Czym jest SEO? Na czym polega SEO?

Autor: Justyna Zienkiewicz

Doświadczenie najpierw agencyjne, potem freelancerskie. Dba o link building i content marketing dla klientów. Szkoli z zakresu SEO i copywritingu na konferencjach i szkoleniach wewnętrznych. Prywatnie pasjonatka geocachingu, obróbki drewna i chodzenia po górach.

30 lipca 2020

Czym jest SEO? Na czym polega SEO? – Transkypcja

Cześć, z tej strony Justyna Zienkiewicz z ClueGroup. To już piąte z serii video SEO po ludzku, a ja wciąż nie wytłumaczyłam Ci, czym to całe SEO jest. Jak Google patrzy na stronę i jak ją ocenia. 

Zaczynamy!

Czym jest SEO?

SEO, czyli search engine optimization to optymalizacja strony pod wyszukiwarki. W idealnym świecie Google chciałby, abyśmy dostosowali nasze strony do jak najlepszego odbioru przez użytkowników….to właściwie wszystko. 

Idealna strona w oczach Google to strona tak dobra, że jest chętnie polecana przez internautów – zarówno na innych stronach, jak i w mediach społecznościowych. 

To z kolei prowadzi do lepszej reputacji, a co za tym idzie, strona zyskuje wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. I to powinno wystarczyć. Ale czy tak jest w praktyce? 

Niestety, to sytuacja, która w dobie ogromnej konkurencji, nijak ma się do rzeczywistości. 

Na działania SEO składają się:

1. optymalizacja, czyli dostosowanie strony pod roboty Google’a

2. tworzenie wartościowych treści

3. zdobywanie linków do strony objętej działaniami SEO

Jak Google ocenia stronę?

Architektura strony  / napis /

Google, a dokładniej roboty Googla, czytają stronę po jej kodzie źródłowym. 

Robot lepiej porusza się po stronie, której kod jest lepiej dostosowany, czyli ma logiczną strukturę, jest pozbawiony niepotrzebnych znaczników, zawiera słowa kluczowe, posiada ścieżki między poszczególnymi podstronami, czyli linki wewnętrzne.

Odpowiednia optymalizacja strony to temat rzeka. Właściciel serwisu, sklepu czy portalu, zwykle nie będzie się na tym znał i dlatego najlepiej zlecić audyt osobie lub firmie, która sprawdzi, czy wszystko jest na swoim miejscu.

Bardzo ważne są na przykład znaczniki meta. Są to między innymi:

1. title odpowiada za wyświetlanie tytułu w wynikach wyszukiwania

2. meta description, odpowiadający za tekst wyświetlany w wynikach wyszukiwania – możesz tam zawrzeć fajne call to action

3. meta keywords – nieważny już z punktu widzenia SEO, bo SEO-wcy wykorzystywali go do faszerowania strony słowami kluczowymi, ale już news-keywords jest istotny dla Google News

4. meta robots, odpowiadający za to, co ma być indeksowane, a co nie

Treść

Dla Google’a istotna jest również treść. Treść lepiej dostosowana do wpisywanych w wyszukiwarkę słów kluczowych, powinna zawierać je np. w tytule produktu, jego opisie, i  dzięki temu ma szansę na wyświetlanie się w wynikach wyszukiwania wyżej niż konkurencja. 

Ważne, abyś pamiętał o zróżnicowanych słowach kluczowych w treści. Każda fraza wpisywana przez użytkownika w Google, generuje inne wyniki wyszukiwania. 

Użytkownicy w różny sposób wpisują słowa kluczowe, szukając często tego samego produktu lub usługi, np. dentysta Wrocław i stomatolog Wrocław albo meble do kuchni i meble kuchenne. 

W optymalizacji treści chodzi o to, aby wyświetlać się na zbliżone słowa kluczowe jak najwyżej.

Linki

O tyle, o ile dobra optymalizacja kodu i treści, to czynniki on-site SEO – czyli związane bezpośrednio ze stroną, to istnieje jeszcze ważny czynnik off-site SEO – są to linki prowadzące do strony.

Dla Google istotny jest autorytet strony, to, jakiej jakości linki do niej prowadzą. Im więcej linków z dobrej jakości stron, tym lepiej dla strony pozycjonowanej. 

Również dzięki temu działaniu, strona powinna się wyświetlać wyżej w wynikach wyszukiwania niż konkurencja. 

Pamiętaj jednak, że Google zabrania oficjalnych działań związanych z budowaniem linków dofollow, czyli takich, które przekazują moc. 

Według wyszukiwarki, do pozyskania linków powinna wystarczyć fantastyczna treść, do której użytkownicy sami będą linkować. W praktyce niestety wygląda to nieco inaczej. 

Czy to wszystko?

Oczywiście to ogólne założenia – na pozycję strony w Google wpływa kilkaset mniejszych i większych czynników. 

Zadaniem agencji SEO jest dążenie do spełnienia jak największej liczby z nich, przy jednoczesnej bacznej obserwacji działań SEO Twojej konkurencji.

W kolejnym video SEO po ludzku opowiem Ci o tym, jak promować w internecie biznes lokalny.

Podobne wpisy

 

 

Jak namówić szefa na SEO?

Jak namówić szefa na SEO?

Artykuł jest dedykowany osobom odpowiedzialnym za marketing w firmach - świadczących usługi, czy zajmujących się...

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *