Audyt SEO – kiedy jest Ci potrzebny?

Autor: Justyna Zienkiewicz

Doświadczenie najpierw agencyjne, potem freelancerskie. Dba o link building i content marketing dla klientów. Szkoli z zakresu SEO i copywritingu na konferencjach i szkoleniach wewnętrznych. Prywatnie pasjonatka geocachingu, obróbki drewna i chodzenia po górach.

9 lipca 2020

Audyt SEO to jedno z pierwszych działań, które wykonujemy, gdy rozpoczynamy współpracę z nowym klientem. To szczegółowa analiza techniczna, pod kątem treści, a także profilu linków, która pozwala na określenie, co jest do poprawy. To też punkt wyjściowy do opracowania strategii tworzenia treści, link buildingu i dalszych działań mających podwyższyć pozycje strony, oczywiście, o ile strategia ta weźmie pod uwagę także działania konkurencji. Nie będę się dzisiaj rozwodzić nad tym, co zawiera audyt SEO, ale postaram się odpowiedzieć na pytanie – kiedy audyt SEO jest potrzebny.

Nowa strona/sklep internetowy

Z doświadczenia wiemy, że nowe strony czy sklepy internetowe tworzone są zwykle przez webmasterów, którzy kwestii SEO nie biorą pod uwagę. To sprawia, że po stworzeniu strony internetowej, należy wykonać audyt SEO, który wskaże błędy, zasugeruje poprawki, które polepszą strukturę kodu i ułatwią robotom wyszukiwarki swobodne przemieszczanie się między podstronami. Oprócz kwestii technicznych, pod uwagę trzeba wziąć również treści – to, czy opisy produktów w sklepie posiadają jakiś szablon, czy meta tagi tworzone będą każdy osobno, czy też według określonego schematu. Jeśli Twoja nowa strona jest już skończona i chcesz polepszyć jej widoczność i odbiór przez roboty wyszukiwarki – zleć audyt SEO.

Idealna sytuacja to taka, w której firma SEO może dawać rekomendacje strony na etapie jej tworzenia. Oszczędza to pracy obu stronom, a klientowi budżetu, jeśli więc możesz, nie odkładaj spraw SEO do momentu finalnego stworzenia strony.

Jakie rekomendacje możemy przekazać na etapie tworzenia strony?

  • odpowiednia struktura URL-i,
  • indeksowanie/ nieindeksowanie poszczególnych podstron,
  • hierarchia nagłówków,
  • rozmieszczenie poszczególnych elementów na stronie.

Samodzielne działania SEO

Być może masz pewną wiedzę na temat SEO i tego, jak działać, aby podwyższać pozycję strony w Google. Możesz jednak nie dostrzegać niuansów, nie być na bieżąco ze zmianami algorytmów lub myśleć dość schematycznie. Nie będziesz miał wtedy szansy na wychwycenie tego, co osoba czy firma z zewnątrz. Świeże spojrzenie na stronę pod kątem SEO i UX może przynieść korzyści, np. w postaci quick wins – małe poprawki techniczne mogą czasem znacznie wpłynąć na polepszenie kondycji, a tym samym widoczności Twojej strony. Out of the box to dobre hasło w tym przypadku – rozważ to, jeśli od dawna pozycjonujesz stronę samodzielnie.

Co możesz „zepsuć”, działając robiąc SEO samodzielnie?

Wcale nie takie odosobnione są sytuacje, w których właściciele stron przez przypadek ustawiali noindex dla całej strony i ta wypadała z Google’a.

Inny problem, niezwiązany z SEO, ale szybko wyłapany – mamy klienta, któremu nagle spadła sprzedaż w sklepie internetowym – okazało się, że jakimś cudem odpiął szybkie płatności i klienci porzucali koszyki już na tym etapie.

Działania agencji SEO nieprzynoszące efektów

Sytuacja trochę podobna do tej wcześniejszej. Agencja SEO może schematycznie podchodzić do swojej pracy, zwłaszcza, jeśli współpracujecie długo. Co prawda firmy SEO powinny zatrudniać specjalistów – różnie jednak z poziomem ich kwalifikacji bywa. Jeśli więc efektów pracy nie widać po sześciu, ośmiu miesiącach współpracy, warto rozważyć zlecenie audytu komuś innemu. Zwróć uwagę na zapisy w umowie – agencje SEO zastrzegają sobie zwykle w niej, że klient nie będzie podejmował „innych działań pozycjonujących stronę bez ich wiedzy” – audyt SEO, bez wprowadzania zmian, nie będzie jednak takim działaniem.

Inną sytuacją, w której warto zlecić audyt, gdy współpracujesz z daną agencją jest taka, gdy otrzymujesz jedynie obietnice bez pokrycia, zmiany nie są wprowadzane albo, o zgrozo, nie otrzymujesz raportów z pracy.

Aktualizacje algorytmów Google’a i tąpnięcia

Google cały czas pracuje nad aktualizacją swoich algorytmów. Przy większych zmianach mogą nastąpić wzrosty lub spadki widoczności, czasem nawet o 30-40%. Jeśli po kilku tygodniach od aktualizacji, sytuacja z widocznością nie wraca do normy, a, co gorsza, ta wciąż spada, powinieneś zacząć zastanawiać się dlaczego. Audyt SEO wskaże, co należy poprawić w kontekście całej strony oraz aktualizacji i wytycznych Google’a. Szybka reakcja na spadki pozwoli na ustalenie przyczyn i odbudowę widoczności.

Audyt SEO a darmowe narzędzia

Istnieje wiele narzędzi, które są w stanie przygotować „audyt SEO” w kilka minut. Czy taki audyt jest przydatny? Na poziomie absolutnie podstawowym tak – wskaże czy Twoja strona ma m.in.

  • przyjazne URL-e,
  • mapę strony,
  • podpięte statystyki,
  • plik robots.txt,
  • hierarchię nagłówków.

Nie będziesz jednak wiedział, jakie to są przyjazne URL-e, jak ustalić ich strukturę w dużym sklepie internetowym z kilkoma poziomami kategorii, co powinno znaleźć się w mapie strony, pliku robots.txt, czy jak powinien być zbudowany tekst na stronie produktowej lub usługowej.

Darmowe narzędzia dadzą Ci tylko wskazówki, nie powinny jednak stanowić głównych wytycznych SEO. Pamiętaj, że takie narzędzia nie zastąpią człowieka, tu seowca, który ma doświadczenie. Owszem, przy przygotowywaniu audytów, korzystamy z różnych narzędzi, bo przyspieszają pracę, jednak surowe dane zawsze przekładamy na sensowne wytyczne poparte naszym doświadczeniem.

Jeśli Twoja strona jest w jednej z powyższych sytuacji, rozważ audyt SEO, który może pomóc w znacznej poprawie jej widoczności. Zainteresowany audytem SEO u nas? Napisz na justyna@cluegroup.pl lub skorzystaj z formularza kontaktowego.

Wypełnij formularz – przygotujemy dla Ciebie bezpłatną analizę SEO.

10 + 9 =

Podobne wpisy

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *