Do kar jakie możemy otrzymać od Google należą ban lub filtr (ręczny bądź algorytmiczny). Najgorszą z nich jest oczywiście ban, który otrzymamy za oczywisty spam, kopiowanie treści czy bardzo słabej jakości linki. W dzisiejszym artykule dowiecie się o różnicach między banem a filtrem od Google, rodzajach filtrów oraz o tym, co należy zrobić, aby się ich pozbyć.

Czym jest ban od Google?

Ban od Google to największa kara jaką można otrzymać. Witryna zostaje wtedy całkowicie usunięta z wyników wyszukiwarki, czyli liczba zaindeksowanych podstron jest równa zeru.

Dlaczego dostałeś bana od Google?

Do najczęstszych powodów otrzymania bana od wyszukiwarki Google, należy kopiowanie treści, prezentowanie innych treści robotowi niż użytkownikom, ukrywanie tekstów i linków, słabej jakości linkowanie, czy tworzenie stron łamiących prawa autorskie.

Jeżeli czujesz, że mogłeś dostać bana od Google, w łatwy sposób możesz to sprawdzić, wpisując w pasek wyszukiwarki komendę site:nazwatwojejdomeny.eu.

ban od google

Widok wyszukiwarki dla witryny, która otrzymała bana wyglądałby tak jak na załączonym screenie. Jeżeli na stronę nie został nałożony ban od Google, wtedy pojawiają się zaindeksowane podstrony.

Czym jest filtr od Google?

Filtr od Google to kolejny rodzaj kary, jaki może otrzymać strona internetowa za niezgodne z wytycznymi Google praktyki. Filtr nie powoduje jednak zniknięcia podstron z wyników wyszukiwania, a obniża pozycję strony w wyszukiwarce, przez co spadki ruchu są bardzo wysokie. Filtr otrzymuje się najczęściej za nienaturalne linkowanie. Istnieją dwa rodzaje filtrów od Google – ręczny i algorytmiczny, chociaż dziś coraz częściej otrzymuje się ten drugi.

Filtr ręczny od Google

Przy ręcznym filtrze od Google otrzymamy o tym informację w Google Search Console.

W celu sprawdzenia nałożenia filtra ręcznego powinniśmy sprawdzić czy strona pojawia się w wyszukiwarce, kiedy wpiszemy nazwę firmy lub strony; czy pozycje się obniżyły o co najmniej 30 miejsc; czy jest informacja o ręcznych działaniach w Google Search Console.

Filtr ręczny od Google – jak się go pozbyć?

Aby sprawdzić informację o ręcznych działaniach Google należy przejść do narzędzia Google Search Console, otworzyć zakładkę Ruch związany z wyszukiwaniem, a następnie Ręczne działania. Jak widać witryna, dla której sprawdzałem ręczne działania Google, nie posiada żadnych ręcznych działań przeciwspamowych, co oznacza, że nie otrzymała ręcznego filtra od Google.

filtr od Google

Filtry ręczne mogą dzielić się na częściowe lub w całej witrynie. Jeśli obejmują część niezgodnych działań, np. nienaturalnych linków, to będą znajdowały się pod kategorią Dopasowania częściowe, jeśli dotyczą całej strony, znajdą się w kategorii Dopasowania w całej witrynie.

Jeśli problemem okazuje się np. nienaturalne linkowanie, warto przejść do kolejnej zakładki – Linki do Twojej witryny.

Wcisnąć więcej pod źródłami największej liczby linków.

filtr od Google

Następnie Pobrać więcej przykładowych linków. Kiedy pobierzemy już listę wszystkich linków do naszej witryny warto użyć narzędzia do czyszczenia profilu linkowania, np. Clusteric Search Auditor i stworzyć plik, w którym zgłosimy usunięte linki oraz te, których usunąć się nie udało. Plik powinien być kodowany w UTF-8. Po przygotowaniu wszystkiego przechodzimy na stronę https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main.

filtr od Google

Wybieramy stronę, której zrzekanie się linków ma dotyczyć, a następnie wgrywamy przygotowany plik disavow.

filtr od Google

Po 7 dniach od zgłoszenia pliku należy wysłać prośbę, w której załączymy adres URL do pliku disavow, wcześniej wrzuconego na Google Docs oraz informacje o działaniach, które podjęliśmy, co zrobiliśmy i przyczynę naszych nienaturalnych linków. Google odpowiada zazwyczaj do 14 dni.

Filtr algorytmiczny od Google

Filtr algorytmiczny można nazwać filtrem automatycznym, przez co żadnej wiadomości od Google nie otrzymujemy i musimy sami domyślić co stało się nie tak.

Przy ustaleniu, czy nasza strona otrzymała filtr należy sprawdzić datę spadku pozycji, w przypadku kiedy data spadku, nakłada się z datą aktualizacji algorytmu wyszukiwarki, to istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że filtr został nałożony. Warto również sprawdzić, jakie spadki pozycji dotknęły naszą stronę, przy 30-50 pozycjach, możemy być pewni o nałożeniu filtra.

Co w takim przypadku zrobić, przede wszystkim zbadać profil linkowania, np. w narzędziu Majestic SEO, a później postępować podobnie jak w przypadku filtra ręcznego.

Oczywiście zamiast martwić się zdjęciem filtra lub bana od Google, warto nie doprowadzać do takich sytuacji w ogóle, czyli dbać o unikalne treści, dobrej jakości i naturalne linki, optymalizować kod strony, odpowiednio dobierać anchory do linków oraz różnicować działania.

 


Skontaktuj się z nami poprzez Facebooka i spytaj o ofertę!