencji, które przygotowujemy dla swoich klientów to często kilkudziesięciostronnicowe dokumenty, zapełnione wykresami, porównaniami, wnioskami, które pozwalają na ustalenie strategii działań SEO krótko- i długoterminowo. Nie wyobrażamy sobie działań wyłącznie na swoim podwórku, bez patrzeni na ręce konkurentom, z którymi po prostu trzeba się ścigać. Jeśli potrzebujesz gruntownej analizy SEO swojej strony lub sklepu i Twojej konkurencji – skontaktuj się ze mną – justyna@cluegroup.pl.

Podobne wpisy

 

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *