Postanowiliśmy stworzyć subiektywną listę seriali, które w swojej fabule zawierają wątki związane z marketingiem, PR-em, mediami społecznościowymi czy kreowaniem wizerunku. Uważamy, że dobrze jest łączyć przyjemne z pożytecznym i podczas przyjemnego seansu dodatkowo zdobyć wiedzę na temat interesującej nas dziedziny. Nie przedłużając, prezentuję Wam 6 seriali, które każdy marketingowiec i PR-owiec powinien obejrzeć. Tekst po raz pierwszy pojawił się na naszym firmowym portalu – serialowy.pl.

Mad men (2007-2015)

Time Magazine

Akcja tego amerykańskiego dramatu dzieje się w Nowym Jorku przez całą dekadę lat 60. ubiegłego wieku. Don Draper (Jon Hamm) to bezkompromisowy i utalentowany dyrektor kreatywny agencji reklamowej Sterling Cooper. Przez siedem sezonów obserwujemy jego życie oraz osób z jego najbliższego otoczenia w pracy oraz życiu prywatnym.

Jest to seria bardzo ambitna i wartościowa, nie tylko dla osób zajmujących się reklamą. Przez wszystkie sezony możemy obserwować rozwój branży reklamowej. Śledzimy losy ciekawych bohaterów, których problemy i złożoność charakteru jest wnikliwie analizowana. Poznajemy różnorodne pobudki do działań, przy których wiedza w branży komunikacyjnej jest na wagę złota. Zostaje nam zaserwowana wnikliwa analiza psychologiczna człowieka, której zasady są niezmienne na przestrzeni lat. Choć obrazek stylizowany na szalone lata 60. może wydać się cukierkowy i przerysowany, Mad men to tak naprawdę pozycja godna polecenia każdemu.

Ciekawa jest również teoria dotycząca nazwy serii, która tłumaczy nazwę na „szaleńcy” i definiuje nimi osoby pracujące w agencji reklamowej, podejmujące ryzykowne decyzje. Inna opcja to Ad men, czyli ludzie od reklam. A tymczasem prawda została odkryta już w pierwszym odcinku i nazwa nawiązuje do nowojorskiej alei Madison Avenue, na której siedzibę ma wiele agencji reklamowych.

Przereklamowani (2013 – 2014)

Sabrina Rosen

W tej serii nazwa bezpośrednio nawiązuje do szalonych decyzji osób pracujących w branży reklamowej. Oryginalna nazwa tego serialu to The Crazy Ones, co oznacza „szaleńcy”. Fabuła serialu rozgrywa się w agencji reklamowej Roberts & Roberts w Chicago. Obserwujemy codzienne życie nieprzewidywalnego i kreatywnego geniusza Simona Robertsa (w tej roli jeden z moich ulubionych aktorów – Robin Williams) oraz jego córki Sydney Roberts (a tutaj znana pogromczyni wampirów Sarah Michelle Gellar). Ta parka, mimo rodzinnych powiązań, to dwa zupełnie inne charaktery, które jednak tworzą zgrany duet doskonale radzący sobie w tej trudnej branży. Seria jest ciekawa i zabawna, i przyciąga świetnymi aktorami, jednak prawdopodobnie ze względu na samobójczą śmierć odtwórcy głównej roli, anulowano produkcję kolejnych sezonów.

Dziewczyny nad wyraz (2017-)

autostraddle.com

Jane, Kat i Sutton to przyjaciółki, które pracują w redakcji wielkiego magazynku dla kobiet “Scarlet”. Fabuła serialu The Bold Type opiera się na przedstawieniu sytuacji z ich życia zawodowego oraz prywatnego. Obserwujemy codzienne zmagania milenialsów, ze szczególnym uwzględnieniem ich funkcjonowania w social mediach. I właśnie za sprawą wszystkich kont w mediach społecznościowych seria ta trafiła do tego zestawienia. Obecnie bardzo duża część działań reklamowych odbywa się on line, zwłaszcza we wspomnianych serwisach. Branża reklamowa musi być blisko klienta, a w globalnym społeczeństwie najłatwiej trafić do ludzi z pomocą sieci. Podobną specyfiką odznaczają się również inne serie jak np. Younger czy Dziewczyny. Ciemną stronę social mediów możemy zaobserwować w genialnym YOU. We wszystkich tych produkcjach, kreowanie swojego wizerunku w sieci i bycie on line, to bardzo istotna część fabuły.

Zakochani po uszy (2019-)

TVN

W tym zestawieniu nie mogło zabraknąć również polskiego akcentu. Serial Zakochani po uszy to nowa jakość w polskiej telewizji. Nie mam na myśli tu ambitnego scenariusza czy wybitnych postaci, których niestety nie zaobserwujemy, ale to, co przyciągnęło moją uwagę to to, że ostatnie kilka minut każdego odcinka to wideo z InstaStories, które prowadzą niektórzy bohaterowie. Na szczególną uwagę zasługuje postać Sylwii Witos, która jest typową manipulantką, która chce odgryźć się na swoim byłym i jego nowej ukochanej. Postać ta okrzyknięta została przez fanów serii królową polskiego Instagrama, ponieważ jej profil w tym kanale to bardzo dopracowana forma przekazu, doskonale spełniająca zasady kreowania własnego wizerunku. Sylwia ma nawet prawdziwe konto na wspomnianej platformie, na które wrzuca zdjęcia ze swojego nieistniejącego życia. Bardzo doceniam taką nową formę promocji, która nie jest kosztowna, a pozwala na bliższą formę komunikacji z odbiorcami. Wcześniej podobny pomysł z realnymi kanałami wymyślonych bohaterów wprowadzono w SKAM.

Ad Genius Lee Tae-Baek (2013)

DramaTalk

Tworząc to zestawienie i ja się czegoś ciekawego dowiedziałam. Buszując po zakamarkach sieci, dotarłam do produkcji, o której istnieniu nie miałam pojęcia. Geniusze reklamy to dramat wyprodukowany w Korei Południowej. Opowiada o młodych i ambitnych pracownikach agencji reklamowej Keumsan Ad Company – Lee Tae-Baek, Baek Ji-Yoon i Ko A-Ri, ich życiu prywatnym i zawodowym. Seria zdobyła bardzo pozytywne opinie, nie tylko na rodzimym rynku. Wyprodukowano jednak tylko jeden sezon.

House of Cards (2013-2018)

IndieWire

Marketing i PR to nie tylko promocja sektora biznesu. Seriale polityczne to źródło niesamowitej wiedzy z zakresu socjotechniki i manipulacji. Ukazują również niesamowite przykłady projektowania i zarządzania kampaniami politycznymi, które nie są aż tak odlegle od ich biznesowych odpowiedników. House of Cards to perełka wśród tego typu produkcji, a postacie takie jak Frank i Claire Underwood mogą nauczyć nas więcej o promocji, kreowaniu wizerunku czy zarządzaniu kryzysowym, niż niejedno branżowe szkolenie. Nieodzownym elementem polityki jest również współpraca z mediami oraz działalność rzecznika prasowego, a media relations, to bardzo ważny aspekt PR-u.

Z jakich jeszcze produkcji, Waszym zdaniem, można czerpać wiedzę z zakresu komunikacji?